سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نرسیدن خیرت [به دوستان] به دوستی [آنان]با دیگران می انجامد . [امام علی علیه السلام]
کربلا

راهنمای مفید پیاده روی نجف تا کربلا اربعین حسینی

بانام ویاد خدای مهربان وشکر خدای را که دین مارا اسلام قرار داد.

در روایت از امام صادق(ع) آمده است: «کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد. وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشت? الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا(ص) به شما سلام می‌رساند، و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است؛ مَنْ‏ خَرَجَ‏ مِنْ‏ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص، إِنْ کَانَ مَاشِیاً، کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»(کامل الزیارات/ص132)  

بر اساس روایت فوق، مژد? رسول الله(ص) به زائرین پیاد? حسین(ع) این است که: «تا امروزِ تو آنچه (گناه) بوده است بخشیده شد، پس برو عملت را از سر بگیر و زندگی تازه‌ای را آغاز کن.»

اطلاعات ضروری

میزان مسافت :80 کیلومتر

تعداد ستون ها : 1452 ستون

فاصله بین هر ستون : 50 متر ( 20ستون =1  کیلومتر )

زمان لازم برای پیاده روی : 20 تا 25  ساعت

زمان تخمینی سفر پیاده : 2 تا  3  روز

بهترین زمان شروع سفر: 16 صفر

انتظار می رود در این تاریخ سفر تمام شود: 18 صفر

 

همه افراد (مرد، زن، بچه، خانواده ها)

مسیر:

از درب ساعت (باب الساعه)حرم حضرت علی ( علیه السلام )خارج شده و پیاده روی را مستقیم از کنار خیابان امام زین العابدین ( علیه السلام )یا خیابان امام جعفر صادق ( علیه السلام ) شروع کنید. این مسیرها را مستقیم بروید تا به بزرگراه کربلا برسید.

 به سمت چپ رفته، جایی که هزاران نفر بصورت پیاده به سمت کربلا در حال حرکت هستند. به آنها ملحق شوید و بعد حدود 75 کیلومتر در ستون 1452 شما به حرم  حضرت عباس علیه السلام خواهید رسید.

دستورالعمل های پیاده روی:

1 . پیاده روی را از طلوع آفتاب آغاز کرده و در مغرب به طور کامل توقف کنید.

2 . اولین شب را در یکی از موکب ها (کمپ یا حسینیه) در حدود ستون 500 و دومین شب را حدود ستون 1000 بگذرانید.

3 .  مدت طولانی پیاده روی نکنید. هر زمانی لازم بود استراحت کنید.

4 . در زمان نماز مغرب جایی را برای خواب بین صدها موکب (کمپ یا حسینیه) پیداکنید. باوجود تعداد فراوان موکب، به دلیل جمعیت روزافزون زوار، اگر دیر توقف کنید، ممکن است برای محل خواب دچار زحمت شوید. البته برخی که توان دارند و بچه همراه ندارند، شبها که خلوت تر است تا اذان صبح راه می روند و صبح که همه بیدار میشوند، می خوابند.

5 . مراکز افراد گمشده در ستون های 72 ، 335 ، 602 ، 1103 و حرم حضرت عباس(علیه السلام) قرار دارند. هر 3 کیلومتر مرکز گزارش گمشدگان تعبیه شده است.

چه وسایلی همراه داشته باشیم؟

1 . سعی کنید وسایل کم وزنی را با خود حمل کنید. نیازی به همراه داشتن غذا یا آب نیست چون مقدار زیادی غذا و آب در مسیر موجود است.

2 . مقداری داروی اساسی برای 2 یا 3 روز پیاده روی همراه داشته باشید. با اینکه تعدادی کلینیک های کوچک و کمپ های درمانی در طول مسیر وجود دارند.

3 . به جای همراه داشتن کیف دستی یا کیف خرید یک کوله پشتی سبک را به وسایلتان اختصاص بدهید.

4 . برای جلوگیری از سرما خوردگی لباس های مناسب به همراه داشته باشید: جوراب، دستکش،کلاه، پوشش گوش، کاپشن و غیره

5 . کرم مناسب برای تاول و عرق سوز به همراه داشته باشید. البته اگر  میدانید مداوم دچار می شوید.

6 . شما میتوانید یک قرآن، دعا و زیارت جیبی به همراه داشته باشید. البته بهتر است این ها را درموبایل خود داشته باشید تا درحال پیاده روی گوش فرا داده یا بخوانید.

7 . کفش های تازه و بسته بندی را نپوشید. بهتر است یک کفش مناسب و آزاد بپوشید.

8 . پاسپورت و شارژر موبایل را حتما به همراه داشته باشید.

یادداشت های مهم

1 . همه خدمات در طول مسیر مانند اسکان، نوشیدنی ها، غذاها و حتی ماساژ بصورت رایگان ارائه می شود. نیازی به حمل مقدار زیادی پول نیست مگر که بخواهید به موکب ها (کمپ یا حسینیه) کمکی کرده باشید.

2 . سرویس های بهداشتی فراوانی در طول مسیر قرار دارند و همینطور تعدادی از موکب ها نیز سرویس بهداشتی فرنگی دارند.

3 . نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید. در هر جایی تصور کردید که دیگر توانایی ادامه دادن مسیر را ندارید میتوانید از صدها ون، ماشین و یا اتوبو سهایی که در مسیر هستند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.

4 . به طور متوسط 99 / 99 درصد تمامی زنان و مردان بالای 10 سال بدون هیچ مشکلی در روز سوم مسیر را به پایان می رسانند.

5 . از اینکه نام و آدرس هتل و یا حسینیه محل سکونت خودتان در کربلا را میدانید اطمینان حاصل کنید.

6 . اگر که میخواهید تماس تلفنی داشته باشید بهتر است این کار را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید به این خاطر که احتمالا به دلیل ترافیک بالای شبکه در طول روز با مشکل برخواهید خورد.

رهنمودها

1 . کسانی که میخواهند به امام حسین علیه السلام خدمت کنند باید به یادشان باشد که صرفا برای دست یافتن به نزدیکی ومجاورت به خدا این کار را باید انجام دهند.

2 . نمازهای یومیه را سروقت برپا دارید چرا که آن وظیفه اصلی ای بود که امام حسین برای آن شهید شد. همانطور این وظیفه را نسبت به بقیه کارها اولویت دهید.

3 . فضای غم و اندوه زمان اربعین را با خنده و شوخیهای نابجا خراب نکنید.

4 .4 اذکار سبحان الله، لا اله الی الله و الله اکبر را مکررا در زمان پیاده روی تکرار کنید که اینها از بهترین اذکار هستند.« وَتَزَوَّدُوا فَانَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یَا اولِی الاللْبَابِ » سوره بقره آیه(197). به خواندن قرآن و دعا و مناجا تها نیز مداومت داشته باشید.

5 . از تلف کردن غذاها و نوشیدنی ها بپرهیزید. صاحبان موکب ها باید به این موضوع دقت کنند و همینطور به زائران پیاده احترام بگذارند.

6 . پاکیزه نگه داشتن اماکن مقدس و محلهای عمومی را دقت کنید.

7 . به یاد امام غایب حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) زیارت انجام داده و برای تعجیل در فرج ایشان بسیار دعا بخوانید.

شماره های مهم

اورژانس : 104

افراد گمشده : 07801300561

احکام شرعی : 07814651353

اداره مرکزی : 07801004758

سفرِ کربلا به خصوص اگر با پای پیاده باشد، سفر پاک‌کنند? روح از آلودگی‌هاست، لباسِ عزای ما و لباسِ سیاهی که برای عزای امام حسین(ع) در ایام اربعین می‌پوشیم این را به نوعی لباس احرام برای خود ببینیم. باید این سفر را سفرِ پاکی‌ها ببینیم تا بهر? بیشتری از آن ببریم. اثر امور معنوی بر روح انسان مانند اثر داروها (مثل قرص آنتی‌بیوتیک) بر جسم انسان نیست که اگر اثر آنها را بدانیم یا ندانیم به هر حال اثرِ خود را بر بدن بگذارند، در مورد امور معنوی هرچه معرفت و درکِ بیشتری داشته باشیم اثرِ بیشتری بر روح ما خواهند داشت.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/29:: 1:17 صبح     |     () نظر
نسخه چاپیارسال به دوستان
3 روز سفر رایگان تا کربلا
مهم‌ترین نکاتی که در پیاده‌روی اربعین باید رعایت کرد

 در تمام طول مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا، تیرهای چراغ برقی به فاصله 50 متری هم وجود دارد که از 1 تا 1460 شماره‌گذاری شده‌اند و به نوعی خط نشان هستند که چقدر از مسیر طی شده و چه قدر باقی است.

خبرگزاری فارس: مهم‌ترین نکاتی که در پیاده‌روی اربعین باید رعایت کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، پرسش‌ها و پاسخ‌های زیر به دلیل استقبال مردم از پیاده‌روی اربعین توسط خبرنگار فرهنگ نیوز آماده شده است. در طول این مصاحبه سعی شده تمامی سؤالاتی پاسخ داده شود که ممکن است به ذهن مخاطبانی خطور کند که برای اولین بار به پیاده‌روی اربعین می‌روند.

* از کجا تا کجا باید پیاده برویم؟

ـ زائران ایرانی معمولاً از نجف تا کربلا را پیاده طی می کنند اما برخی از هیئات مسیر بغداد تا کربلا را طی می کنند. این درحالی است که تمامی ورودی های شهر کربلا میزبان زائرین اربعین حسینی است.

 

* فاصله نجف تا کربلا چقدر است؟

ـ فاصله خروجی شهر نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود 80 کیلومتر است.

 

* چه مدت پیاده خواهیم رفت؟

ـ معمولاً این مسافت را در 3 روز و 2 شب طی می‌کنند. یعنی از صبح زود سه روز مانده به اربعین حرکت کرده و شب اربعین به کربلا می رسند.

 

* آیا حتماً باید کل مسیر را پیاده برویم؟

ـ خیر! هر چند که لحظه رسیدن به کربلا به صورت پیاده لحظه فوق‌العاده‌ای است و تجربه طول مسیر باعث می شود خستگی از یاد انسان برود اما اگر زائری به هر دلیل قادر به طی کردن راه به صورت پیاده نباشد می تواند به وسیله خودرو هایی که بین راه وجود دارد بقیه مسیر را با ماشین طی کند. این خودروها را ارتش عراق مهیا کرده است و معمولاً زائرین را به صورت گروهی تا کربلا می‌برند.

 

* آیا در طول مسیر از هم‌کاروانی‌ها جدا خواهیم شد؟

ـ بستگی به توافق شما با هم کاروانی‌هایتان دارد. بعضی از کاروان ها به صورت گروهی حرکت می کنند و تا کربلا با هم می رسند. برخی قرار می گذارند که مثلاً عصر اربعین یا شب اربعین فلان جا حضور داشته باشید.

 

* چه کنیم که در حرکت‌های گروهی و دسته‌ای گم نشویم؟

ـ استفاده از پرچمی که به نوعی نشان دسته شما خواهد بود مطمئناً خوب است اما با توجه به اینکه این پرچم باید نسبتاً بلند باشد تا دیده شود دو مشکل اساسی دارد: اولاً اینکه کسی که این پرچم را حمل می‌کند مطمئناً انرژی زیادی از دست خواهد داد و باید این پرچم دست به دست شود. ثانیاً در طول مسیر تعداد پرچم‌ها خیلی زیاد است و تقریباً پیدا کردن پرچم کار ساده‌ای نیست. مگر آنکه رنگ و نوع پرچم خیلی متمایز باشد.

 

* اگر در طول مسیر همراهان‌مان را گم کنیم چه طوری در آن شلوغی قرار بگذاریم؟

ـ تمام طول مسیر پیاده روی از خروجی نجف تا ورودی کربلا تیرهای چراغ برقی وجود که شماره‌گذاری شده‌اند. از 1 تا 1460 هر کدام از این تیرها با هم دقیقاً 50 متر فاصله دارند. به نوعی خط نشان هستند که چقدر از مسیر را طی کرده و چه قدر باقی است. معمولاً برای اینکه هم کاروانی ها با هم قرار بگذارند از شماره های این تیرها که سمت چپ یا راست مسیر پیاده روی قرار دارد استفاده می کنند.

 

* آیا خانم‌ها یا افرادی با سن و سال بالا می‌توانند این مسیر را طی کنند؟

ـ این سوال معمولاً از آنجا ناشی می شود که گمان می شود تمام این مدت 3 روز و 2 شب را باید پیاده روی کرد! در حالی که تقریباً هر چند کیلومتر استراحت می کنید و نیاز نیست که تمام این مسیر را به صورت یک نفس پیاده روی کنید. هرچند که ماشین هایی هم بین راه وجود دارد که زائرینی که از ادامه ی پیاده روی ناتوان شده اند را به مقصد برسانند اما با نگاهی به اطراف خود خواهید دید که جمعیت خانم ها و همچنین افراد مسن کم نیستند بلکه بعضی از خانم ها با بچه ای در آغوش یا افرادی با معلولیت جسمی این مسافت بلکه بیشتر از آن (از شهرهایی مثل بصره 14 روز پیاده روی تا کربلا) را طی می کنند. در کل حضور در بین جمعیتی که همگی باهم به سمت هدفی خاص در حال حرکت هستند معمولاً طی مسیر را برای انسان راحت می کند. این تجربه را در راهپیمایی های مناسبتی احتمالاً تجربه کرده اید.

 

* امنیت در طول مسیر چگونه است؟ آیا اینکه ما دو شب در طول مسیر هستیم امن هست؟

ـ امنیت بین نجف تا کربلا خیلی خوب است و در سنوات گذشته در این مسیر انفجار یا خرابکاری اتفاق نیفتاده است هرچند که در مسیر بغداد-کربلا موردهایی از نقض امنیت وجود داشته است. اما مسیر پیاده روی نجف تا کربلا جزو امن‌ترین مسیرهای منتهی به کربلاست و تقریباً می توان گفت از امنیت شهر نجف و همچنین مسیر آن تا کربلا و شهر کربلا مخصوصاً منطقه ای که اطراف حرمین است خیالتان راحت باشد.

 

* چه کفشی باید بپوشیم؟

ـ حتماً سعی کنید از کفش راحت استفاده کنید اگر کفشتان ذره‌ای پای شما را اذیت می کند این اذیت در آن حجم پیاده روی خیلی نمود خواهد داشت و مطمئناً در روز آخر که معمولاً پای انسان در اثر یک عکس العمل طبیعی تاول های کوچکی خواهد زد بیشتر اذیت خواهید شد. ذکر دو نکته اینجا ممکن است مفید باشد: عرب ها از دمپایی برای پیاده روی استفاده می کنند. احتمالاً حرکت با دمپایی به مراتب راحت‌تر از کفش نامناسب خواهد بود. همچنین معمولاً چند ساعت آخر پیاده روی که نزدیک شهر کربلا خواهید شد به خاطر فشاری که کفش به پا خواهد آورد اکثر مردم با پای برهنه راه خواهند رفت زیرا پابرهنه راه رفتن راحت‌تر از حرکت با کفش نا مناسب است.

 

* ساک‌هایمان را چه کنیم؟

ـ سعی کنید از کوله پشتی استفاده کنید. راحت‌ترین نوع بار جهت حمل در این مسافت کوله هایی است که کامل روی دوش قرار می گیرد. در غیر اینصورت از ساک‌های چرخدار که تحمل این مسافت را داشته باشند استفاده کنید زیرا اگر چرخ این ساک ها روی آسفالت مسیر حرکت دچار مشکل شود مطمئناً مجبور به حمل این ساک ها به روش های دیگر خواهید بود که کار را برای پیاده روی دشوار می کند. ممکن است با هماهنگی با دوستانتان کسی راضی شود که ساک ها را با ماشین های عبوری به کربلا ببرد و آنجا منتظر شما باشد! اما سعی کنید تجربه پیاده روی را ولو با حمل ساک دستی از دست ندهید. برخی از اعراب از جعبه های میوه استفاده می کنند و یک سر طنابی را در آن حلقه کرده و سر دیگر در دست می گیرند. با کشیدن این جعبه از نجف تا کربلا هم بار خود را در آن قرار می دهند و در بعضی موارد بچه های خردسال را به وسیله این جعبه ها می کشند.

 

* آیا نیاز به حمل مواد خوراکی داریم؟

خیر! تقریباً می توان گفت همه نوع خوراکی در طول مسیر به صورت رایگان در اختیار است! در خیلی از موارد صاحبان موکب‌ها (هیئت‌هایی که بین راه چادر زده اند) به اصرار شما را مجبور می‌کنند از خوراکی‌های آنها بردارید.

 

* این موکب ها چیست و چه تعداد در مسیر موکب هست؟

ـ از ابتدای مسیر تا انتهای مسیر تقریباً تمامی طول مسیر به وسیله ی چادر ها یا سازه هایی تقسیم بندی شده است که هیئت‌هایی از سراسر عالم مسئولیت این چادر ها را بر عهده دارند! البته قریب به اتفاق این هیئت ها قبیله های عراقی هستند. عراقی ها به هیئت، موکب می گویند.

 

* در این موکب ها چه خبر است؟ و چه خدماتی به زائرین می دهند؟

ـ خدماتی که در این موکب ها داده می شود شامل موارد زیر است:

انواع پذیرایی صبحانه، ناهار و شام. طبیعتاً در این حالت حق انتخاب با شماست که از کدام چادر چه چیزی را برای ناهار یا شام انتخاب می کنید! مثلاً ممکن است جایی به اصرار شما را دعوت به قیمه نجفی کند و چادری دیگر آب گوشت پخته باشد یا حتی در ایستگاهی برای صرف ساندویچ فلافل توقف کنید! حتی تنور هم در کنار راه یافت می شود و همانجا مشغول پخت نان هستند! انواع طعام از ماهی تا انواع ساندویچ و خورشت را می توانید در طول مسیر میل بفرمایید! فرقش با جاهای دیگر دنیا در این نیست که رایگان است بلکه علاوه بر رایگان بودن اصرار صاحب طعام و التماس او برای خوردن حتی یک لقمه از طعامش هر انسانی را منقلب می کند!

انواع میوه. معمولاً میوه ها را در وسط راه پیاده روی به زور به دستتان می دهند!

انواع شیرینی‌جات. خرما و شیرینی های محلی عراق به وفور در طول مسیر دیده می شود.

انواع نوشیدنی. چیزی که شاید در تمام مسیر به صورت یکنواخت پراکنده شده است چایی شکر معروف عراقی هاست! که در استکان های کمر باریک زائران را برای رفع خستگی و عطش به سوی خود می خواند! علاوه بر چایی قهوه تلخ و آب معدنی و انواع نوشابه هم در طول مسیر توزیع می گردد.

محل خواب و استراحت! بعضی از موکب ها طوری شرایط موکب را طراحی کرده اند که محل استراحت زائرین باشد. در این موکب ها پتو و بالش و سایر ملزومات یافت می شود و معمولاً در هر ساعتی عده ای در این موکب ها مشغول استراحت هستند.

مشت و مال زائرین! در طول مسیر موکب هایی را خواهید دید که زائرین را مشت و مال می دهند! بعضی توسط دستگاه و بعضی به صورت سنتی اما حرفه‌ای! حتی در مواردی پاهای خسته و خاکی زائرین را به زور می شویند! حتی ناراحت می شوند اگر شما اجازه ندهید که پاهایتان را بشویند!

ایستگاه‌های امدادی، توزیع دارو و ملزومات پزشکی. در طول مسیر ایستگاههای امدادی تعبیه شده است که اگر مشکلی برای کسی پیش آمد با مراجعه به این ایستگاه ها از خدمات پزشکی بهره مند شود. در طول مسیر هلال احمر ایران نیز ایستگاه‌هایی دارد که به زائرین خدمات می دهد.

ایستگاه‌های فرهنگی. در این ایستگاه ها بسته های فرهنگی از مداحی تا پوستر و مطالب و بروشورهای فرهنگی توزیع می شود.

خدمات متفرقه! برخی از موکب‌ها دست به نوع‌آوری زدند و خدماتی به مردم ارائه می‌کنند که ممکن است مورد نیازشان باشد مثلاً موکب‌هایی هستند که خیاط در آنها نشسته و با نخ و سوزن و چرخ خیاطی آماده است تا مشکل لباس یا کیف دستی شما را برطرف کند! در موکب‌هایی کفاش نشسته! در موکب‌هایی برخی با تلفنی در دست التماس می‌کنند که از تلفن آنها استفاده کنی و با هر جای دنیا که می‌خواهی تماس بگیری!

 

* در طول مسیر چه نوع لباسی مناسب است؟ آیا گرمای هوا زیاد است؟

ـ با توجه به اینکه هم اکنون اربعین در زمستان قرار دارد گرمای هوا به هیچ وجه اذیت کننده نیست و علاوه بر آن در ساعات شب و همچنین صبح هوا خیلی سرد هم خواهد شد. و بهتر آن است که لباس گرم به اندازه کافی بردارید.

 

* آیا برای پیاده روی پول همراهمان باشد؟

معمولاً به خاطر رایگان بودن خدمات در طول این سه روز هزینه ای نخواهید داشت اما مقدار کمی پول هم ضرر نخواهد داشت بهتر است از پول ملی خود عراق استفاده کنید (دینار عراق)

 

* اگر شارژ موبایلم تمام شد چه کنم؟ اصلاً برق وجود دارد یا خیر؟

ـ در طول مسیر موکب هایی هستند (تقریباً هر 1 کیلومتر) که در کنار جاده پنل‌های 15 یا  20تایی برق گذاشته‌اند و زائران دستگاه‌های برقی خود را در این پنل‌ها شارژ می‌کنند.

 

* محل خواب چگونه است؟ و چه نکاتی را باید برای محل خواب در نظر گرفت؟

برای محل خواب طول روز با توجه به وجود خورشید و گرمای نسبی هوا خیلی نکته ی خاصی وجود ندارد. اما برای خواب پیشنهاد می شود که اولاً قبل از ساعت 8 محلی را برای خواب از بین موکب های طول مسیر انتخاب کنید ثانیاً با توجه به سرمای شب سعی کنید به جای چادر در موکب هایی که ساختمان دارند و گرمتر هستند اطراق کنید. احتمال اینکه بعد از ساعت 11 شب جای گرم و مناسب گیر بیاورید کمی سخت خواهد شد. ذکر چند نکته در اینجا اهمیت دارد اولاً جای خواب مناسب برای خواهران و برادران در طول مسیر وجود دارد ثانیاً کسی بدون جای خواب نخواهد ماند! چون جا  و ملزومات خواب مثل پتو و بالش به اندازه کافی هست فقط باید بتوانید موکبی که هنوز کامل پر نشده را پیدا کنید اگر از خود اهالی بخواهید برایتان معرفی می کنند که کجا هنوز برای خواب جا دارد.

 

* در طول شب شرایط پیاده روی چگونه است؟

ـ معمولاً بعد از ساعت 9 شب مسیر پیاده روی خلوت تر می شود و اکثر موکب داران تا اذان صبح استراحت می کنند اما در این میان کم نیستند موکب دارانی که شب را هم متناسب با سرمای شب خدماتی ارائه می کنند که زائرین شب‌رو را کمک کند. به عنوان مثال چایی و شیر داغ و حتی هدبند! برای جلوگیری از سرمای شب در طول شب توزیع می شود و عده ای هستند که ترجیح می دهند تا اذان صبح پیاده روی کرده و بعد از طلوع آفتاب بخوابند.

 

* سرویس بهداشتی و وضعیت بهداشت مسیر چگونه است؟

ـ هرچند که جمعیت زیادی در مدت زمان کوتاهی در این مسیر تردد می کنند اما به لطف اهل بیت و عشق خدام الحسین مسیر از لحاظ بهداشتی وضعیت مناسبی دارد و همچنین سرویس های بهداشتی (حمام و توالت) به صورت مرتب توسط خادمین تمیز می شود و اغلب سطح بهداشت در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد. هرچند پیشنهاد می شود در کوله همراهتان یک صابون داشته باشید.

 

* چه کنیم بیشتر بهره ببریم؟

ـ همانطور که عراقی ها خود را برای پذیرایی از شما از مدت ها قبل آماده می کنند شما هم برای تاثیر گذاری بیشتر روی آنها و بالا بردن سطح علاقه و همچنین فکر آنها کار کنید.به عنوان مثال تجربه ما در سنوات گذشته نشان داد بچه هایی که در طول مسیر ایستاده اند و به زائرین نگاه می کنند و بعضاً حتی با اصرار به شما خوراکی تعارف می کنند با یک اسباب بازی کوچک یا حتی یک بسته پاستیل چقدر به شوق آمده و مطمئناً در دراز مدت تاثیر این حرکت در ذهنشان و تصورشان راجع به شیعیان و حتی ایرانیان چقدر مثبت خواهد بود. حتی آماده کردن بسته های فرهنگی به زبان‌های عربی یا انگلیسی و توزیع آن بین مردمی که پیاده می روند تاثیرگذار است. گاهی یک پوستر یا یک عکس کوچک مذهبی با یک جمله عمیق تاثیر شگرفی بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت. روی تاثیر گذاری متقابل چه برای موکب داران چه برای سایر زائران از سراسر جهان برنامه ریزی کنید.

اگر در طول مسیر با همکاروانی ها به صورت گروهی اطراق می کنید بهتر است که برنامه ای برای آن محل در نظر بگیرید مثلاً ذکر مصیبت یا مداحی و ... چون هم بعضی از موکب ها سیستم صوتی دارند که در اختیار می گذارند هم اینکه در طول مسیر به خاطر صدای زیاد بلندگو ها که دائماً در حال پخش نوای مداحی عربی هستند احتمالاً نمی توان مراسم یا مداحی داشت و گوش کردن به همین نواها و دیدن صحنه هایی که از جلوی چشم انسان در حال عبور است برای آماده شدن دل و توجه آدمی کافی است.

زیارت حسین با خستگی پیاده‌روی گویی مزه‌ای دو چندان دارد و اینجاست که پا و دل با هم ارتباط پیدا می‌کنند! در طول مسیر هنگامی که پاهایمان خسته یا حتی در مواردی جراحتی کوچک پیدا می کند کافی است برای آماده شدن دل. کمی اگر مرغ دل را پرواز دهی به وضوح کاروانی را خواهی دید که از کربلا به سوی شام به اسیری می روند و وقتی نگاهت را به طرفین بر می‌گردانی و می‌بینی اینچنین با عزت در حال راه رفتنی و اینچنین از تو پذیرایی می شود مطمئناً با خود می گویی این کجا و آن کجا؟ اینجاست که آدمی می‌گوید: لایوم کیومک یا ابا عبدالله!

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/22:: 2:20 صبح     |     () نظر

 امسال برعکس سالیان خیلی دور با این که عشق به اقا اباعبدالله در سراسر وجودم قلیان دارد وحتی یادم هست سال گذشته در دهه اول محرم که به زیارت اقا مشرف شده بودم. تنها چیزی که شب جدایی از اقارا داشتم ازاقا یه چیز خواستم اون این بود اقا به بزرگی مقامت قسم فقط حب عشق به خودت را روزیم کن ودیگر هیچ .هنوز هم به این عشق وخواسته ام اعتقاد دارم  چون میدانم که بهترین  خواسته برای من همینه وقتی عشق به تورا داشته باشم برایم تمام مصائب حل شده است .وچه زیبا شاعر گفته چون عشق نظر باشد سهل است بیابانها.

حالا موندم منی که عمرموباشروع دهه محرم به حسینیه محل میرفتم وشب شام غریبان به زور از حسینیه  محل خارج میشدم

حالا چی شده که به قول معروف حس اینکه از خونه برم بیرون ندارم  البته چند سال میشه که روز عاشورا اصلا از حسینیه  بیرون نمیرفتم چون فکر اینکه چشمام قرار بجای اشک بر امام حسین ع مرتکب گناه بشن  آزارم میداد.وحالا این روزها فقط  روضه ها وشبکه ای از تلوزیون که حرم اقا را نشون میده  می بینم وبا حسرت  به حرم اقا نگاه میکنم.بله شاید هیاتهای توخیابونادیگه نمیتونه منو که با عشق تمو م به دیدار معشوقم رفتم ارضا ءکنه .فقط لحظه شماری میکنم که دوباره دهه محرم را فقط وفقط پیش خودش تو حرم خودش عزاداری کنم. البته همه تکایا وحسینیه ها شعبه ای از حرم اقاست .

حالا نمیشه اون شعبه ها  خیمه ها تکایا وحسینیه هااصل مطلب عشق به حسین را رعایت کنند واگه  کسی کاری زحمتی پولی را در راه اقا خرج میکنه بی منت باشه خالصا مخلصا باشه. اصلا یه جوری باشه که شعبه های حرم وصل باشه به خودحرم اقا اباعبدالله ع .اونجاریا نباشه غرور نباشه خود نمایی و....خیلی از چیزای دیگه نباشه.بانی مجلس هر جا بیشتر تو چشم  باشه  نخواد بایسته .مداح  اصرار به خوندن ازشروع و تاپایان  مجلس رو نداشته باشه چه اشکالی داره یکی دیگه هم بیاد ذکری از اقا بگیره .به بزرگترا تو هیت احترام گذاشته بشه .حرمت پیر غلامان هیت را داشته باشند .یا اونایی که سالیان سال تو تکیه ها حسین حسین گفتند کفش جفت می کردن به سینه زدن چای دادن  وجارو می زدن والان در قید حیات نیستد یادی از اونا بشه به بچه ها توهین نشه خوب مگه نه این که اونا اومدن تو مکتب حسین ع درس بخونند به نظر شما این بچه ها امام حسین  ع رو از کجا بشناسند خانمها زینب وار عزاداری کنند وتو مراسم اقامون شرکت کنند اون موقع نیازی به آرایشهای اونچنانی هست یا اون تیپ وسرو وضع به عزاداری میخوره! اگه  کسی هر کاری  وخدمتی کرده میشه تو فکر خود نمایی نباشه .به یادبیاریم حضرت عباس وقتی که دو دست شو داد در راه عشق بازی به حسین ع باز به حرکت به سمت خیام وآبرسانی به طفلان حسین ادامه داد اما وقتی مشک آب سوراخ شد دیگر روی رفتن به خیمه ها رانداشت.

مسئول هیت سخت ترین روزاش دهه محرم نباشه چون میدونه گناه ومعصیتش تو اون دهه زیادتر دیگر وقتهای دیگه درساله آخه خیلی باید جوابگوی رفتاراش باشه که با خط سیدالشهدا سنخیت نداره -استاد ادب وقار حضرت عباس ع بوده ادب واحترام به عزادارن سید الشهداء سرلوحه عزاداریامون باشه ونه چیز دیگه اون موقع میتونه خیمه وتکایا وحسینیه ومساجد شعبه ای باشه از حرم امام حسین ع به امید اون روز انشالله


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/13:: 10:22 عصر     |     () نظر

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/13:: 3:53 عصر     |     () نظر

مختار بن ابی عبید مسعود ثقفی ( ابو اسحاق )

 

masjed_alkufa_22.jpg

 

مختار در سال هجرت پیامبر به مدینه مکرمه متولد شد واز جنگجویان عرب با ویژیگی هایی چون شجاعت وشهامت به شمار می آید , او از دوستداران اهل بیت (ع) بوده است .

مختار از حافظان قرآن کریم بود ومدت های زیادی را به عبادت ونماز می گذراند, با پیمان مهربان بود وبرای خدای خویش نه برای خویشتن ناراحت وغضبناک می شد.

او مسلم بن عقیل نماینده سید الشهداء را پناه داد ویاری کرد, ودر کنار او ایستاد تا به دستور عبید الله بن زیاد روانه زندان شد.

پس از شهادت امام حسین (ع) از زندان رهایی یافت , در این هنگام سعی کرد ضد حکومت اموی قیام کند وشعار او (( یالثارات الحسین )) وانتقام از دشمنان سید الشهداء بود . شورش او موفقیت امید بود او محاربین امام حسین را دنبال کرده وبه سزای اعمال خویش می رساند تا این که 18 هزار نفر از آنها را کشت .

او می گفت : آز دینمان نیست که بخوریم وبیاشامیم در حالی که قاتلین سید الشهداء زنده باشند, همجنین از او نقل شده است که می گفت : بخدا قسم اگر سه چهارم قریش کشته شوند مساوی یک بند انگشت سید الشهداء نخواهد بود.

ومختار این چنین بود ولایتمداری که ولای او جوشش داشت وهمراه حدودشان بود ,او سرشار از عشق سید الشهداء واعمال او نماینگراین خصلت بود تا اینکه انتقام از قاتلین سید الشهداء گرفت وبا این کار ترحم سه تن از معصومین را شامل حال خود ساخت.

امام سجاد زین العابدین (ع) در باره او فرمود :

سزاوار خدایی که انتقام مرا از دشمنانم گرفت ,وخدا مختار را جزای خیر دهد.

امام باقر (ع) به فرزند مختار (ابو محمد حکم ) گفت :

(( خداوند بدر شما را مورد رحمت قرار دهد, حقی برای ما در زندگی نگذاشت تا آن را مطالبه کرد )).

وامام صادق (ع) نیز هنگامی که اسحاق بن مختار را در بیت الله الحرام دید به او فرمود :

(( خداوند را پدرت را بیامرزد , خداوند را پدرت را بیامرزد , خداوند را پدرت را بیامرزد)) سه مرتبه .

 

مرقد مختار :

 

masjed_alkufa_12.jpg

 

پس از شهادت مختار توسط مصعب بن الزبیر, جسد پاک او در دیوار قصر الاماره نزدیک مسجد مدفون شد , این قبر مخفی ماند تا اینکه آیة الله العظمی سید مهدی بحر العلوم در زمان خود به جستوجو وآشنایی با آثار ومحرابهای مسجد پرداخت , سید در آن زمان ترجیح داد,مسجد کوفه با خاک پاک مدفون شود چون زمین مسجد پائین تر از دیگر سرزمین های منطقه بود ودر نتیجه آبهای سطحی در آن جریان پیدا می گرد, پیرو دستور آیت الله بحر العلوم زمین مسجد کوفه که عمق آن مساوی مقام پیامبر وخانه حضرت نوح بود با خاک پاکسپرشد تا از آلودگی ها در امان نگه داشته شود در جای همان محراب ها بر روی خاک محرابهای جدید ساخته شد همانگونه که اکنون هم نمایان است.

در زمان بررسی ها جستجوی آثار مسجد که از طرف سید وجمعی از علما صورت گرفت, سید قبر شریف پنهان شده ای را پیدا کرد وجایگاه آن قبر انتهای راه رو در زیر زمین وبه طرف خارج مسجد به سمت قصر الأماره بود وبر آن قبر سنگی یافتند که بر آن اسم ولقب مختار نوشته شده بود .

پس از یافتن قبر, (محسن الحاج عبود شلاش ) ساختن حرم جدید وبزرگی برای مختار را بر عهده گرفت وآن را به رواق حرم حضرت مسلم  از سمت جنوب ملحق کرد , وبرای قبر پنجره ای آهنین قرار داد ودرب راه رو که در حجره ای در کنج مسجد کوفه قرار داشت را مسدود کرد .

 

masjed_alkufa_24.jpg


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/13:: 3:33 عصر     |     () نظر

ق

قمه زنی نوعی مراسم مذهبی بوده که در میان برخی از شیعیان رواج دارد این افراد با قمه های تیز بر فرق سر خود کوبیده وباعث شکافت سر وخونریزی در آن می شود این نوع عزاداری که در ماه محرم به ویژه روز عاشورا با پوشیدن پارچه ایی سفید انجام می شود .حتی قمه زنی بر روی سر کودکان هم به هدف اعلام آمادگی واعلام بیعت وخون دادن درراه امام حسین ع  به صورت دسته جمعی در عراق به ویژه در شهرهای مذهبی همچون سامرا کاظمین ونجف وکربلابرای عرض ارادت به امام حسین ع   انجام میشود  وآنها این عمل را چنان انجام میدهند که بعضا فرق سر خود را شکسته وبیهوش روی زمین می افتند .در حالی که بسیاری از مراجع شیعه این عمل را به جهت آسیب به بدن ویا تبلیغات ضد شیعه مردم را منع نمودند.

 

به گزارش یکی از  رسانه ها امسال زودتر از سالهای گذشته عراقی های عزادار  خیابانهای مشرف به حرم امام حسین ع وحضرت عباس ع از خون حاصل از  قمه زنی انها رنگین است.

این در حالی است که گروه داعش  هم اکنون حدود نیمی از کشورشان را با قتل وغارت وچپاول اشغال کرده و تهدید نموده قصد اشغال سراسر عراق را دارد وباتصرف شهرهای مذهبی عراق تمام اماکن مقدس را با خاک یکسان  وشیعیان راقتل عام خواهد

نمود.

همانگونه که  داعش وحشیگری خود را درسوریه ودیگر شهر های عراق در جلو چشمانشان به نمایش گذارده اند .در سوریه آرامگاه یکی اصحاب رسول الله بنام حجر بن عدی  ویکی از یاران باوفای حضرت علی که حتی اهل سنت براساس اینکه از اصحاب رسولله بودند برایشان قابل احترام بود تخریب کردند.

واین درحالیست که گروه داعیش به حملات خود در عراق ادامه داده وروز به روز عرصه را برشیعیان عراق تنگ وتنگ تر میکند.

از طرفی مراجع بزرگوار در عراق اعلام جهاد در مقابل این از خدا بی خبران داده.

در این حال بسیاری از عراقی ها بجای آنکه سلاح برکف گیرند واز جان ومال وناموس وسرزمین خود دفاع نمایند ترجیح دادند که لبیک یا حسین را فریاد کنند وبا زنجیرهای تیغ دار وقدارهای فولادین برسر وکول خود فرود آورده واینها چگونه مدافع سرزمین شان وحرمین شریف امامان مقدس خواهند بود .لابد پس از محرم قدارهای تیز وفولادین خود را با خود به خانه هایشان میبرند وآنرا در دستمال پیچیده وبرای سالهای اتی پنهان می نمایند .و چه چیزی بهتر از این برای گروه کثیف داعش .

داعیش هم بربالین آنها حاضر شده و باهمین قمه ها آنها را به  بدترین وضع به هلاکت رسانده ودخترانشان را به اسارت خواهند برد.

البته هستند گروهی از مردان عراقی که با کمک نیروهای  دلاورمردایرانی همچون قاسم سلیمانی در مقابل پیشروی سیاه پوشان داعیش مردانه ایستادگی می کنند.

مردان شیعه عراق امروز وقت ان است که بجای اینکه قمه ها را بر فرق سر خود بزنید برمتجاوزان یورش برید .

انهایی که  در سال 61 هجری قمری وبجای دفاع ازامام حسین ع ویاران باوفایش در خانه هایشان مخفی شدند ویا در میدان نبر دنظاره گر بودند اشتباه انان را تکرار نکنید. گویی انها گوششان در مقابل هل من ناصر ینصرنی  اقا ابا عبدالله کرشده بود.

والحق شیعیانی که شیعه بودن را فقط در قمه وتیغ وشکافتن سر وصورت خود ببیند ودر مقابل متجاوزان به میهنش خود مقاومت نکنند ازتشیع ناب محمدی فقط نامی را به یدک می کشد.

باامید نابودی متجاوزان وظالمان انشا الله

 




کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/11:: 12:5 صبح     |     () نظر
آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) +عکس
شنبه 10 آبان 1393 ساعت 21:02
مرجع : ابنا
در فاصله کوتاهی از بقعه شیخ کلینی خانه زندان‌بان حضرت امام موسی کاظم(ع) و زندان تاریکی که سالیان دراز آن حضرت در آن زندانی بودند قرار دارد که مقدمات آماده سازی آن برای زیارت علاقمندان در حال انجام است.
آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) +عکس

به گزارش افکارنیوز، شهر بغداد از اهمیت ویژه‌ای در تاریخ اعتقادی شیعه برخوردار است و همواره شیعیان بخشی از ساکنین این شهر را تشکیل می‌داده‌اند. در قرن‌های سوم و چهارم و پنجم هجری ساکنین یکی از دو محله بزرگ بغداد یعنی محله کرخ را شیعیان تشکیل می‌داده‌اند که حوزه علمیه شیعی مهمی را در خود جای داده بود و بزرگانی همچون شیخ کلینی و شیخ مفید و سید رضی و سید مرتضی و شیخ طوسی و گروه بزرگی از فقهاء شیعه در آن به تدریس مشغول بودند.

امروزه نیز پس از گذشت دوازده قرن از تاسیس این شهر همچنان شیعیان بخش گسترده‌ای از ساکنین آن به شمار می‌آیند بر طبق آمار بیش از هشتاد درصد مردم بغداد بزرگ را شیعیان تشکیل می‌دهند.

شهر بغداد از دیر باز محل تردد امامان شیعه و محدثین و فقهای امامیه بوده است. آثار چندی از آنان در گوشه و کنار این شهر بر جای مانده است بر طبق گفته «دکتر ساعدی» مدیر کل زیارتگاه‌های شیعه در عراق در بخش کهن بغداد (به استثنای کاظمین که شهری در حومه بغداد است) نوزده زیارتگاه شیعه قرار دارد. مراقد نواب اربعه و قبر شیخ کلینی و مرقد اسماعیل بن موسی بن جعفر و مسجد براثا و زندان حضرت موسی بن جعفر(ع). و آرامگاه قنبر علی و مرقد سید ادریس از نوادگان حضرت کاظم(ع) جز این‌ها قرار دارد.

در دوره‌های گذشته بر اثر سنیان متعصب برخی از این زیارتگاه‌ها به تصرف آنان درآمده بود که در سال‌های پس از سقوط صدام و به همت شیخ سامی مسعودی معاون وقف شیعه عراق مراکز یاد شده به حوزه اداره وقف شیعه باز گردانیده شد.

در غرب شهر بغداد عباسی مهم‌ترین اثر باقیمانده از دوره پایانی خلافت عباسی مدرسه المستنصریه می‌باشد که توسط المستنصر بالله عباسی در سال 631 هجری ساخته شد که تاکنون پابرجا می‌باشد.

پیرامون این جایگاه تاریخی مهم چندین زیارتگاه شیعی برقرار است. در غرب مدرسه مسجدی به نام جامع الاصفی قرار دارد که نام اصلی آن جامع الصفوی یا مسجد صفوی می‌باشد که عثمانیان آن‌را به اصفیه تغییر دادند. در بخشی از این مسجد محدث جلیل القدر شیخ محمد بن یعقوب کلینی رازی نویسنده کتاب شدیف کافی متوفای 329 هجری مدفون است.

در مشرق مدرسه مذکور قبر اسماعیل بن موسی بن جعفر(ع) است که او هم در جوار مسجدی کهن از دوره ایلخانیان قرار دارد.

در شمال مدرسه یاد شده و در برابر سر درب تاریخی آن قبر علی بن محمد سمری متوفای 329 هجری نایب و وکیل چهارم امام زمان(عج) در دوره غیبت صغری قرار دارد.

پیش‌تر بقعه دارای صحن و سرایی بود لیکن در سال 1970 میلادی تمامی زمین‌های این بقعه به بهانه توسعه بازار کفاش‌ها مصادره گردید و مرقد مرحوم سمری در اتاقی 4 در 2 متر محصور گردید.

اخیرا به شیخ سامی المسعودی معاون وقف عراق تمامی این بقعه و پیرامون آن که به انبار و قهوه خانه تغییر یافته بود باز پس گرفته شد و روند باز سازی آن در جریان است.

روز شنبه یکم محرم الحرام 1436 هجری که برای شرکت در کنگره جهانی غدیر به نجف اشرف مشرف شده بودیم با دعوت رئیس مزارات و نیز معاون وقف شیعه عراق به بغداد رفته و طی مراسمی که با حضور جمعی از مسوولین دولت عراق و شخصیت‌های مذهبی و اجتماعی پایان بازسازی مرقد شیخ کلینی و پرده برداری از ضریح نقره‌ای زیبای آن که توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده بود صورت پذیرفت.

در فاصله کوتاهی از بقعه شیخ کلینی و در زاویه شمال غربی مدرسه مستنصریه خانه سندی بن شاهک زندان‌بان حضرت امام موسی کاظم(ع) و زندان تاریکی که سالیان دراز آن حضرت در آن زندانی بودند قرار دارد که مقدمات آماده سازی آن برای زیارت علاقمندان در حال انجام است.

بر طبق گفته کهنسالان و ساکنین منطقه در حدود یک قرن گذشته این بخش مسدود بوده و از ورود افراد به آن جلوگیری به عمل می‌آوردند این زندان در فاصله اندکی از جسر الشهداء که سمت مشرق بغداد (محله رصافه) به محله‌های غرب بغداد و محله کرخ و توابع آن وصل می‌کند قرار دارد.

این پل در جای‌‌ همان پلی بوجود آمده است که پیکر مبارک حضرت موسی بن جعفر(ع) پس از آن بر روی آن قرار داده شد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/10:: 11:26 عصر     |     () نظر

 

نجف اشرف در هشتاد سال پیش+ تصاویر

شفقنا زندگی- "اریک ماتسون" شرق شناس امریکایی در سفر به عراق مجموعه با ارزشی از اماکن مقدس کربلا و نجف عکاسی کرده که اکنون و با گذشت 80 سال از قدمت آن همچنان جالب توجه است.

به گزارش شفقنا از فرارو، "اریک ماتسون" شرق شناس و عکاس امریکایی که سال ها در عراق و شام فلسطین به تحقیق و پژوهش در تاریخ اسلام می پرداخت در سال 1932 سفری به نجف و کربلا انجام داد تا از  شهرهای مقدس شیعیان عکاسی کند. بخش اول عکس های این عکاس که مربوط به سفرش به کربلا بود را در همین بخش مشاهده کردید. در بخش دوم عکس های مربوط به سفر او به نجف اشرف را می بینید.

مجموعه عکس های ماتسون از شهرهای مقدس و بناهای تاریخی و باستانی عراق، عربستان، فلسطین و سوریه چندی بعد در آژانس عکسی با نام خودش "ماتسون" جمع آوری شد و اکنون از منابع مهم تاریخ معاصر کشورهای عربی به شمار می‌رود. این عکس ها برای نخستین بار در رسانه‌های داخلی منتشر می‌شود.

 

0 نظر


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/10:: 11:25 عصر     |     () نظر

عَلَم عاشورا و فلسفه وجودی آن؛ گزارشی از صنعت علم سازی و علامت کشی +تصاویر

 

 

شفقنا زندگی- 25 ساله است و می‌گوید عشق عَلَم دارد، اما شغلش عَلم‌سازی نیست و تنها به خاطر عشق و اعتقاداتش و برای خودش علم می‌سازد. الگویش در این کار پدرش بوده و از هشت سالگی به دنبال علامت‌کشی و ساخت عَلم رفته است و کسی به او ساخت عَلم را یاد نداده...

به گزارش شفقنا، خبرنگار صنایع دستی ایسنا همزمان با آغاز ماه محرم به سراغ دو نسل علم‌ساز می‌رود؛ یکی 25 ساله و دیگری 41 ساله. «محمد خردجو» در حال شستن و سوار کردن قطعات طوق است. (طوق یک سینه بزرگ است که تنها یک تیغه دارد و با تصویر انواع موجودات تزئین می‌شود، اما عَلم چندین تیغه دارد.) ذوالجناح را با اسید می‌شوید و تمیز می‌کند تا برای مراسم عَلم‌کشان آماده شود.

فلسفه موجودات روی عَلم 

او درباره تندیس موجوداتی که روی عَلم نصب می‌شوند، می‌گوید: هر قسمتی از علم را یکی می‌سازد و هر کدام‌شان فلسفه خاصی دارند. امضای سازنده علامت‌ها و حیوانات بر روی آنها مشخص است. مصطفی الیاسی پرنده‌ساز قهاری است و شاگرد «حسن صَفر» که در اصفهان عَلم می‌ساخته بوده و در حال حاضر در قید حیات نیست.

خردجو درباره فلسفه هر کدام از حیوانات توضیح می‌دهد: شیر مظهر قدرت است و همه حضرت علی (ع) را به عنوان شیر می‌شناسند و در همه پوسترها هم می‌توانید یک شیر را که زیر پای آن حضرت نشسته، ببینید. طاووس از نظر زیبایی نشان دهنده حضرت مهدی (عج) است. اژدها نشان دهنده حضور جنیان در واقعه کربلاست و روایت است اجنه در روز عاشورا به کمک امام‌ حسین (ع) رفته‌اند، اما آن حضرت کمک آنها را نپذیرفته است. خروس، حیوان اذان‌گو است. بُراق هم صورت فرشته، بدن انسان و دو بال دارد که حضرت محمد (ص) را به معراج می‌بُرد.

وی ادامه می‌دهد: زنگوله هم نماد زنگ حیدری است، زمانی که وارد زورخانه می‌شوید زنگ را به صدا درمی‌آورند. زمانی هم که عَلم تکان می‌خورد صدای زنگوله بیان‌کننده "حیدر حیدر" است. پَر برای زیبایی عَلم است، اما رنگ‌های آن فلسفه جداگانه‌ای دارند؛ مثلا رنگ سبز نشان‌دهنده سیِّد بودن ائمه است، قرمز رنگ خون و سفید رنگ صلح است و معمولا رنگ‌های اصلی هستند که برای تزئین عَلم استفاده می‌شوند.

موجودات مورد استفاده بر روی عَلم 

او در پاسخ به اینکه آیا به این هنر، خرافات هم اضافه شده یا خیر؟ بیان می‌کند: «هیچ خرافاتی به عَلم‌سازی اضافه نشده و به اعتقادات هر شخصی بستگی دارد. چون در دوره‌ی ما اعتقادات ضعیف شده، بسیاری علامت و عَلم‌سازی را قبول ندارند و البته بسیاری هم به دنبال آن می‌روند و از آن جواب گرفته‌اند. خودم با چشمانم دیده‌ام که کسی به سرطان مبتلا بوده، زیر عَلم خوابیده و خواب امام حسین (ع) را دیده و شفا گرفته است. هر چیزی که اسم امام‌ حسین(ع) به روی آن بیاید، مبارک است. برخی چیزها را خود ما آدم‌ها خراب می‌کنیم یا تغییر می‌دهیم، اما کسانی که آن را قبول داشته باشند، جواب هم می‌گیرند».

تعداد تیغه‌های عَلم نشانه چیست؟ 

خردجو درباره عَلم‌هایی با 101 تیغه می‌گوید: نهایت تیغه‌های یک عَلم 15 است که بسیاری می‌گویند این تعداد تیغه هم درست نیست. وجود 15 تیغه در عَلم نشانه 14 معصوم و الله است و بیشتر بودن این تعداد مفهوم بزرگ‌نمایی و خودنمایی دارد. علم سه تیغه هم نشان‌دهنده این است که امام‌حسین (ع) سومین امام شیعیان است، عَلم پنج تیغه هم نماد 5 تن آل عباست. اگر دقت کرده باشید، عَلم سازان قدیمی مانند حاج علی فولادگر (یکی از بزرگترین علامت‌سازها) هم عَلمی که بیشتر از 15 تیغه داشته باشد را نساخته است. تعداد تیغه‌های علامت هم باید فرد باشد تا تعادل برقرار شود و کسی که می‌خواهد آن را بکشد دچار مشکل نشود. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که همه‌ی کارهای خوب، آنتیک و نفیسِ ساخته‌ی استادکاران خوب، کوچک هستند.

او درباره طوقی که قرار است برای عَلم‌کشی آماده شود بیان می‌کند: این طوق کار اصفهان است و خط مرحوم استاد ناصر روی آن دیده می‌شود. کار شبکه است و برای آن علی‌الحساب 30 میلیون تومان هزینه کرده‌ام و هنوز کامل نشده است. اگر همین امروز چنین طوقی را سفارش بدهم، ممکن است 2 سال دیگر آن را تحویلم بدهند. امسال یک جفت بُراق خریدم که سازنده‌اش سال آینده آن را تحویلم می‌دهد. البته هیچکدام از قدیمی‌ترین علامت‌سازها در قید حیات نیستند، اما بهترین‌های آنان در اصفهان هستند؛ زیرا ریشه این هنر در اصفهان است. ساخت علم در اصل از دوره صفویه آمده و شاید به همین دلیل است که بهترین علم‌سازان در اصفهان بوده و هستند.

گران‌ترین، سنگین‌ترین و سبک‌ترین عَلم‌ها 

این جوان 25 ساله درباره تاریخچه عَلم اظهار می‌کند: در قدیم، همه قبایل برای خودشان یک نشانه داشتند که قوی‌ترین فرد قبیله پرچم‌دار آن می‌شد. نشانه طائفه بنی‌هاشم هم پرچم یک تیغه بوده است؛ نشستن روی اسب و حمل پرچم کار سختی بوده و حضرت ابوالفضل (ع) هم که در واقع قوی‌ترین مرد طایفه خودش بوده، این کار را انجام می‌داده است.

خردجو که بارها عَلم‌کشی کرده است، درباره سنگین‌ترین و سبک‌ترین عَلمی که حمل کرده، می‌گوید: عَلم‌کش‌ها باسکول نیستند که بگویند سنگین‌ترین یا سبک‌ترین عَلمی که حمل کرده‌اند، چقدر بوده است. علامت کشیدن به زور و بازو نیست، این کار به نیّت آدم بستگی دارد.

او همچنین درباره گران‌ترین علامتی که در ایران وجود دارد، اظهار می‌کند: تعداد عَلم‌های گرانقیمت بسیار است و کارهای استادانی مانند طاهر، میرزا عباس و حاج علی فولادگر بالاترین قیمت‌ها را دارند و در حال حاضر شاگردان یا فرزندان‌شان راهشان را ادامه می دهند.

در علم‌سازی هم دلالی داریم 

خردجو درباره اینکه چقدر به ماندگاری این هنر امیدوار است، بیان می‌کند: اگر راه امام‌حسین (ع) تا امروز پابرجا مانده پس این هنر هم پا برجا می‌ماند. البته علم‌سازی دلال هم دارد. مثلا برخی با 15 میلیون تومان یک عَلم می‌خرند، اما ما پول یک عَلم کامل را برای خرید دو جفت حیوان آنتیک و نفیس ساخته‌ی دست هزینه می‌کنیم.

این جوان 25 ساله درباره چگونگی شبکه کاری یک طوق یا عَلم توضیح می‌دهد: در شبکه‌کاری، خطاط با دست روی فولاد می‌نویسد و بعد به دست قلم‌کار سپرده می‌شود تا قسمت‌هایی که باید از هم جدا شوند، سپس آن قسمت به دست شبکه‌کار سپرده می‌شود تا سوراخ‌هایی را با مته در آن ایجاد کند و با اره‌مویی خطوط و اشکال را اره می‌کنند. انجام این کار ممکن است یک‌سال زمان ببرد تا قسمتی از یک عَلم یا طوق شکل بگیرد.

نمونه‌ای از شبکه‌سازی طوق 

او همچنین درباره طلاکوب کردن می‌گوید: طلا را بر وی کارهای خوبی که ساخته دست است، می‌کوبند و برای این کار شمش طلا را مثقالی می‌خرند و آن را نخ می‌کنند . طلاکوبی مراحل مختلفی دارد. ابتدا باید آن را خش بزنند، یعنی با یک تیغه روی اشکالی که روی حیوان است را خش می‌اندازند تا زمانی که طلا بروی آن کوبیده شد، بلند نشود. خود طلاکوب کردن هم یک هنر و کار پرهزینه‌ای است. نقره‌کوب هم داریم که بعد از مدتی سیاه می‌شودریال اما طلا همیشه زردی، زیبایی و درخشش خودش را دارد.

او تندیس موجوداتی را که روی‌شان طلاکوب شده نشان می‌دهد و می‌گوید: هیچکدام از سازندگان این حیوانات زنده نیستند و همه این‌ها را روز سوم محرم روی عَلم سوار می‌کنیم.

مواد اولیه عَلم‌سازی چینی شده است 

مجید پوررضایی 41 سال دارد و 11 سال است که آهنگری سنتی انجام می‌دهد و کلون، تبر، سرنیزه و .... می‌سازد و یک سالی هم می‌شود که به علامت‌سازی هم روی آورده است.

پوررضایی درباره مواد اولیه‌ای که در این حرفه استفاده می‌شود، می‌گوید: جنس عَلم از فولاد است و پیش از این از ورقه‌های فولاد آلمانی استفاده می‌کردیم، اما در حال حاضر به خاطر تحریم‌ها از فولاد چینی استفاده می‌کنیم که کیفیت چندانی ندارد. هنگامی که از مواد آلمانی استفاده می‌کردیم، زمان سلام دادن عَلم تیغه‌ها زیبا بازی می‌کردند، اما وقتی از مواد چینی استفاده می‌کنیم، احتمال شکستن آن وجود دارد. در حال حاضر فولاد چینی را کیلویی 10 هزار تومان می‌خریم.

کارگاه علامت‌سازی 

او درباره حیواناتی که روی علم به کار برده می‌شوند، می‌گوید: رخ نشان دهنده اشرف مخلوقات است و مابقی حیواناتی که روی علم ساخته می‌شوند حیواناتی هستند که طبق روایات، بعد از واقعه کربلا برای امام حسین(ع) گریه کرده‌اند.

این علامت‌ساز درباره تغییراتی که به مرور زمان در این حوزه صورت گرفته، اظهار می‌کند: عَلم‌های امروزی بیشتر بازاری شده‌اند و به وسیله پِِرس نقوش روی آن شکل می‌گیرد که ارزان‌تر هم هستند و خیلی زود هم می‌شکنند.

نمی‌توان روی علامت قیمت گذاشت 

پوررضایی همه کارهای مربوط به علامت‌سازی را به جز خطاطی انجام می‌دهد و درباره علم‌هایی که ساخته می‌گوید: من برای مشتری عَلم 20 میلیون تومانی هم ساخته‌ام، اما قیمت‌ها در این زمینه بسیار متفاوت است، عَلم ‌200 میلیونی یا طوق 500 میلیون تومانی هم وجود دارد. در کل نمی‌توان روی عَلم قیمت گذاشت و اگر دست‌ساز باشد، هر چه بیشتر بماند به قیمت آن اضافه می‌شود.

او درباره سختی‌های کارش می‌گوید: علامت‌سازی کلا کار سختی است و تنها عشق می‌خواهد. گاهی آهن سرخ شده هنگام کوبیدن در می‌رود و داخل چشم یا صورت را می‌سوزاند.

این علامت‌ساز برای ساخت یک علامت 7 تیغه، سه ماه زمان صرف می‌کند و ادامه می‌دهد: کسانی که علامت سفارشی می‌سازند همیشه مشتریان خودشان را دارند.

به اعتقاد پوررضایی، اصفهان و تهران بهترین علامت‌سازها را دارند و هر کاری سبک خاص خودش را دارد. برخی هم که خواهان خرید عَلم هستند، علامت‌هایی را که سازندگانشان افغانی هستند، قبول ندارند و نمی‌خرند.

به نظر او عَلم 33 تیغه‌ای که در حرم امام رضا(ع) است، گرانترین عَلم دنیاست و با 15 جفت شیر تزیین شده و غرق در طلاست؛ «حسین علم‌دار» سازنده اوست.

کارگاه علامت‌سازی 

او همچنین درباره آداب علم‌کشی بیان می‌کند:‌ هرگاه که علامت‌ها به هم می‌رسند، باید عَلم بزرگ بایستد تا علم کوچک سلام بدهد. اگر پیشکسوت هم در جمع باشد باید کمربند علم‌کشی را به آن تعارف کرد.

پوررضایی که به اندازه موهای سرش علم کشیده، می‌گوید: عَلم بالای 11 تیغ نمی‌سازم چون معتقدم باید عَلمی ساخت تا کسی که می‌خواهد آن را بکشد، بتواند. اعتقاد و سنت است و خرافه نیست.

او زیاد به آینده این هنر امیدوار نیست و می‌گوید: استادهای قدیمی این کار که فوت کنند، این هنر هم از بین می‌رود و علم‌سازی دستگاه چاپ می‌شود.

این پوررضایی می‌گوید: عَلم‌های بازاری طرفدار زیادی در بین ایرانیان خارجی از ایران دارند. دوستانم برای هلند هم عَلم ساخته‌اند و ایرانیان خارج از ایران طلبه آن هستند و به کشور محل اقامت‌شان می‌برند.

انتهای پیام

 

گالری تصاویر

 

0

Description
You can use HTML as you can see!
Download this image
Image 3 of 10

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/6:: 9:12 عصر     |     () نظر

اهتزاز پرچم "یاحسین(ع)" در یکی از خطرناک‌ترین ارتفاعات دنیا +تصاویر

 

شفقنا زندگی- روز گذشته در یکی از وحشتناک‌ترین ارتفاعات دنیا پرچم قرمز رنگ "یاحسین(ع)" توسط یک جوان لبنانی برافراشته شد.

به گزارش شفقنا از ابنا، یک جوان لبنانی ساکن نروژ به مناسبت آغاز ماه محرم پرچم "یا حسین(ع)" را در یکی از خطرتاک ترین ارتفاعات دنیا به اهتزاز درآورد.

ارتفاع صخره "ترولتانگا" اگر ترسناک‌ترین جای دنیا نباشد بی‌شک یکی از وحشتناک‌ترین ارتفاعات دنیا محسوب می‌شود که در ارتفاع 905متری از سطح زمین قرار دارد و در اینجا فکر می‌کنید که صخره‌ها شبیه یک زبان از دهان کوه بیرون آمده و به آسمان چسبیده‌اند!

این جوان لبنانی که نامی از وی منتشر نشده 8الی 9ساعت صخره نوردی کرده تا خود را به این نقطه برساند.

به گفته صخره‌نوردان از نزدیک دیدن ترولتانگا کار هرکسی نیست مگر آن که یا از جانتان سیر شده باشید و یا صخره نوردی حرفه‌ای بدانید آن هم با تجهیزات کامل ایمنی.

انتهای پیام

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/6:: 9:6 عصر     |     () نظر
   1   2      >