سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندیشه مایه عبرت گرفتن است و از لغزش ایمن می سازد و پشت گرمی می آورد . [امام علی علیه السلام]
کربلا

زوج چینی در حال پذیرایی از زائران اربعین حسینی‎ +تصویر


کدخبر: 110752 تاریخ انتشار: 28 آذر, 1392 : 11:32 ب.ظ

تصویر ذیل که یک زوج چینی در حال پذیرایی از زائران اربعین را نشان می دهد، خود گواه بر این شور و عشق الهی است که این روزها رنگی جهانی یافته است.

عشق به امام حسین (ع) و حضور در آیین ها و آداب و رسوم و مناسک عزاداری و پاسداشت جایگاه رفیع آن حضرت، همچون حضور در پیاده روی اربعین حسینی و خدمت به زائران، امروز نه تنها فقط متعلق شیعیان و ایرانی ها و عراقی ها نیست، بلکه عاشقان و علاقمندان سیدالشهداء از اقصی نقاط جهان و از هر دین و آیینی برای اربعین حسینی خود را به کربلا می رسانند.

حج


پیوند یکتا: http://ofoghnews.ir/?p=110752

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/9/29:: 12:37 صبح     |     () نظر
کد خبر:4668662
تعداد نظرات: 1 نظر
تاریخ انتشار: 23 آذر 1392 - 10:36

سلام بر شهدای عشق؛
تصاویر قدیمی حرم سیدالشهدا (ع) و علمدار کربلا اباالفضل العباس (ع) در این مطلب قرار گرفته اند.
به گزارش خیمه گاه باشگاه خبرنگاران،شهر کربلا همواره در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیار بوده است.در ادامه می توانید قدیمی ترین تصاویر حرمین امام حسین(ع) و حضرت عباس (ع) را مشاهده کنید.
قدیمی ترین تصویر بارگاه امام حسین (ع)


ضریح قدیمی امام حسین (ع)


ایوان حرم سیدالشهدا (ع)


گلدسته حرم امام حسین (ع)



ضریح قدیمی حرم حضرت عباس (ع)



مراسم بازگشایی ضریح جدید حضرت عباس (ع)


حرم دو برادر....


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/9/27:: 4:11 عصر     |     () نظر
کد خبر:4675647
تاریخ انتشار: 27 آذر 1392 - 15:33
میلیون‌ها زائر به سوی کربلا روان هستند؛
میلیون‌ها دلداده حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ازگوشه وکنار جهان به عراق آمده‌اند.
به گزارش گروه چند رسانه‌ای باشگاه خبرنگاران، تصاویرشبکه‌های تلویزیونی و نیز عکس‌های خبرگزاریهای بین‌المللی نشان می‌دهد که دراین راهپیمایی بزرگ که درسالهای اخیر به نشانه‌ای از هویت شیعی تبدیل شده است، گروههای مختلف زائر از کشورهای اسلامی و شهرهای مختلف عراق حضور دارند.






























کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/9/27:: 4:5 عصر     |     () نظر

489833  تاریخ: 1392/09/27 - 11:37 منبع: ابنا print

 

کعبه یا کربلا‎؛ کدام افضل هستند ؟

"خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از این‌که زمین کعبه را خلق کند و آن‌را حرم قرار دهد، زمین کربلا را آفرید و آن‌را حرم امن و مبارک گردانید، و هرگاه خداوند بخواهد کره زمین را لرزانده و حرکتش دهد". 

 

 کعبه یا کربلا‎؛ کدام افضل هستند ؟

به گزارش خبرگزاری اهل‎بیت(ع) ـ ابنا ـ روایاتی از  اهل بیت(ع) در برتری زمین کربلا بر کعبه نقل شده است. البته کربلا مانند کعبه اعمال واجب ندارد؛ زیرا ممکن است جایی مقدس‌تر باشد اما اعمال واجبی در آن وجود نداشته باشد؛ همان‌گونه که حضرت خضر(ع) از جهاتی داناتر از موسی(ع) بود، ولی مردم موظف بودند که پیرو حضرت موسی(ع) باشند.

امام سجاد(ع) فرمود: «خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از این‌که زمین کعبه را خلق کند و آن‌را حرم قرار دهد، زمین کربلا را آفرید و آن‌را حرم امن و مبارک گردانید، و هرگاه خداوند بخواهد کره زمین را لرزانده و حرکتش دهد [شاید کنایه از قیامت باشد] زمین کربلا را همراه تربتش در حالى‌که نورانى و شفّاف هست بالا برده و آن‌را در برترین باغ‌هاى بهشت قرار داده و بهترین جای سکونت قرار می‌دهد و در آن‌جا کسی غیر از انبیای مرسل یا پیامبران اولو العزم سکونت نکنند».

ایشان در ادامه تاکید فرمودند: «این زمین در میان باغ‌هاى بهشت می‌درخشد همان‌گونه که ستاره درخشنده بین ستارگان نورافشانى می‌نماید، نور این زمین چشم‌هاى اهل بهشت را تار می‌کند و با صدایى بلند می‌گوید: من زمین مقدّس و طیّب و پاکیزه و مبارکى هستم که سید الشهداء و سرور جوانان اهل بهشت را در خود دارم».[1]

امام صادق(ع) نیز در همین باب فرمود: «زمین کعبه در مقام فخر بر مکان‌های دیگر گفت: کدام زمین مانند من است، در حالی‌که خداوند خانه‌اش را بر پشت من بنا کرده و مردم از هر راه دورى متوجه من می‌شوند، و حرم خدا و سرزمین امن قرار داده شده‌ام؟!! خداوند متعال به سویش وحى کرد و فرمود: بس کن و آرام بگیر! به عزّت و جلال خودم قسم آنچه را که تو براى خود فضیلت می‌دانى در قیاس با فضیلتى که به زمین کربلا بخشیده‌ام، همچون قطره‌اى است نسبت به آب دریا که سوزنى را در آن فرو برند و آن قطره را با خود بردارد، و اساساً اگر خاک کربلا نبود این فضیلت براى تو نبود و نیز اگر نبود آنچه که این خاک آن‌را در بردارد تو را نمی‌آفریدم و خانه‌ای را که تو به آن افتخار می‌کنى خلق نمی‌کردم. بنابراین، آرام بگیر و ساکت باش و متواضع و خوار و نرم باش و نسبت به زمین کربلا، غرور و خودبزرگ‌بینی و سرکشی از خود نشان مده و اگر چنین کنی تو را فرو برده و در آتش جهنّم قرارت می‌دهم».[2]

تمام موارد فوق کاملاً توجیه پذیر است، زیرا اگر نبود شهادت امام حسین(ع) در کربلا، امروز نه از طواف خبری بود، نه از کعبه و نه از اسلام!
 
پی نوشت:
[1]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق و مصحح: امینی، عبد الحسین، ص 268، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول، 1356ش.
[2]. همان، ص 267.

...................
پایان پیام/


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/9/27:: 2:12 عصر     |     () نظر
92/09/26 - 14:35
شماره: 13920926000984
نسخه چاپیارسال به دوستان
به زبان فارسی و عربی اجرا شد
نوحه جدید میثم مطیعی برای پیاده‌روی اربعین+لینک دانلود

میثم مطیعی از ذاکران اهل بیت(ع) مداحی زیبایی را به دو زبان عربی و فارسی برای زوار حسینی در پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا اجرا کرده است.

خبرگزاری فارس: نوحه جدید میثم مطیعی برای پیاده‌روی اربعین+لینک دانلود

 

به گزارش خبرگزاری فارس، میثم مطیعی از مداحان اهل بیت(ع) در هیئت میثاق با شهدا که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود، شعری را به زبان عربی و فارسی اجرا کرد تا زائران ایرانی و عرب زبان که با پای پیاده به کربلا می‌روند آن را زمزمه کنند، در این شعر ضمن اشاره به زیارت جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین، به حوادث سوریه و بحرین اشاره شده و بر آزادسازی قدس شریف به دست مسلمین تأکید شده است. این مداحی عربی که رویکرد انقلابی دارد و با لحن عربی اجرا شده از این رو قابل توجه است که عده‌ای سعی دارند فضای مداحی در کشورهای عرب زبان را به سمت بی‌تفاوتی در قبال مسائل و مشکلات مسلمانان و کشورهای اسلامی و همچنین تقابل با جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بکشانند.


بشنوید!

دانلود کنید

 

در ادامه متن شعر می‌آید:

کنار قدم‌های جابر/سوی نینوا رهسپاریم

ستون‌های این جاده را ما/ به شوق حرم می‌شماریم

شبیه رباب و سکینه/برای حرم بیقراریم

ازین سردی و سختی راه/به شوق تو باکی نداریم

فدایی زینب/هوادار عشقیم

اگرکه خدا خواست/بزودی دمشقیم

لبیک یابن الحیدر

قَطَعنا الیک الصَّحاری/الا یا امیر الفرات

أضِفنا فانّا ضیوفک/اضِف هؤلاء المُشاة

نَسیرُ الیک نهاراً/و نَحلُمْ بک فی اللیالی

نَعُدُّ الخُطى و العلامات/و نبکیک حتى الوصال

نسیل کَنهرٍ/یا بحر المَعالی

بصَخرٍ و سدٍّ/اَبد لانُبالی

لبیک یابن الحیدر

وُلِدنا على حبّ حیدر/ إذن لانخاف المَخاطِر

و نَفدیک بالقلب و الروح/ و لیس فقط بالحناجر

و الحمدلله صِرنا/ بلطفک شعباً أبیا

سنمشی الى القدسِ یوماً/ مع المسلمین سَویا

سلامٌ على الشام/ کَرَمزِ الصُّمود

و قدس و بحرین/ اسیرِ القیود

لبیک یابن الحیدر

 

*ترجمه

ای امیر نهر فرات! به سوی تو بیابان‌ها را پشت سر گذاشتیم

میزبانی کن از ما که ما میهمانان توایم

میزبانی کن از این خیل پیاده

روزها به سوی تو گام برمی‌داریم

و شب‌ها رویای تو را می‌بینیم

قدم‌ها و علم‌های جاده را می‌شماریم

و تا زمان رسیدن بر تو گریه می‌کنیم

همچون رود جاری می‌شویم

ای دریای بزرگی‌ها!

و به هیچ صخره و سدّی

اهمیت نمی‌دهیم و اعتنا نمی‌کنیم

 

بر عشق و محبت علی به دنیا آمدیم

به خاطر همین است که از خطرها نمی‌ترسیم

ما با دل و جان مان فدای تو می‌شویم

نه فقط با حنجره‌هایمان

خدا را شکر که به لطف تو

امّتی آزاده و ستم ناپذیر شدیم

روزی همراه با همه ی مسلمانان

به سوی قدس پیاده خواهیم رفت

درود بر شام

به عنوان نماد و مظهر مقاومت

و درود بر بحرین و قدس

که اسیر بند هستند


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/9/26:: 10:15 عصر     |     () نظر

کد خبر: 95602
تاریخ انتشار: 26 آذر 1392 - 19:15
همواره شنیده شده که بسیاری از پیروان دین مسیحیت نیز عشق و علاقه خاصی به سید و سالار شهیدان، أبا عبدالله الحسین علیه السلام پیدا کرده اند از همین رو در مراسم عزاداری های مختلف آن حضرت شرکت می کنند.


 
به گزارش وبگردی2030:، امسال برای اولین بار در اقدامی جالب یکی از کلیساهای شمال عراق به احترام حضرت امام حسین علیه السلام،‌ در طول ماه محرم الحرام پرچم های سیاه رنگی را نصب کرده اند.
 
گفتنی است بر روی این پرچم ها، عبارت های مختلفی همچون «السلام علیک یا أبا عبدالله»، «السلام علیک یا أبا الحسن یا أبالفضل العباس» و غیره نوشته شده است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/9/26:: 7:25 عصر     |     () نظر
کد خبر: 189695
تاریخ انتشار: 25 آذر 1392 - چ17:39
توصیه آقاتهرانی به حضور در پیاده‎روی اربعین از نجف به کربلا:
زمانی که انسان فکر می‌کند می‌بیند، در همین راه بچه‌های امام حسین علیه‌السلام را یزیدیان کتک زده‌اند. حتی اگر انسان میلیاردی هم خرج کند می‌ارزد. همه چیز برای انسان عوض می‌شود. شنیده‌ام که برخی از بزرگان مثل آیت‌الله سید محمود شاهرودی أعلی‌الله‌مقامه‌الشریف که از مراجع بودند، بیش از دویست و پنجاه بار مسیر نجف تا کربلا را پیاده رفته‌اند. خیلی دیدنی است.

به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی که در سال های گذشته با حضور در پیاده روی اربعین حسینی طعم خوش زیارت پیاده سیدالشهدا را چشیده است در سخنانی جوانان را برای حضور در این اجتماع عظیم شیعیان دعوت نموده است که متن سخنان ایشان در ادامه می آید.

یک نکته مخصوصاً برای جوان‌ها. پیرمردها شاید برای‌شان سخت باشد، ولی آن‌ها را هم تشویق می‌کنم. برنامه‌ای بریزید، دو سه روز قبل از اربعین به نجف بروید. بعد از آن‌جا پیاده بروید کربلا. بنده سفرهای بسیار زیادی کرده‌ام، ولی هیچ سفری مانند سفر پیاده به کربلا سراغ ندارم. 

یواش یواش بروید. اگر یک روز و نیم طول می‌کشد، شما دو روزه بروید، سه روزه بروید. اثر عجیب و غریبی دارد. در میان راه، اعراب به زوار بسیار محبت می‌کنند. هر کس هر طور که بلد است به زوار کمک می‌کند. تنها برای امام حسین علیه‌السلام این کارها را می‌کنند. مانند ماساژ دادن، غذا و جا دادن و ... .

زمانی که انسان فکر می‌کند می‌بیند، در همین راه بچه‌های امام حسین علیه‌السلام را یزیدیان کتک زده‌اند. حتی اگر انسان میلیاردی هم خرج کند می‌ارزد. همه چیز برای انسان عوض می‌شود.

شنیده‌ام که برخی از بزرگان مثل آیت‌الله سید محمود شاهرودی أعلی‌الله‌مقامه‌الشریف که از مراجع بودند، بیش از دویست و پنجاه بار مسیر نجف تا کربلا را پیاده رفته‌اند. خیلی دیدنی است. یکی از برادران عراقی می‌گفت: در بین ما رسم است که یک قلک برای امام حسین علیه‌السلام داریم و نصف درآمد خود را در آن می‌ریزیم تا در روز اربعین امام حسین علیه‌السلام خرج کنیم، تا وقتی که زوار امام حسین علیه‌السلام می‌آیند کمتر اذیت بشوند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/9/26:: 3:36 عصر     |     () نظر

489132  تاریخ: 1392/09/24 - 16:19 منبع: مهر print

 

یک ابتکار جالب برای اربعین امسال + تصاویر

یک گروه خوش ذوق رسانه ای قرار است با پوشش کامل خبری و تصویری اربعین امسال در فضای مجازی، زیبایی ها و جذابیت های بزرگترین تجمع انسانی دنیا را به همه معرفی کنند. 

 

 یک ابتکار جالب برای اربعین امسال + تصاویر

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ یک همایش 17 میلیون نفری اما مظلوم. چند روزی بیشتر به فرارسیدن اربعین حسینی(ع) نمانده و کم کم جمع زائران میلیونی امام حسین(ع) در بزرگترین اجتماع انسانی دنیا جمع می شود. اجتماعی که هم از نظر تعداد شرکت کنندگان و هم از نظر مسافت پیموده شده توسط آنان، در  ابعادی بسیار وسیع تر از مراسم حج برگزار می شود. جمعیت عزاداران اربعین طبق اعلام استاندار کربلا در سال گذشته 17 میلیون نفر تخمین زده شده که نسبت به 8 سال پیش، رشدی 400 درصدی را نشان می دهد. این جمعیت حدودا 4 برابر جمعیت مسلمانان در روزهای موسم حج در عربستان سعودی هم هست.

اما نکته این جاست که در فضای وب، اینترنت و شبکه های مجازی، این اجتماع عظیم شیعی با بازتاب کم و البته در مواقعی نامناسب روبه رو شده است. برای  اثبات این موضوع کافی ست سری به سایت گوگل بزنید و کلماتی همچون«اربعین»، «عزاداری» و «شیعیان» را جستجو کنید. حجم انبوهی از تصاویر نامناسبی همچون قمه زنی، سر و صورت های زخمی و خون آلود و اقداماتی از این قبلی که توسط گروه های افراطی انجام می شود، با هدف تخریب وجهه شیعیان در دنیا منتشر شده است.

حالا اما یک گروه جوان و خوش فکر رسانه ای تصمیم گرفته اند اربعین امسال را با یک خیزش رسانه ای، به بمب رسانه ای فضای مجازی تبدیل کنند. آنها در قالب چندین گروه عکاس، فیلمبردار و نویسنده در نقاط مختلف و شهرهای مهم و زیارتی عراق، حضور  یافته اند تا اجتماع میلیونی شیعیان عزادار اباعبدالله الحسین(ع) را با عکس، فیلم، توئیت و پست های شبکه های مجازی منعکس کنند.

به این ترتیب پیاده روی عظیم شیعیان از بصره تا نجف و از آنجا تا کربلا، طی روزهای آینده توسط یک تیم فعال و آنلاین رسانه ای پوشش داده می شود تا حجم عظیم عکسها، فیلم ها و توئیت ها، رسانه های فضای مجازی را تحت تاثیر این حرکت عظیم و میلیونی قرار دهند و به این ترتیب، چهره واقعی عزاداری شیعیان در دنیا را به دنیا نشان دهند.

امسال برای نخستین بار یک تیم رسانه‌ای شامل چندین عکاس، مستند ساز، نویسنده و ... برای پوشش این مراسم بزرگ و انعکاس آن در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مخصوصا برای مخاطب غیرایرانی در ایام اربعین عازم کربلا می‌شوند.

این تیم قرار است تصاویر، ویدئو و گزارش‌هایی از این مراسم را به سرعت در شبکه‌های اجتمای مانند فیس بوک، انیستاگرام، توئیتر، یوتیوب و گوگل پلاس در میان شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی و در شبکه آپارات، کلوب و لنزور در میان شبکه‌های داخلی و همچنین در شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی و خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها منتشرکنند.

این تیم رسانه ای با هدف‌ تشکیل پرمخاطب‌ترین صفحات شبکه‌های اجتماعی و جهانی کردن حرکت عظیم شیعیان جهان در اربعین، از کاربران فضای مجازی و عزاداران مراسم اربعین دعوت کرده‌اندهمراه آنها به معرفی سایت و صفحات ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی پرداخته و از بزرگ‌ترین تجمع انسانی دنیا حمایت کنند.

صفحه های ویژه «اربعین 2013» را اینجا می توانید ببینید:

Arbaeen2013.ir
Arbaeen2013.com
Facebook.com/arbaeen2013
instagram.com /arbaeen2013
twitter.com/arbaeen_2013
google.com/+arbaeen2013
 
برخی از عکس های منتشر شده توسط گروه رسانه ای «اربعین 2013» از شروع پیاده روی شیعیان در عراق را ببینید:

................
پایان پیام/ 218

 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/9/25:: 3:32 عصر     |     () نظر

کد: 367533  تاریخ: 1391/09/06 - 00:12 منبع: اختصاصی ابنا print

 

در مقابل چشمان زائران رخ داد ؛
تبدیل تربت امام حسین(ع) به خون + عکس

همزمان با روز عاشورا مقداری‌ از تربت اصلی قبر امام حسین(ع) که در موزه آن حضرت در کربلا قرار دارد به رنگ خون تبدیل شد.
 

 

 تبدیل تربت امام حسین(ع) به خون + عکس

 

 

به گزارش خبرگزاری اهل بیت علیهم ‏السلام ـ ابنا ـ با گذشت نزدیک به 1400 سال از فاجعه خونبار عاشورا همچنان این داغ در آسمان و زمین تازه است و کائنات، عزادار فرزند پیامبر حسین بن علی(ع) است.

در تازه ترین رویداد عاشورائی، امروز یکشنبه 5 آذر و همزمان با روز عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) مقداری‌ از تربت اصلی قبر امام حسین(ع) که در موزه آن حضرت در کربلا قرار دارد به رنگ خون درآمد.

 این حادثه در مقابل چشمان حیرت زده شاهدان عینی‌ رخ داد و مقامات رسمی آستانه مقدسه امام حسین(ع)‌ آن را تأیید کردند و تصاویر این حادثه در سایت رسمی‌ آستانه حضرت ابو الفضل العباس(ع) ـ سایت کفیل ـ منتشر شد.

همچنین «حجت الاسلام شیخ عبد المهدی کربلائی» نماینده آیت الله سیستانی و تولیت آستانه مقدسه امام حسین(ع) با حضور در موزه شخصاً این واقعه را مشاهده کرد و نیز هزاران نفر از زائران برای دیدن آن به موزه رفتند. 

آنچه در پی می‌ آید تصاویر این تربت شریف است:

 

در احادیث معتبر نقل شده در کتابهای شیعه و سنی آمده است که جبرئیل امین، مقداری از خاک کربلا را همراه با خبر شهادت امام حسین(ع) برای پیامبر اکرم(ص) آورد. ایشان هم آن تربت را به همسر خود ام سلمه داد و فرمود: "هرگاه این خاک به رنگ خون درآمد فرزندم حسین(ع)‌ در سرزمینی‌ به نام کربلا کشته می شود".

متن حدیث: عن «عمر بن ثابت» عن «الاعمش» عن «شقیق» عن «امّ سلمة» قالت: کان الحسن والحسین(علیهما السلام) یلعبان بین یدی رسول اللّه (صلى الله علیه وآله) فی بیتی; فنزل جبریل فقال: "یا محمّد إن امتک تقتل ابنک هذا من بعدک" و أومأ بیده إلى الحسین(ع). فبکى رسول اللّه (صلى الله علیه وآله) وضمّه إلى صدره ثم قال رسول اللّه(ص): "وضعت عندک هذه التربة" فشمّها رسول اللّه (ص) قال: ریح کرب و بلاء، و قال: "یا ام سلمة إذا تحولت هذه التربة دماً فاعلمی أن ابنی قد قتل".

ترجمه: «عمر فرزند ثابت» از «اعمش» و او از «شقیق» روایت کرده که «جناب ام سلمه» گفت: روزی حسن و حسین در منزلم جلوی پیامبر بازى مى کردند. در این هنگام جبرئیل نازل شد و به پیامبر گفت: "اى محمّد امتت بعد از تو این پسرت را به شهادت مى رسانند" و با دستش به سوى حسین (علیه السلام) اشاره کرد. رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) گریه کرد و حسینش را در سینه اش گرفت. سپس رسول خدا(ص) تربتی که جبرئیل به او داده بود را بویید و فرمود: "بوى کرب و بلاء است". و سپس به من فرمود: "اى ام سلمه! این تربت را در نزد تو مى گذارم. وقتى آن تبدیل به خون شد بدان که پسرم حسین کشته شده است".

برخی منابع اهل سنت که این حدیث را روایت کرده اند: «ابن حجر عسقلانى» در کتاب تهذیب التهذیب ـ «ابن ابی بکر هیثمى» در مجمع الزوائد ـ «طبرانى» در کتاب المعجم الکبیر.

..........................

 پایان پیام/101-212

 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/9/25:: 3:29 عصر     |     () نظر
   1   2   3   4      >