سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس دانش را بطلبد برای اینکه با دانشمندان همراه شود یا با نادانان بستیزد یا مردم را متوجه خود کند، خداوند او را داخل آتش گرداند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
کربلا

پروژه اعظیم کربلا را خواهم ساخت انشالله

شهر شیعه نشین کربلا که  حرمین شریف را همچون  در گرانبها در سینه خود جای داده است چنان ساخت وساز خانه وهتل وبازار در کربلا پیشروی نموده که تل زینبیه وکف العباس  را در بر گرفته.وحتی  تا دیوار به دیوار حرم هم  پیشرفته  واین  تنگی  جا باعث شده به ویژه در ایام سوگواری سرور وسالار شهیدان اقا اباعبدلله زیارت کنندگان اقا اباعبدالله  به فشردگی ومشکل به ویژه برای خردسالان وافراد مسن ایجاد شود .همانگونه که در سالهای اخیر به ویژه در ایام اربعین عزاداران ورهروان اقا اباعبدلله با حضور میلیونی خود به اقای خود لبیک گفته .واین وضعیت با توجه به جضور میلیونی شیعیان جهان در کربلا مناسب نیست عاشقانی که بعضا با طی حدود  نیم ملیون کیلومتر با پای پیاده خود را به کربلا میرسانندنیست.

انشالله در این طرح اعظیم که حداقل مقام امام زمان باغ امام جعفرصادق وتل زینبیه وکف العباس که همکنون در کوچه ای تنگ واقع شده را  به لطف الهی وعنایت آقا امام زمان ع در بر خواهد گرفت.وظرفیت پذیرش  حداقل 20میلیون عاشق وارسته را در بر گیرد. انشالله


واین آرزوی من وتمام شیعیان جهان خواهد بود .انشالله

باامید ظهور اقا امام زمان ع


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/9/20:: 11:31 عصر     |     () نظر
ماجرای کمک امام حسین به نویسنده مسیحی
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 آذر 1393 ساعت 14:49
Share/Save/Bookmark
 
«آنتوان بارا» نویسنده مسیحی کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت»گفت:مسیحیان عرب به اهل بیت (ع) احترام می‌گذارند و در بیشترخانه‌های مسیحیان عکس حضرت علی (ع) وجود دارد چون آنها معتقد هستند که شباهت زیادی به حضرت مسیح(ع) دارد...

به گزارش بلاغ، آنتوان بارا از مسیحیان سوری‌الاصل و ساکن کویت، نویسنده‌ و ادیب باذوق است که تاکنون بیش از 15 عنوان کتاب در حوزه‌هایی همچون ادبیات، رمان و داستان به رشته تحریر در آمده است.

کتاب «حسین در اندیشه مسیحی» به نام اصلی «الحسین فی‌الفکر المسیحی» تاکنون به 17 زبان ترجمه شده و در 5 دانشگاه نیز برای دوره‌های تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری مورد تأیید قرار گرفته است. او همچنین کتاب «زینب صرخة أکملت مسیرة» با نام فارسی «زینب فریاد فرمند» را تالیف کرده و در سالهای اخیر به خاطر توجه یک غیرمسلمان نسبت به اهل‌بیت(ع) چند بار به ایران سفر کرده و مراسم رونمایی دو کتاب او در تهران برگزار شده است.

وی همچنین روزنامه‌نگاری است که در مجلات و روزنامه‌های معروف و مختلف فعالیت داشته و در حال حاضر سردبیر هفته‌نامه شبکه الحوادث و دبیر داخلی روزنامه الدیار کویت است.

این محقق و پژوهشگر مسیحی که  به گفته خود 23 سال برای نوشتن کتاب«حسین در اندیشه مسیحیت» و 13 سال برای کتاب« زینب فریا فرمند» راجع به شخصیت حضرت زینب(س) وقت گذاشته و به گفته خودش هر بار که برای چاپ این کتاب‌ها برده به مطالب جدیدی رسیده و دوباره اقدام به ویرایش این کتاب‌ها کرده است. امسال میهمان اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در اهواز بود که از وی نیز تقدیر به عمل آمد.

«آنتوان بارا» مکتب تشیع را بالاترین درجه عشق الهی معرفی می‌کند و امام حسین (ع) را نه فقط متعلق به شیعه یا مسلمانان بلکه متعلق به همه جهانیان می‌داند و او را با عبارت «حسین گوهر ادیان» معرفی می‌کند. در حاشیه برگزاری اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی گفتگویی انجام  شده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

*: آقای دکتر ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید؟

من دکتر آنتوان بارا، روزنامه نگار و نویسنده 71 ساله و اصالتا سوری اما ساکن کویت هستم.

*: چند فرزند دارید؟

چهار فرزند و چهار نوه دارم. یکی از پسرانم به نام یوسف که 23 سال دارد و 11 سال است که مداحی می‌کند. وی آخرین فرزندم است که فوق لیسانس موسیقی دارد. تواشیح می خواند و در مدح پیامبر(ص) نیز سروده‌های زیادی دارد. در مورد مولانا نیز سروده های زیادی دارد.

*: در رابطه با آثارتان که در ایران رونمایی شد، توضیح بدهید.

دو کتاب «حسین در اندیشه و فکر مسیحیت» را 35 سال پیش تالیف کرده‌ام که نگارش این کتاب بیش از ده سال طول کشیده است. کتاب دیگری نیز به نام «زینب (س) که ادامه دهنده راه و فریاد امام حسین بود» را نوشته ام که تالیف آن نیز بیش از 10 سال طول کشیده است. این کتاب ها در ایران رونمایی شده است.

از نوشتن کتاب‌های عاشقانه تا تالیف کتاب برای سیدالشهداء

*: از چه زمانی شروع به نوشتن در رابطه با امام حسین (ع) کردید؟

من از کودکی و سنین جوانی در رابطه با امام حسین(ع) شروع به مطالعه کردم، اولین کتاب که خواندم «مقتل سیدمقرم» که یکی از مقتل های معروف شیعی است، بود. این کتاب را از یکی از دوستانم گرفته بودم و ضمن اینکه آن را می خواندم بر روی آن حاشیه می نوشتم، تا اینکه دوستم به من گفت حالا که تو حاشیه برای این کتاب می نویسی خودت هم کتابی را تالیف کن و جرقه های نوشتن از همانجا و در سن 17 سالگی در ذهن من زده شد. من از سن 22 سالگی شروع به نوشتن کردم که در ابتدا داستان های عاشقانه می نوشتم. بعد از آن به نوشتن تاریخ اسلام گرایش پیدا کردم. به دلیل اینکه منابع زیادی در این رابطه وجود داشت من بعد از یک مدت خسته و سردرگم شده بودم به همین دلیل برای مدتی از نوشتن متوقف شدم. اما دوستم به من گفت که برکت امام حسین(ع) به تو توان دوباره ای خواهد داد و بعد از آن من توانستم ادامه بدهم و این کتاب را به اتمام برسانم اما دیگر نتوانستم مانند آن کتاب را بنویسم.

امام حسین زندگی من را تغییر داد

*: نگرش شما نسبت به امام حسین (ع) چگونه است؟

امام حسین (ع) در زندگی شخصی من خیلی تاثیرگذار بوده است و توانست زندگی من را تغییر بدهد. وقتی انسان به امام حسین (ع) نگاه می‌کند از حالات دنیایی دور شده و به معنویات نزدیک می شود.

در بیشتر خانه‌های مسیحیان عکس حضرت علی (ع) وجود دارد

*: آیا مسیحیان وقتی می خواهند در رابطه با دین اسلام تحقیق کرده و راجع به آنها کتابی تالیف کنند از سوی خانواده خود با فشار روبه رو می شوند. برای شما هم همینطور بوده است؟

من از طرف خانواده ام با مشکلی مواجه نشدم چون مسیحیان عرب، بینش بازی دارند و به اهل بیت (ع) احترام می‌گذارند و در بیشتر خانه های مسیحیان عکس حضرت علی (ع) وجود دارد چون آنها معتقد هستند که این عکس شباهت زیادی به حضرت مسیح(ع) دارد.

*: تربیت خانوادگی چه قدر در گرایش شما به سوی تحقیق در رابطه با اهل بیت (ع) موثر بوده است؟

من در خانه‌ای زندگی می کردم که در اطراف من 400 منبع اسلامی قرار داشت. پدر و مادر من مشکلی با این مسئله نداشتند و حتی من در یک مدرسه اسلامی تحصیل کردم. اگر یک شخص مسیحی در مدرسه اسلامی درس می خواند لازم نبود که درس بینش اسلامی را بخواند اما من با رغبت خودم این درس را خوانده و حتی شاگرد اول در این درس نیز شدم.

همیشه برای امام حسین گریه می‌کنم

*: تا به حال شده است زمانی که در رابطه با امام حسین (ع) تحقیق می کردید، گریه کنید و آن لحظه چه لحظه ای بوده است؟

من نه فقط در زمانی که تحقیق می کنم بلکه حتی زمانی که سخنرانی هم می کنم برای امام حسین (ع) گریه می کنم. انسان نمی تواند زمانی که حادثه علی اصغر(ع) و تیری که از سوی حرمله به سوی او روانه شد را بشنود یا از آن حرف بزند اما گریه اش نگیرد.

روزنامه نگاران به من لقب مسیحی شیعه شده داده اند

*: آیا برای غیر مسلمانان درباره سیدالشهداء(ع) سخنرانی می‌کنید؟

برای همه ادیان سخنرانی می‌کنم. روزنامه نگاران به من لقب مسیحی شیعه شده داده اند.

ماجرای پیاده روی آنتوان از نجف تا کربلا

*: شما در یکی از سخنرانی‌هایتان گفته بودید که از مسیر نجف تا کربلا را پیاده رفتید. چه حسی در آن موقع داشتید؟

من از نجف شروع کردم، به وادی السلام رسیدیم و ظرف مدت سه روز به کربلا رسیدیم. ما در این مدت نه خواب و نه خوراک برایمان مهم بود و به شیرینی هایی که در این مسیر پخش می‌کردند نیز اهمیت نمی‌دادیم بلکه هدف ما بالاتر از این مسائل بود. ما حتی وقتی در سوریه به مقبره حضرت زینب (س) می‌رفتیم خودمان را در مقابل این جایگاه رفیع کوچک و پست می‌دانستیم.

چرا امام حسین(ع) در قیام عاشورا حضرت زینب(س) را به همراه خود آوردند

*:کتابی که در مورد حضرت زینب (س)بعد از چند سال تحقیق نوشتید. شیرین ترین نقطه آن از نظر خودتان چیست؟

خلاصه این مورد را در یک جمله می توان به شما بگویم و این است که معتقدم اگر دین اسلام توسط حضرت محمد(ص) به وجود آمد و با امام حسین (ع) استمرار یافت، نهضت عاشورا نیز با امام حسین (ع) به وجود آمد و با حضرت زینب (س) استمرار یافت. امام حسین (ع) در نهضت و قیام عاشورا می توانست افراد دیگری را با خود همراه بکند اما حضرت زینب (س) را با خود همراه کرد چون آن شایستگی را در ایشان مشاهده کرده بود. در قصر یزید و قصر دار العماره و ابن زیاد این حضرت زینب(س) بود که توانست آن آتش وجد و اشتیاق را همچنان فروزنده نگاه دارد. این نهضت برای این ادامه پیدا کرد چون یزید می خواست که تمام فرزندان پسر را از بین ببرد و به همین دلیل فکری برای حضرت زینب (س) نکرده بود، بنابراین حضرت زینب (س) از این فرصت استفاده کرد و توانست پیام رسان واقعه کربلا باشد.

هفت بار به کربلا رفتم

*: رفتن شما به کربلا چه قدر توانست در نوشته های شما تاثیرگذار باشد؟

من هفت بار به کربلا رفتم. خیلی تاثیرگذار بود و پژواک این سفر در کنگره بهار شهادت در کربلا به وجود آمد. من در آنجا سخنرانی داشتم و در آنجا من از این سفرم یاد کردم. در کنگره باران غدیر که در ایران برگزار شد نیز از این تجربه یاد کردم. بعد از این سفرم به اهواز به نجف می روم و در آنجا نیز در رابطه با  این سفرم صحبت خواهم کرد.

*: آیا تا به حال خواب امام حسین (ع) را دیده اید؟

بله زیاد.

ماجرای در خواب دیدن امام حسین(ع) و کمک آن حضرت

*: یکی از شیرین ترین خواب هایتان را برای ما تعریف می کنید؟

من قبل از اینکه این کتاب را بنویسم، یک شب خواب امام حسین (ع) را دیدم. من از دیدن ایشان درخواب ترس داشتم اما در درونم احساس راحتی و آرامش می کردم. بعد از آن تصمیم گرفتم که کتابم را بنویسم. یکبارهم من در بغداد روی یکی از پل ها بودم که ماشینم خراب شد، مردم برای کمک به نزدم آمدند. بعد از پل خانمی به نام ام عمار بود که خرما توزیع می کرد و به من گفت خرما بخور،  اما من گفتم ماشینم خراب است و منتظر جرثقیل هستم اما باز اصرار به خرما خوردن من کرد و وقتی که فهمید من به کربلا می روم باقی خرماهایش را به من داد تا میان زوار کربلا تقسیم کنم. من سادگی زن را که روزه بود، فهمیدم و خرماها را از او گرفتم و در ماشین گذاشتم اما قبل از جرثقیل ماشینم روشن شد. هنگامی که به کربلا رسیدم شخصی که نمی شناختمش نزد من آمد و به من گفت که تو تا الان کجا بودی. مسیر کربلا تا سوریه را با آن ماشین بدون اینکه خراب بشود رفتم اما زمانی که به سوریه رسیدم خراب شد و تعمیرکار به من گفت که یکی از قطعه های این ماشین ذوب شده است و عجیب است که شما تمام این مسیر را با این ماشین طی کرده اید.

من و خانواده ام متمسک به اهل بیت(ع) هستیم

*: شاید درست نباشید این سوال را مطرح کنم، اما شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که آقا آنتوان بارا با چند کتابی که راجع به ‌اهل‌بیت(ع) داشته تاکنون مسلمان شده است؟

من در جلسه ای بودم که در آن من را با لقب مسیحی شیعه شده می خواندند. اما یک خانمی به نام خدیجه بود که در یک برگه از من دعوت کرد که ایشان را ببینم، او که بزرگ خانم هایی که در آنجا حضور داشتند بود به من گفت شما مسیحی نیستید بلکه یک شیعه اصیل هستید. این سوال را از من خیلی پرسیده اند. مهم این نیست که شیعه باشم یا مسیحی بلکه مهم عقیده من است. من و خانواده ام متمسک به اهل بیت(ع) هستیم. خیلی ها مسلمان هستند اما به اهل بیت (ع) اعتقاد ندارند.

*: در این سالها از حضرت عباس(ع) چقدر شناخت پیدا کرده‌اید و نمی خواهید درباره ایشان هم کتابی بنویسید؟

چرا دوست دارم. حضرت ابالفضل (ع) شخصیت مهمی در تاریخ است. ایشان انسانی شجاع است که با وفا از امام حسین (ع) و خواهرشان حضرت زینب (س) حمایت کرد. ایشان تا آخرین لحظه فداکاری کرد.

*: بعد از انقلاب اسلامی در ایران چه تغییر رویکردی نسبت به معرفی معارف اهل بیت (ع) صورت گرفت، آیا شما تفاوتی در این رابطه احساس کرده اید؟

بعد از اینکه کتابم را تالیف کردم، هفت بار به ایران آمدم. خدا را شکر فعالیت های زیادی شده است در این رابطه از جمله همایش‌هایی که برگزار شده است و توجهی که به اهل‌بیت(ع) و حرم امام رضا (ع) در ایران می‌شود بسیار خوب است./


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/9/20:: 1:29 عصر     |     () نظر
سه توصیه امام حسین(ع) برای تربیت فرزندان
شنبه 8 آذر 1393 ساعت 08:17
محبت وقتی تأثیر گذار خواهد بود که فرد از آن آگاهی یابد.

به گزارش عرش نیوز، در مکتب اهل بیت(ع) خانواده و فرزندان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. در این مکتب فرزند آوری و اهمیت تربیت فرزند تنها معطوف به لحظه تولد و بعد از آن نیست بلکه به زمینه های تربیت و شرایط قبل از تولد و بلکه حتی قبل از انعقاد نطفه نیز توجه خاص شده است. از این رو در روایات مشاهده می‌کنیم که شرایط مطلوب و نامطلوب انعقاد نطفه توجه قرار گرفته است.

- قبل از تولد

امام حسین(ع) توصیه می‌فرمودند: «از هم‌بستر شدن با همسرانتان در شبی که قصد مسافرت دارید بپرهیزید؛ اگر در اثر آن فرزندی روزی شود احول (لوچ) خواهد بود.»

- اظهار محبت به فرزندان

محبت به فرزندان امری درونی است. اما آنچه در این میان آثار تربیتی در پی دارد نحوه ابراز آن است. این امری اختیاری است و والدین می‌توانند در پرتو آن زمینه تربیت صحیح را فراهم آورند. چه بسیارند والدینی که در برابر فرزندان خود محبت فراوان دارند، اما آن را ابراز نمی‌کنند؛ در حالی که محبت وقتی تأثیر گذار خواهد بود که فرد مورد محبت از آن آگاهی یابد.

امام حسین (ع) به عنوان الگوی تربیتی، ابراز محبت به فرزندان را از نیازهای ضروری آنان می‌دانند و در قالب‌های گوناگون به ابراز آن می‌پرداختند. گاه با در آغوش گرفتن و به سینه چسبانیدن خردسالان، زمانی با بوسیدن آنان و گاه با به زبان آوردن کلمات محبت آمیز.

«عبیدالله بن عتبه» می‌گوید: «نزد حسین بن علی(ع) بودم. ایشان فرزندشان سجاد را صدا زد، در آغوش گرفت و به سینه چسبانید، میان دو چشمش را بوسید و سپس فرمود: پدرم به فدایت باد، چقدر زیبایی.»

تشویق فرزندان در برابر کار خوب آنان


یکی از شیوه های تربیتی، تشویق است. تشویق متناسب با فعالیت انجام شده، به ایجاد انگیزه در فرد منجر شده، و به تقویت رفتار می‌انجامد. چه بسا فرزندان از صفات مثبت خود آگاهی نداشته، و خود را در مقایسه با دیگران ناچیز به شمار آورند. از این رو والدین باید ویژگی‌های مثبت فرزندان را برجسته سازند و مورد تشویق قرار دهند.

در فرهنگ اسلامی که تربیت دینی و اخلاقی فرزندان در کانون توجه است. بر تشویق فرزندان هنگام رفتارهای دینی و برجسته کردن صفات اخلاقی و معنوی آنان بسیار تاکید شده است. امام سجاد(ع) فرمودند: «من به بیماری شدیدی مبتلا شدم. پدرم بر بالینم آمد و فرمود: چه خواسته ای داری؟ عرض کردم: دوست دارم از کسانی باشم که درباره آنچه خداوند برایم تدبیر کرده، نپرسم؟ پدرم در مقابل این جمله به من آفرین گفت و فرمود: تو مانند ابراهیم خلیلی که به هنگام گرفتاری گفت از خداوند سؤال نمی‌کنم. خداوند مرا کافی است و او بهترین وکیل است.»

ملاحظه می‌شود که امام حسین(ع) در مقابل پاسخ عارفانه فرزندش که بر اساس ظاهر حدیث، سن و سال چندانی هم نداشته جمله «احسنت» را به کار بردند و او را به «ابراهیم خلیل» تشبیه کردند.

در آخر باید بیان کرد؛ تربیت صحیح فرزندان از ضروری‌ترین وظایف والدین به شمارمی آید. معصومان در همه ابعاد هدایتی و تربیتی، الگوهایی کامل به شمار می‌آیند و تکیه بر رفتارهای تربیتی آنان برای تربیت فرزندان، بهترین ره توشه است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/9/8:: 10:13 صبح     |     () نظر
Share/Save/Bookmark
پنج درجه "زمین کربلا"
شنبه 8 آذر 1393 ساعت 09:10
از آب و خاک است مثل باقى زمین ها و اراضى که درخت و گیاه در آن میروید و زراعت میشود.
به گزارش عرش نیوز، زمین کربلا پنج درجه دارد.
درجه اوّل - از آب و خاک است مثل باقى زمین ها و اراضى که درخت و گیاه در آن میروید و زراعت میشود.
درجه دوّم - مقام فیض و رحمت است ، که از این خاک مقدّس بواسطه قبول نمودن آن خضوع و انکسار را، در عالم تکلیف تکوینى ، بنا به حدیث ( و لا من ارض و لا مإ الّا عوقب لترک التواضع ) که چنان فضیلت و رحمت در آن تربت پاک قرار فرموده اند که همه عوالم امکان از آن تربت اقدس بهره و فیض میبرند، بلکه فضائل و مناقب آن زمین مقدّس برترى دارد بر تربت مراقد همه ائمّه اطهار(ع) به مرقد انور حضرت محمّد (ص ) زیرا که چند فضیلت در تربت حضرت سیّد الشّهدأ(ع) هست که در تربت هیچ پیغمبرى و وصّى او نیست و در تربت هاى سائر ائمّه(ع) نیز نیست .
درجه سوّم - کربلا محل اندوه و محنت است و هر یک از مقرّبین درگاه الهى و انبیاء و اؤ لیاء و اوصیّاء در وقت ورود به آن زمین فیض نزدیک مى شود مهموم و اندوهگین مى باشند چنانکه حضرت صادق(ع) در خصوص زائرین آن مظلوم مى فرماید: که زائر باید تشنه و گرسنه و ژولیده مو و خاک آلوده و گریان و مهموم باشد.
تأ سّیا له و للمستشهدین بکربلا و اهل بیته المظلومین المهمومین .
درجه چهارم - کربلا نعیم جنّات است ، زیرا که همه بهشت را خداوند متعال از نور مقدّس و منوّر مدفون کربلا، خامس آل عبا(ع) خلق نموده است ، و حضرت امام صادق(ع) در خصوص ترک کنندگان زیارت آن سرور فرموده است :
مَن تَرَکَ زیارَة الحسین(ع) و هو یزعم شیعة فلیس هو الشیعة و ان کان من اهل الجنّة هو ضیفان اهل الجنّة .
ترجمه : امام صادق(ع) فرمودند: هر کس ترک کند زیارت امام حسین(ع) را و در حالى که خیال کند از شیعیان ماست ، بلکه او شیعه ما نیست و اگر هم وارد بهشت شود، میهمان اهل بهشت خواهد بود، ( نه صاحب خانه ).
رسول خدا (ص ) مى فرماید:
اِنّى اَشِمُ رائِحَة الجَنَّة مِن الحسین(ع) ،
یعنى ، همانا از حسین(ع) بوى بهشت را استشمام مى کنم .
پس بر طالبین بهشت لازم است که داخل کربلاى ظاهرى شوند و او از باب خاصّه آن که عبارت از بکاء و اقامه مجالس عزا بشود تا در یوم النّشور به مقام قرب و مصاحبت آن بزرگوار در جناب النّعیم باشد.
درجه پنجم : رضوان اللّه یعنى مکان خوشنودى که فوق همه نعمتها و راحتها و فیضهاست زیرا که تربت پاک بنا بخضوع که در عالم تکوین قبول نمود داراى نور الانوار همه انوار شده و خداوند عالم آن تربت طاهره را که باعث ضیاء و روشنائى همه فرموده و مکان و مقام پیامبران اولوالعزم در بهشت عنبر سرشت در تربت کربلا خواهد شد، و همین خاک کربلا است که در مقام فخر و مباهات فریاد مى نماید:
اِنّاارض اللّه المقدّسة المبارکة .
من همان زمین مقدّس و مبارک خدا هستم . با اعتقاد پاک دفن شده گان آن خاک از بیم و هراس یوم الحساب آسوده و مطمئن شده و بدون حساب داخل بهشت و ساکن حُسن المأ ب میشوند.
بلکه بر روایت حضرت صادق(ع) حتى هر خر و اشترى که در کربلا بمیرد به بهشت مى رود.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/9/8:: 10:12 صبح     |     () نظر

رشی از کتاب «نورالعین» آیت‌الله اصطهباناتی
5 پیامبری که به زیارت کربلا می‌روند/ ثواب زیارت پیاده‌ امام حسین(ع)

امام صادق(ع) فرمود: هر کس پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند برای هر قدمی که بر می‌دارد هزار حسنه برای او می‌دارد و هزار گناه او را پاک می‌کند و رتبه او را هزار درجه بالا می‌برد.

خبرگزاری فارس: 5 پیامبری که به زیارت کربلا می‌روند/ ثواب زیارت پیاده‌ امام حسین(ع)

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ کتاب «نورالعین» تألیف آیت‌الله محمدحسن اصطهباناتی از اساتید اخلاق تهران است که در باب فضایل و آداب زیارت امام حسین(ع) به رشته تحریر در آمده است.

در واقع این کتاب ترجمه فارسی کتاب «نورالعین فی المشی الی زیارة قبر الحسین(ع)» که به مدت سه سال توسط مریم سادات میرفاطمی ترجمه شده است،‌ از آنجایی که اصل کتاب به زبان عربی است،‌ تنها در دسترس خواص بوده،‌ هم اکنون با ترجمه روان فارسی آن عموم نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

کتاب «نورالعین» از دو فصل با عنوان فضایل زیارت امام حسین(ع) و آداب زیارت امام حسین(ع) تشکیل شده است که در 779 صفحه به بیان فضایل و آداب زیارت سید و سالار شهیدان(ع) می‌پردازد.

در فصل اول این کتاب مواردی نظیر زائر حسین بن علی چگونه باید رفتار کند،‌ زیارت امام حسین(ع) از برترین اعمال است، زائر امام حسین(ع) زیر سایه عرش،‌ چهار هزار فرشته همسایه قبر امام حسین(ع) هستند،‌ مژده فرشتگان برای زائران امام حسین(ع)، دعای فرشتگان برای زائران امام حسین(ع)، هنگامی که زائر پیاده به زیارت می رود و ... مطرح شده است.

در فصل دوم کتاب «نورالعین» آداب زیارت نظیر سه روز روزه گرفتن،‌ بستن چشم بر روی حرام‌ها،‌ خوشرفتاری با اطرافیان، نحوه ورود به عتبه حسینیه، لحظه وداع و رسیدن به منزل و ... پرداخته شده است.

ثواب زیارت پیاده امام حسین(ع)

در بخشی از فصل اول کتاب «نورالعین» با عنوان هنگامی که زائر پیاده به زیارت می‌رود،‌ می‌خوانیم:

ابوسعید قاضی می‌گوید: به دیدار امام صادق(ع) در اتاقکی که از آن او بود،‌ رفتم، مزارم نزد او بود، شنیدم امام صادق(ع) فرمود: هر کس پیاده به زیارت قبر امام حسین(ع) برود، خداوند برای هر گام و قدمی که بر می‌دارد و بر زمین می‌گذارد، ثواب آزاد کردن برده‌ای از فرزندان اسماعیل را برایش می‌نویسد.

جابر مکفوف از أبی الصامت نقل کرده که گفت: شنیدم امام صادق(ع) فرمود: هر کس پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند برای هر قدمی که بر می‌دارد هزار حسنه برای او می‌دارد و هزار گناه او را پاک می‌کند و رتبه او را هزار درجه بالا می‌برد.

علی بن میمون صائغ از امام صادق(ع) روایت کرده که فرمود: ای علی! به زیارت امام حسین(ع) برو و از این کار فروگذار نکن، ‌عرض کردم: ثواب زیارت کننده او چیست؟

فرمود: هر کسی پیاده به زیارت او برود، خداوند برای هر گامی که بر می‌دارد، حسنه‌ای برایش نوشته،‌گناهی از او پاک کرده و درجه‌ای به رتبه او می‌افزاید،‌هنگامی که به آنجا برسد، خداوند دو فرشته بر او موکل می کند تا آنچه اعمال خیر در زیارت از او سر می زند، بنویسد و هر آنچه اعمال شر و زشت از او سر می زند، بنویسد و هر آنچه شر و زشت از او سر می‌زند ثبت نکنند،‌ وقتی که قصد برگشت می‌کند، با او وداع می‌کنند و می‌گویند: ای ولی خدا بخشیده شدی، تو از حزب خدا،‌حزب رسول او و حزب اهل بیت رسول او هستی، به خدا سوگند هرگز آتش جهنم را نخواهی دید و او هم تو را نمی‌بیند و بدنت هرگز طعمه آتش نخواهد شد.

5 پیامبری که به زیارت امام حسین(ع) می‌روند

همچنین در بخشی دیگر با عنوان «انبیاء برای زیارت امام حسین(ع) از خداوند اجازه می‌خواهند و پیامبری نیست مگر آنکه کربلا را زیارت کرده است» آمده است: امام سجاد(ع) می‌فرماید: هر کس دوست دارد 124 هزار پیامبر با او مصافحه کنند،‌ در شب نیمه شعبان به زیارت امام حسین(ع) برود، فرشتگان و ارواح انبیاء از خداوند برای زیارت امام حسین(ع) اجازه می‌خواهند و به ایشان اجازه داده می‌شود،‌ خوشا به حال کسی که با ایشان مصافحه کند و ایشان با او مصافحه می‌کنند، پنج تن از آن‌ها رسولان اولوالعزم هستند که عبارتند از: نوح، ابراهیم، موسی،‌ عیسی و محمد(ص) که صلوات خدا بر همه ایشان باد.

نوری که به زائر امام حسین(ع) در روز قیامت داده می‌شود

در کتاب «نورالعین» درباره اثر ثواب زیارت امام حسین(ع) در روز قیامت بیان شده است: امام باقر(ع) می‌فرماید: هر کسی از روی اشتیاق به زیارت امام حسین(ع) برود،‌ در روز قیامت نوری به او داده می‌شود که از آن نور ما بین مشرق و مغرب روشن می‌شود و منادی ندا می‌دهد: این کسی است که از سر اشتیاق و آرزومندی حسین(ع) را زیارت کرده است، در روز قیامت کسی باقی نمی ماند مگر آنکه آرزو می‌کند از زائران امام حسین(ع) باشد.

زیارت امام حسین(ع) و رفع گرفتاری‌ها

در ادامه در خصوص نقش زیارت امام حسین(ع) در رفع گرفتاری‌ها و مشکلات به نقل حدیثی از امام صادق(ع) می‌پردازد: امام حسین(ع) گرفتار و غمدیده کشته شد، پس بر خداوند واجب است که هر گرفتاری را که به زیارت او برود، شاد و مسرور بازگرداند.

وعده اجابت دعا هنگام زیارت امام حسین(ع) و 4 پاداش ویژه امام حسین(ع)

در فصل اول کتاب حدیثی از امام باقر(ع) روایت شده که حضرت می‌فرماید: خداوند به خاطر کشته شدن امام حسین(ع) چهار پاداش به او داد، امامت در در میان فرزندان او، شفا را در تربت او و استجابت دعا در کنار قبر او قرار داد و روزهای زائر او در رفت و برگشت از روزهای عمر او به حساب نمی‌آید.

بخشش گناهان 50 ساله تنها با یک زیارت امام حسین(ع)

در صفحه 319 کتاب «نورالعین»‌ آمده است: امام صادق(ع) می‌فرماید: هر کس امام حسین(ع) را زیارت کند خداوند حاجاتش را برآورده می‌سازد و امور مهم دنیایی او را کفایت می‌کند، زیارت او روزی بنده را زیاد می کند، آنچه خرج می‌کند، جایگزین می‌سازد، گناهان پنجاه ساله او را می‌آمرزد و در حالی به سوی خانواده‌اش باز می‌گردد که هر گناهی و خطایی که داشته از نامه عملش محو گشته است.

ثواب زیارت اربعین

در بخشی با عنوان مستحب بودن زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین حسینی بیان شده است: امام حسین عسکری می‌فرماید: نشانه‌های مومن پنچ چیز است: نماز 51 رکعتی، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردنة به خاک مالیدن پیشانی و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.

 

 

تجلیل از آیت‌الله اصطهباناتی

به گزارش فارس،‌ مراسم نکوداشت  آیت‌‌الله محمدحسن اصطهباناتی روز گذشته در مدرسه علمیه مروی برگزار و طی آن کتاب عاشورایی این استاد اخلاق معرفی شد.

وی در سال 1308 در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود، پدر وی از علمای نجف اشرف بود که مدتی در شهر سامرا صاحب کرسی و امام جماعت بود، آیت‌‌الله اصطهباناتی نزد حضرات آیات سبزواری، خویی، مظفر و امام خمینی در نجف اشرف دروس حوزه را تلمذ کرد و در سال 1358 شمسی وارد حوزه علمیه مروی می‌شود.

در حوزه علمیه مروی دروس فقه، اصول، لمعه، رسائل، ‌مکاسب و کفایه را تدریس می‌کند، کتاب «نور العین فی مشی الی زیاره القبر الحسین(ع)» مهم‌ترین تألیف وی است، طلاب و روحانیون حوزه مروی آیت‌الله اصطهباناتی به عنوان دائرة‌المعارف سیار نام می‌برند، زیرا وی در رشته‌های گوناگون فی‌البداهه جواب سؤالات طلاب را می‌دهند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/9/6:: 4:51 عصر     |     () نظر