سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش دو گونه است [ در طبیعت [سرشته و [ به گوش [شنیده و تا سرشته نباشد، شنیده سود ندهد . [امام علی علیه السلام]
کربلا

 

زمان انتشار: 1393/02/27 - 13:00 |


زائران چگونه خود را در کربلا خنک می کنند!/عکس

در روزهایی که دمای هوای کربلا به بیش از 40 درجه می رسد، زائرانی که به عشق اهل بیت پا به سرزمین کربلا گذاشته اند، به شیوه ای جالب توجه خود را خنک می کنند.
به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به کربلای معلی در روزهایی که دمای هوای کربلا به بیش از 40 درجه می‌رسد، زائرانی که به عشق اهل بیت پا به سرزمین کربلا گذاشته اند، به شیوه ای جالب توجه خود را خنک می‌کنند.

زائران کربلا که گاه از گرمای شدید کربلا کلافه می‌شوند خود را در معرض پمپاژ آب خنک پنکه‌های بزرگی که آستان مقدس حرم امام حسین (ع) اقدام به نصب آنها در قسمت خارجی صحن امام حسین (ع) کرده است، قرار می‌دهند.

«کریم الانباری» رئیس تأسیسات آستان در این باره توضیح داد که این پنکه‌ها که به دیوار‌های خارجی صحن مطهر متصل شده اند توسط نیروی برق کار کرده و از طریق لوله هایی که در آنها آب خالص (آب بدون املاح معدنی) پمپاژ می‌شود، آب به آنها می‌رسد واز طریق پخش کننده‌های موجود در پنکه ذرات آب به همراه هوا به صورت ریز پراکنده و باعث خنک شدن محیط اطراف می‌شوند.

??

 

 

 









برچسب ها:کربلا - عتبات

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/2/28:: 12:58 صبح     |     () نظر

 

کربلا بین الحرمین

14آبان1392 برابراول محرم 1435

 

 

photo-0032.jpg

 

تصویر پدر نازنینم در کربلا 

photo-0671.jpg

 

 

نهرعلقمه

 

 

 

 

photo-0668.jpg

 

 

 

بازرسی در فرودگاه بغداد:

photo-0708.jpg

 

 

 

 

photo-0709.jpg


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/2/6:: 10:30 عصر     |     () نظر

پنجشنبه ، 4 اردیبهشت 1393 ، 23:48

نجف؛ آنگونه که ندیده اید... گزارش مصور شفقنا از نجف اشرف؛ شهر امیرالمومنین(ع)

شفقنا زندگی- نجف اشرف مدفن اولین امام شیعیان شهری تاریخی که حاکی از تمدنی از هزاره اول قبل میلاد است. وجود شهر باستانى حیره در مجاورت نجف که تمدن درخشانى در تاریخ عراق دارد، از سابقه تاریخى این منطقه خبر مى دهد. حیره از هزاره اول قبل از میلاد مرکز تمدن لخمى ها و آل منذر بود و سابقه درخشانى در عرصه فرهنگ و تمدن داشت. نجف نیز از قِبَل این هم جوارى از نعمت فرهنگ و تمدن و آبادانى برخوردار شده است.

به گزارش خبرنگار شفقنا، عرب هاى ساکن این شهر در آن زمان به مذهب مسیحیت گرایش داشتند و کلیساهاى زیادى از جمله دیر «مارت مریم» را بنا نهادند که تا عصر اسلام هم چنان باقى بود.  بر اساس روایاتى، سابقه تاریخى نجف به دوران طوفان نوح برمى گردد که عده اى آن را جاى به گل نشستن کشتى نوح و محل جدا شدن فرزندان او مى دانند و نام هاى طور و جودى را براى آن برگزیده اند. در عصر اسلامى، نام نجف تنها به سبب فتح و گشایش ایران و عراق در متون تاریخى دیده مى شود اما از دوران هارون الرشید، به سبب آشکار شدن مرقد امام على علیه السلام، این شهر بسیارى را به سکونت پیرامون خود راغب کرد.

و اما نجف پیش از آنکه حضرت آیت الله بروجردی بنای حوزه علمیه قم را بگذارد قطبی بی بدیل در نشر و پرورش عالمان و اندیشه شیعه داشت. هر چند که حکومت بعثی عراق برای خاموش کردن صدای شیعیان این سرزمین تلاش فراوانی کرد اما وجود شخصیت هایی چون حضرت آیت الله خویی و حضرت آیت الله حکیم و حضرت ایت الله شاهرودی و امام خمینی و بسیاری دیگر از مجاهدان صمود و استوار روحانیت، شمع حوزه علمیه نجف اشرف را روشن نگاه داشت و اینک نیز سال هاست که دیگر صدام دیکتاتور نیز رفته است و حوزه علمیه نجف با بهره گیری از آزادی های پس از سقوط صدام به شکوه و جایگاه گذشته خود بسیار نزدیک شده است. .

نجف این سال ها و این روزها نه شهری جنگ زده بلکه جریان عادی زندگی در آن دیده می شود. زایران انبوه که اکثرا ایرانی هستند به زیارت بارگاه امیرالمومنین امام اول شیعیان علی (ع) می آیند، بازارها پر رونق است و مغازه داران و دستفروشان از در نجف تا اجناس ایرانی و چینی را برای فروش تبلیغ می کنند. ساخت و ساز در نجف به سرعت در حال توسعه است. از صحن سرپوشیده حضرت فاطمه(س) گرفته تا هتل های لوکس و ورزشگاه ها و دانشگاه ها و بازارها.

خبرنگار شفقنا در سفری که به نجف داشت تلاش کرد جریان عادی زندگی در این شهر و جذابیت های آن را به تصویر بکشد. شهری که برای شیعیان به لحاظ امنیت و ثبات بسیار حایز اهمیت است.

***********

 

بارگاه مطهر امام علی(ع)

 

 

از همان ابتدای ورود به فرودگاه نجف اشرف سه خودرو کاملا به چشم آشنا می آمد پراید، سمند و انواع پژو، جالب آنکه این خودروها در مکانیکی ها هم اکثریت را داشتند!

 

در مسیر مسجد کوفه در نجف خیابانی است که توجه ها را به خود جلب می کند، خیابانی که دفتر احزاب مختلف از حزب الدعوه تا حزب الله عراق و... به ردیف در کنار هم قرار دارند، اتفاقی که در برخی کشورهای اسلامی به ندرت می توان شاهد بود. هر چند برخی احزاب سیاسی در این کشور فعال اند و دفتر و گروه دارند اما به نظر می رسد تا دموکراسی واقعی یعنی مشارکت همه جابنه گروه ها در عراق فاصله باشد چرا که همچنان صدای بمب و انفجار در پایتخت این کشور شنیده می شود و هر روزه عده زیادی از مردم بی گناه که عمدتا شیعه نیز هستند به خاک و خون کشیده می شوند.

 

اینجا نجف است و روحانیون ایرانی و غیرایرانی در همه جا حضور پررنگی دارند و البته مورد احترام و بسیار ساده زیست گرچه اقلیتی نیز بر ماشین های لوکس سوار می شوند و وضع مالی خوبی دارند.

 

ایست های بازرسی در هر کوی و برزن وجود دارد. هر چند یکی دو سالی است نجف روی آرامش را بهتر می بیند و صدای انفجار و عملیات های انتحاری به ندرت و بسیار کم به گوش می رسد اما ایست های بازرسی به خصوص در ایام ویژه نظیر شهادت و ولادت ائمه فعال تر هستند.

 

بعد از پپسی و کوکا کولا بدون شک "کاله" شرکت لبنیات ایرانی سومین برند از نظر تبلیغ و البته فروش در عراق و یا حداقل چند شهری است که وجود دارد، البته اجناس ایرانی در بازار عراق از کولر آبی تا دمپایی و لوازم خانگی مثل اسنوا و... فراوان است اما کاله سرمایه گذاری خوبی در این کشور کرده است.

 

اعراب بیش از آب، نوشابه می نوشند، پپسی و کوکا، در جاده و شهر این دو شرکت جولان می دهند و ظاهرا پر سود هم هستند!

 

در شهرهای مختلف عراق و در شبکه های تلویزیونی تبلیغاتی که می خواهد اقتدار و در عین حال مردمی بودن ارتش عراق را نشان دهد بسیار می بینیم. مادری که بر پیشانی سربازی بوسه می زند، دختری که به سربازی گل می دهد و... سال ها حکومت نظامی صدام بر این کشور کینه عمیقی با رفتارهای خشن و گاه وحشیانه بر دل این مردم بر جای گذاشته است.

 

 

اگر از بالا به شهر نجف نگاه کنی شهری با دشتی به غایت سرسبز مواجه می شوی با رودخانه ای عریض و البته پر آب

 

البته در شهرهای زیارتی برخی مظاهر زندگی های جدید مانند کافی نت و مظاهر شهرهای جدید نظیر پیتزا فروشی... هم به چشم می خورد.

 

قبرستان وادی السلام که گفته شده یکی از بزرگترین قبرستان های جهان است و مدفن بسیاری از علما و صالحین از جمله حضرت هود و حضرت صالح اما در برخی بخش ها بیشتر شبیه ویرانه است که به گفته افراد محلی به مکانی برای ولگردان و حتی مواردی دزدان و افرادی که قصد آسیب رساندن به زایران و کسانی که از این قبرستان دیدن می کنند تبدیل شده است.

 

 

اعراب علاقه ویژه ای به شیرینی جات دارند و عراقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، شیرینی ها مختلف، حلوا و دهین و.... تا چند سال پیش این شیرینی جات به صورت غیربهداشتی عرضه می شد اما در سال های اخیر مغازه ها در جعبه های شکیل و پلمپ شده دهین و باقلوا را به عنوان سوغات به زائران عرضه می کنند و دستفروشان نیز سعی می کنند تا در شرایط بهداشتی این شیرینی ها را عرضه کنند

مقتدی صدر با وجودی که از سیاست کناره گیری کرده اما تبلیغات و تصاویر متعددی از او در جای جای نجف و کوفه دیده می شود، همچنین تصاویری از  شهید آیت الله حکیم و دیگر علمای این شهر اما این در حالی است که هیچ تصویری از آیت الله العظمی سیستانی علی رغم محبوبیت فراوانش در بین اقشار مختلف مردم در شهر دیده نمی شود. برخی گفته اند این به سبب آن است که این مرجع عالیقدر خود خواستار عدم نصب تصاویرش در معابر و خیابان ها شده است هر چند در برخی مغازه ها عکس این مرجع عالیقدر دیده می شد.

 

وزارت ورزش و جوانان عراق(وزارت الشباب و الریاضیه) حداقل در حوزه ساخت فضاهای ورزشی بسیار فعال به نظر می رسد و ورزشگاه های سرپوشیده ساخته شده و استادیوم های زیبای در حال احداث تعدادشان قابل توجه بود.

Comment

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/2/5:: 8:15 صبح     |     () نظر