سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان، پاکترین مردم در خلق و خوی وکم طمعترین آنان در خلقت و طبیعت اند .و مرکّب آنان برتر از خون شهیدان است [امام علی علیه السلام]
کربلا
سیاهپوش‌شدن‌حرم‌‌سیدالشهدا +تصاویر
مطالبه: حرم مطهر امام حسین(ع) در ایام شهادت حضرت زهرا(س) سیاه‌پوش شد.
  

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " مطالبه " به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) واحد دوخت و دوز حرم امام حسین(علیه السلام) در شهر کربلا اقدام به طراحی و تولید پرچم‌هایی که عباراتی متناسب با این مراسم بر روی آنها با نخ حریر قرمز نوشته بود، کردند.


این پرچم‌ها روز گذشته در قسمت‌های مختلف حرم امام حسین(ع) نصب شدند.

«محمود شاکر علی» مسئول واحد دوخت و دوز آستان مقدس حرم امام حسین(ع) دراین‌باره گفت: مطابق هر سال ما شروع به دوختن پارچه‌هایی برای نصب در حرم مطهر به مناسبت شهادت حضرت زهرا(ع) کردیم. این پرچم‌ها و سیاه‌پوش‌هایی که دست دوز و تعداد آنها 30 عدد است از چند روز پیش برای تهیه آنان اقدام شده و در حرم مطهر نصب شدند.

وی در ادامه گفت که پرچم‌ها و سیاه پوش‌ها عبارتند از؛ 8 پرچم که عبارت "السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س)" بر روی آن طراحی شده، و 10 سیاه‌پوش که عبارت "یا فاطمه الزهراء البتول(س)" روی آن نوشته شده است، و دو قطعه بزرگ با عبارت "السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س)" آماده شده است، و 4 سیاه پوش که روی آنان احادیث پیامبر(ص) در حق حضرت زهرا(س) روی آنان نوشته شده است، و دو قطعه که عباراتی برای تسلیت به امام زمان(عج) بر روی آن حکاکی شده بود در قسمت‌های مختلف صحن حرم امام حسین(ع) قرار داده شد.

مسئول واحد دوخت و دوز آستان اظهار کرد: قطعه پارچه اصلی که مربوط به این مناسبت دوخته شده و در قسمت بالای ورودی "باب القبله" قرار دارد و بر روی آن عبارت "اللهم صل علی البتول الطاهره الصدیقه المعصومه المکسوره ضلعها المغضوبه حقها" نوشته شده است".

شاکر افزود که همچنین دو قطعه که با کریستال و به صورت کلاسیک طراحی شده و عبارت "یا فاطمه الزهرا(س)" روی آن نوشته شده است در دو طرف قطعه پارچه اصلی این مناسبت نصب شده‌اند. همچنین ما اقدام به سیاه پوش کردن ایوان حرم مطهر در روبروی ورودی باب القبله کردیم و بر روی ستون‌های ایوان حرم دو پارچه که روی آنها عبارات "یا فاطمه، یا مظلومه" نوشته شده است، نصب کردیم.

سیاهپوش‌شدن‌حرم‌‌سیدالشهدا +تصاویر

سیاهپوش‌شدن‌حرم‌‌سیدالشهدا +تصاویر

سیاهپوش‌شدن‌حرم‌‌سیدالشهدا +تصاویر


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/12/23:: 9:14 صبح     |     () نظر

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/12/16:: 9:46 عصر     |     () نظر
زائرین امام حسین(ع) بخوانند!
سه شنبه 13 اسفند 1392 ساعت 09:48
ایشان محمّد و على و فاطمه و حسن و حسین سلام اللَّه علیهم بوده، ملحق به آنها شوید شما با ایشان و در درجه و مرتبه آنها هستید.
زائرین امام حسین(ع) بخوانند!

 حضرت ابو عبد اللَّه علیه السّلام فرمودند:
هنگامى که روز قیامت شود منادى نداء مى‏ کند:
کجا هستند زوّار حسین بن على علیهما السّلام؟
گردن‏هاى تعدادى از مردم کشیده مى‏ شود که عدد آنها را غیر از خداوند متعال کس دیگرى نمى‏ داند پس به ایشان گفته مى‏ شود قصد شما از زیارت قبر حضرت حسین بن على علیهما السّلام چه بود؟
مى‏ گویند: پروردگارا آن حضرت را زیارت کردیم به جهت محبّتى که به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و حضرت على و فاطمه علیهما السّلام داشته و به منظور طلب رحمت براى صاحب قبر به ازاء آنچه از آن حضرت صادر گردید.

پس به آنها گفته مى ‏شود:
ایشان محمّد و على و فاطمه و حسن و حسین سلام اللَّه علیهم بوده، ملحق به آنها شوید شما با ایشان و در درجه و مرتبه آنها هستید، به لواء و پرچم رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ملحق گردید پس به طرف لواء آن حضرت رهسپار شده و در سایه آن قرار مى‏ گیرند در حالى که لواء به دست امیر المؤمنین على علیه السّلام مى ‏باشد و بدین ترتیب به بهشت وارد مى‏ شوند ایشان جلو پرچم و سمت راست و جانب چپ و پشت آن بوده و چهار طرف لواء را گرفته‏ اند. 

ابى بصیر، مى‏ گوید:
از امام صادق علیه السّلام یا امام باقر علیه السّلام شنیدم که مى‏ فرمود:
کسى که دوست دارد مسکن و جایگاهش در بهشت باشد نباید زیارت مظلوم را ترک کند.
عرض کردم: مظلوم کیست؟
حضرت فرمودند:
مظلوم حضرت حسین بن على علیهما السّلام بوده که صاحب کربلاء مى ‏باشد، کسى که از روى شوق به آن حضرت و به جهت محبّت به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و به امیر المؤمنین علیه السّلام و به فاطمه زهراء علیها السّلام به زیارت آن حضرت برود خداوند متعال او را بر سر سفره‏ هاى بهشتى مى‏ نشاند که با رسول خدا و امیر المؤمنین و فاطمه زهرا علیهم السّلام هم غذا بوده در حالى که مردم در حال حساب مى‏ باشند.

حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام فرمودند:
کسى که خداوند خیر را براى او اراده کرده باشد در قلبش محبّت امام حسین علیه السّلام را قرار داده و در دلش محبت زیارت آن جناب را مى‏ اندازد و کسى که خداوند سوء و بدى را برایش بخواهد در قلبش بغض امام حسین علیه السّلام قرار داده و در دلش بغض زیارت آن حضرت را مى‏ اندازد.

منبع:کامل الزیارات / ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 463.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/12/13:: 10:25 عصر     |     () نظر

کربلا

مقدس ترین شهر عراق پس از نجف اشرف کربلا است و در آن تربتى است که اجساد پاک و غرقه به خون شهیدان عاشورا و به ویژه سرور آنان و سید جوانان اهل بهشت،ابا عبد الله الحسین علیه السلام و برادر با وفا و بزرگوارش ابو الفضل العباس را در خود جاى داده است. تاریخ شهر کربلا در دوران اسلامى از هنگام شهادت امام حسین علیه السلام آغاز مى شود و از آن هنگام تا کنون،این شهر همواره در جان و روح و روان شیعیان و مؤمنان بوده و روز به روز بر آبادانى و وسعت آن افزوده شده است.

نقشه کربلا

 

مهمترین زیارتگاههاى کربلا عبارتند از:

 

1. حرم امام حسین علیه السلام،که به همراه حرم ابو الفضل العباس علیه السلام :

فضاهاى پیرامون این دو جایگاه،هسته مرکزى شهر را تشکیل مى دهند.حرم مطهر بیش از دو متر از سطح شهر پایین تر است،از این رو تعداد زیادى پله زائران را از دروازه ها به درون صحن هدایت مى کند.

ساختمان کنونى حرم از ساخته هاى دوره صفوى و عثمانى و قاجار است.حرم مطهر از گنبدى بزرگ و طلا تشکیل شده که بر روى گنبد خانه اى وسیع و چندین رواق و یک مسجد بزرگ و صحنى فراخ است که تمامى این مجموعه را در بر مى گیرد.گنبد طلا از ساخته هاى دوران صفویه است و طلا کارى آن به دستور آغا محمد خان قاجار انجام گرفته است.

در زیر گنبد،ضریح نقره اى و بزرگ و چند ضلعى قرار دارد که قسمت عمده فضاى گنبدخانه را اشغال کرده و درون آن قبر مطهر امام حسین علیه السلام و دو فرزندش على اصغر و على اکبر جاى دارد. در سمت شرق ضریح مطهر حضرت،فضایى است که در جنوب آن پنجره اى نقره اى قرار دارد.اینجا آرامگاه قسمت اعظم شهیدان واقعه کربلا است که همگى آنان پیرامون آن پنجره و فضاهاى اطراف پراکنده و مدفون هستند.گرداگرد گنبد خانه را چهار رواق در بر گرفته است.

حرم مطهر داراى ایوانى است که قسمتى از آن با خشتهاى طلا پوشیده شده و بخشهاى دیگر آن با کاشى معرق و نفیس اصفهان تزیین یافته است.سقف بلند ایوان را مجموعه اى از ستونهاى مرمرین،تراش هنرمندان اصفهانى نگاه داشته است. قتلگاه ،جایگاهى است در نزدیکى آرامگاه حبیب بن مظاهر اسدى که بنا بر گفته روایات،امام حسین علیه السلام در آنجا به شهادت رسید و بعدها به جایگاه کنونى منتقل شد و دفن گردیده اند.

2. تل زینبیه ،

در فاصله 20 مترى از سمت غرب صحن مطهر،تپه اى به ارتفاع 5 متر وجود دارد که امروزه بر روى آن اتاقى ساخته شده است،این تپه به نام «تل زینبیه »یا تپه حضرت زینب علیها السلام مشهور است و بنا به نقل مورخان،تپه اى بوده است که در روز عاشورا حضرت زینب برروى آن مى رفته و از سیر وقایع جنگ آگاهى مى یافته اند.

3. حرم منور و پاک ابو الفضل العباس علیه السلام ،این حرم در فاصله 350 مترى شمال شرقى حرم امام حسین علیه السلام قرار گرفته و داراى قبه و بارگاه شکوهمندى است که جسد پاک این سردار رشید و یار وفادار امام حسین علیه السلام را در بر گرفته است.ساختمان داراى گنبدى طلایى است که بر روى گنبد خانه اى کوچکتر از حرم امام حسین علیه السلام قراردارد.گرداگرد قبر مطهر را چهار رواق و صحن فراخ و وسیعى به همراه ایوان زیبا در بر گرفته است.ضریح زیباى آن حضرت به دستور مرحوم آیة الله العظمى حکیم در سال 1965 میلادى در اصفهان ساخته شد.

 

4. آرامگاه حبیب بن مظاهر اسدى ،                                                                           او یکى از شهداى روز عاشورا است که در سن 80 سالگى به یارى امام حسین علیه السلام شتافت و شهید گردید و در فاصله 10 مترى از ضریح مطهر و در رواق جنوب غربى مدفون است و داراى ضریح کوچکى است.

5. آرامگاه سید ابراهیم مجاب ،                                                                                    وى امام زاده والا مقام و عظیم الشان و داراى نسل مبارکى است. او ابراهیم فرزند محمد العابد فرزند امام موسى بن جعفر علیه السلام است که در این بقعه مطهر دفن شده است و بنا به نوشته مورخان،بسیارى از سادات و بزرگان پیرامون او مدفونند.آرامگاه او در رواق حرم مطهر و در گوشه شمال غربى آن است.

6. در سر تا سر صحن و حجره هاى گرداگرد آن و رواقها،بسیارى از بزرگان در طول تاریخ دفن شده اند،برخى از این حجره ها به نام شخصیتى که در داخل آن دفن شده،مشهور است، همچون آخرین مقبره اى که در جنوب سمت مشرق قرار دارد و مدفن بسیارى از علماى دین مى باشد که مشهورترین آنها مرحوم آیة الله میرزا محمد تقى شیرازى است که در سال 1920 میلادى،رهبرى انقلاب مردم بر ضد دولت انگلیس را بر عهده داشت.از دیگر مشاهیر مدفون در این بقعه مطهر،میرزا محمد تقى خان امیر کبیر است که پس از به قتل رسیدنش در کاشان،به کربلا منتقل و در مقبره اى در رواق شرقى حرم مطهر دفن گردید،همچنین قاجاریه نیز در رواق شمالى،داراى مقبره اى هستند که جمعى از آنان در آنجا مدفونند.

 

7. خیمه گاه ،                                                                                                                   در جنوب صحن مطهر امام حسین علیه السلام و در فاصله 250 مترى واقع است. (بنا به نقل مورخان،محل بر افراشته شدن خیمه ها و چادرهاى سید الشهدا علیه السلام و یاران او بوده است) .امروزه جایگاه خیمه ها را با ساختمانسازى به تصویر کشیده اند.

 

8. مقام حضرت مهدى علیه السلام ،                                                                          در میان نخلستانهاى کرانه رودخانه فرات که این شاخه رودخانه به نام «نهر علقمه »مشهور است،از شمال کربلا مى گذرد و آن جایگاهى است منسوب به حضرت حجت علیه السلام که مردم در آن به نماز مى پردازند.

9. حر ،                                                                                                                              و آن شهرکى است در جنوب غربى کربلا که در فاصله 9 کیلو مترى از شهر واقع شده و نام آن بر گرفته از نام حر بن یزید ریاحى است. او در روز عاشورا یکى از فرماندهان لشگر عبید الله زیاد بود ولى بعدها توبه کرد و به لشکر حق پیوست و تا پاى جان ایستاد و به شهادت رسید و در این موقعیت دفن گردید.امروزه آرامگاه او،که از ساخته هاى شاه اسماعیل صفوى است،داراى صحن و رواق و گنبد کاشى کارى است و مؤمنان فوج فوج به زیارت قبرش مى شتابند.

10. آرامگاه الاخرس بن الکاظم علیه السلام ،                                                           وى محمد ابن ابى الفتح اخرس، از نوادگان حضرت موسى بن جعفر علیه السلام است که بقعه اش در حومه کربلا،در محله اى به نام «الابتر»قرار دارد.

11. آرامگاه ابن حمزه                                                                                                    وى نواده امیر المؤمنین و از امام زادگان والا مقام است.آرامگاهش در آغاز بزرگراه کربلا-طویریج قرار دارد.

 

12. آرامگاه عون بن عبد الله ،                                                                                       در نسبت این امام زاده تردیدهایى وجود دارد که آیا وى همان عونى است که در کربلا شهید شد و یا نواده امام حسن علیه السلام است؟امروزه وى داراى بقعه و بارگاه با شکوهى در 11 کیلومترى شمال غربى کربلا و در آغاز بزرگراه کربلا-بغداد مى باشد.این امام زاده بسیار مورد توجه مردمان عراق و داراى نذر مجربى است، از این رو همواره مزار او مملو از زائر و نذورات آنان است.

13. آرامگاه طفلان مسلم                                                                                              این آرامگاه در راه کربلا-بغداد،در حومه شهر مسیب قرار دارد.این دو کودک به نامهاى محمد و ابراهیم،فرزندان حضرت مسلم ابن عقیل هستند که پس از شهادت پدرشان به شهادت رسیدند،آرامگاه این دو کودک صحن و سراى با شکوهى داشته و بر قبر هر یک گنبد و ضریحى قرار دارد.

14. آرامگاه ابن هاشم                                                                                                    وى از نوادگان حضرت موسى بن جعفر علیه السلام است که در سال 745 ه.وفات یافت و آرامگاهش امروزه در کویرى واقع در شمال غربى کربلا مى باشد.قبر او داراى صحن و سراى بزرگى است و در میان اعراب بیابان گرد بسیار معروف است و آنان همواره بدو پناه آورده و نذر مى کنند.

15. آرامگاه ابن فهد حلى                                                                                              او از فقهاى امامیه است و قبرش در غرب خیابان «باب القبله »درون مسجدى به نام او قرار دارد.

16. حسینیه هاى کربلا                                                                                                 با توجه به این که کربلا شهرى زیارتى است و سالیانه صدها هزار مسلمان از سرتاسر کشورهاى شیعه نشین براى زیارت به این شهر مقدس مشرف مى شوند، از این رو بسیارى از مردم شهرهاى گوناگون به ساختن حسینیه و زائر سراپرداخته اند که مهمترین حسینیه ها از آن ایرانیان است،همانند حسینیه تهرانیها،اصفهانیها،مازندرانى ها، قمى ها و آذربایجانیها،و دهها حسینیه دیگر که قسمت عمده این مراکز در سالهاى اخیر منهدم و ویران گردیده است.

17. مدارس دینى کربلا                                                                                                  کربلا داراى حوزه علمیه کهن و مهمى است،از این رو مدارس دینى فراوان در کربلا دیده مى شود که مهمترین آنها عبارتند از:

مدرسه هندیه / مدرسه حسن خان / مدرسه آیة الله بروجردى / مدرسه باد کوبه / مدرسه کریم خان / مدرسه مجاهد / مدرسه بقعه / مدرسه حسینیه / مدرسه شریف العلما / مدرسه سلیمیه و...


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/12/11:: 4:28 عصر     |     () نظر

 باسازی صحنه عاشورا

نقشه واقعه کربلا


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/12/11:: 4:20 عصر     |     () نظر