سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان، امنای امّت من هستند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
کربلا

نذری به معنای این است که آنچه رایگان به عنوان نذر در راه خدا دهند که در این مبحث برسی نذورات خوراکی ومصرفی مد نظراست که در برپایی مراسم های سوگواری آقا ابا عبدالله الحسین ادا کنیم.

این نذری هاعبارتند از پذیرایی با انواع نوشیدنیهای گرم وسرد ویا انواع آشهاوانواع غذاها و یا  دادن مواد اولیه تهیه نذورات یا حتی پرداخت وجوه نقد جهت کمک به محافل ومکانهای مذهبی که این حرکت نشات گرفته از یک حس درونی وقلبی است که در وجود ما نهادینه شده.

بنده در طول ایام سال شاهد وناظر تهیه وپخت وپخش انواع نذورات در ماه محرم به ویژه دهه اول بوده ام وتا آنجا که یادم هست یه نفر از صدها نفری بوده ام که جهت پخش نذورات تا حدود پنج وشش هزار نفر  در یک نوبت توفیق همکاری داشته ام .

نذری

 

سال گذشته در مسیر خود به سمت منزل در روزهای تا سوعا وعاشورا شاهد پخش انواع نذورات در بین عزاداران حسینی بودم  که این عمل با شور و حال خاصی درسراسر کشور عزیزمان انجام میشه. مطلبی به نظر بنده حقیر رسید که دوست دارم  خدمت شما سروران مطرح کنم:

1- آیا شما فکر نمیکنید غالب این نذورات در این روزهای خاص بیشتر اسراف میشه تا مصرف؟

2-به نظر شما مردم ما در عصر کنونی بیشتر تشنه  معرفت حسینی هستند یا غذای حسینی ؟

 

3- دلیل اینکه بعضا دختران و خواهران هموطن  ما در اوج روزهای عزاداری در برخی از نقاط کشور اسلامی مان  به ویژه در آن روز با پوششهای آنچنانی ومانور انواع آرایشهای صورت  نه تنها حرمت آنروز را شکسته بلکه دل حضرت زینب که  در چنین روزی شاهد آنهمه مصیبت بود به درد می اورده و مردانمان  که  جهت عزاداری و عرض ارادت به سرور وسالار شهیدان به خیابانها آمده بیشتر نظاره گر مانکنهای آنچنانی می شوند تا عزاداری!؟.

4 به نظر شما به غیر اینکه معرفت دینی وشناخت حسینی ما بسیار اندک بوده که به راحتی مرتکب این رفتار میشویم دلیل دیگری دارد؟آیا شما  در این شرایط جای خالی نذورات معرفتی را احساس نمی کنید؟

 

 

5-به غیر از این که  بعضاامام حسین (ع)را فقط وفقط در دهه محرم وسینه زنی وزنجیر زنی و دهل طلب حاجات میشناسیم  چیز دیگری از امام شهید مان می دانیم ومعرفت مان نسبت به این امام عزیز بسیارناچیز است

6-نتیجتا اینکه اگر بخشی (نه همه آن)از این نذورات صرف شناخت وهدف امام حسین (ع)هزینه بشه موثر تر نخواهد بود مثلا با پخش کتابهای در قالب قیام امام حسین (ع) ویاران با وفایش ماندگار تر از غذاهای نذری نخواهد بود.تا معرفت حسینی ما بالاتر برود؟

 

7-چه اشکالی هست ما هم در کنار دیگهای پخش نذری همت کنیم وبا غذای معرفت وحب الحسین (ع) نذرمانرا از طریق نشریه بروشورو CD وکتابهای حسینی ارزشمند وغیره کام این مردم را سیراب نموده که تا آخر عمر حب حسینی داشته وزندگی امام حسین سرلوح رفتارمان باشد وهرگاه نیاز پیدا کردیم با مرور آن سیراب شده ونه تنها خودمان استفاده کنیم  بلکه میتوانیم از یک مطلب مکتوب هزاران نفر دیگر  را نیز سیراب کنیم.

 

مگر نه اینکه در دعای زیارتمان میگوییم:..  (.، وَیَسْمَعُونَ کَلامی، وَیَرُدُّونَ ‏سَلامی، وَأَنَّکَ حَجَبْتَ عَنْ سَمْعی کَلامَهُمْ،  ..)

یعنی اینکه حضور امامان شریف را بالطف الهی باور داریم ومی دانیم که جایگاه ما را می بینند وسخن مارا می شنوند وسلام ما را پاسخ می دهند با کدام مورد فوق موافق است؟

 

این مطلب ادامه دارد

 

 انشالله مورد تائید حق قرار گیرد ثواب آن هدیه به روح پاک مادرم خادمه الحسین  فاطمه قلعه بیگی ریزی

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 95/8/5:: 8:49 عصر     |     () نظر