سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نمازگزار محبّت فرشتگان و هدایت وایمان و نور معرفت دارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
کربلا

مسجد حنّانه

18:44 - 1392/6/5کد خبر: 111
مسجد حنانه در محله حنانه در شمال شرقی میدان ثوره العشرین به فاصله 5/2 کیلومتر از حرم امیرمؤمنان علی (ع) در خیابان اصلی نجف – کوفه و در نزدیکی مرقد کمیل قرار دارد.

کوی محبت: کاروان کربلا در مسیرشان به سمت کوفه، سر مقدّس سیدالشهدا (ع) را در این محل بر زمین گذاشتند. زمین ناله سر داد. بعدها در این مکان، مسجدی ساختند و به یاد آن ناله، مسجد را «حنّانه» نامیدند. این مسجد بین نجف و کوفه، نزدیک قبرستان «ثُوَی» و مرقد کمیل قرار دارد. ابن ابی عمیر از مفضل روایت کرده:

هنگامی که امام صادق (ع) به این عمارت رسید، دو رکعت نماز خواند . به حضرت عرض کردند که این چه نمازی بود؟ حضرت فرمود: این موضع سر مبارک جدّم حسین بن علی (ع) است؛ هنگامی که او را از کربلا به سوی عبیدالله می بردند، در این جا نهادند. (تحفه الزّائر، صفحه 106)

روایت است که وقتی امام صادق (ع) وارد سرزمین نجف شدند، سه جا از اسب پیاده شده، و نماز خواندند:

1.     مسجد حنّانه، موضع رأس الحسین (ع)

2.     مقام امام زمان (عج) در وادی السّلام

3.     مرقد مطهّر امیرمؤمنان علی (ع)

(ترجمه کامل الزیارات ص 96)

مسجد حنانه در محله حنانه در شمال شرقی میدان ثوره العشرین به فاصله 5/2 کیلومتر از حرم امیرمؤمنان علی (ع) در خیابان اصلی نجف – کوفه و در نزدیکی مرقد کمیل قرار دارد.

برای مسجد حنانه دو روایت ذکر شده:

1.     وقت پیکر پاک امیرمؤمنان علی (ع) را از کوفه به نجف می بردند؛ در حین عبور از این منطقه، این مسجد به احترام جنازه مولا (ع) تعظیم کرد و یا ناله سر داد. از این رو آن را مسجد حنّانه  (مایل یا ناله کننده) نامیدند.

2.     بیست سال بعد هنگام عبور اسرای کربلا از این محل، سر مبارک امام حسین (ع) یک شب در اینجا نگهداری شد و این زمین در عزای حسینی ناله سر داد. اکنون ضریحی به یاد همین حوادث در آنجا وجود دارد و به همین جهت اعمال وارده این مسجد زیارت امام حسین (ع) و نماز زیارت سیدالشهداء است. 

انتهای پیام/

 



Bookmark and Share
»

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/11/17:: 12:22 صبح     |     () نظر