سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در دوستِ بخیل، خیری نیست . [امام علی علیه السلام]
کربلا

در روز عاشورا  چند گروه به خاطر امام حسین ع به کربلا آمدند؟ودر چه مواردی با هم مشترک بودندو این وجه مشترک چه ارتباطی باعصر حاضر دارد؟

دنیا همیشه دارد از کربلا نشانی ای دل خدا کند تو بر عهد خود بمانی

با نام ویاد خدای مهربان

نگارش ذیل با هدف اینکه  واقعه عاشورا را پس از تجزیه وتحلیل خلاصه واربه  صورت ساده وقابل فهم  خدمت شماارائه نموده تا با تفکر به قیام عاشورا حرکت  امام حسین  ع ویاران با وفایش را انشالله ویژه ایام سوگواری سید الشهداء راسرلوحه رفتار خود در طول سال    قرار داده وبا عمل وحرکت خود مورد عنایت خدا قرار گرفته ودعای امام حسین ع را  شامل حال خود کرده  وباعث شادشدن دل  آقا امام زمان ع و   در دنیا وآخرت وعاقبت بخیرشویم .ونه اینکه خدای ناکرده با عمل ناقص خود  ناخواسته در جبهه مقابل امام باشیم ومورد لعن سید اشهداء قرار گیریم.

سه گروه افراد در واقعه عاشورا  به خاطر شخص امام  آمدند و در سرزمین کربلاحضور داشتند:

1-افراد وانسانهای پاک سرشت و شریفی که  سمت وسو فکر وعملشان الهی وحسینی بودباهدف قربت الی الله در راه امام گام برداشته وبرسر عقیده خود تا آخر ایستادند  وصد البته همانگونه که استحضار دارید اگر بخواهیم از فضایل این گروه که از پاکترین انسانها  ومعصومین واهل بیت پیامبر بودند بیان کنیم وقت بسیار زیاد میطلبد.اینان با حضورشان در قیام اعظیم عاشورابادعای آقا ابا عبدالله در حق آنها  مورد رحمت خدا ولطف خدا قرار گرفته وعاقبت بخیر در دو جهان گردیدند.

2-آن گرو ه  چه بسیار افرادی که در روز عاشورا به حقانیت امام حسین علیه‌السلام ایمان داشتندولی به دلایل مختلف از قاتلان ایشان شدند. اما این افراد، هم نگاه و مبانی سالم داشتند، و هم عمل صالح.  این اشخاص از لشگریان کفر که از عمر ابن سعد گرفته که با هدف تصرف ملک ری خوابهای خوش  در راه ارضای امیال دنیوی وشیطانی درفکر آلوده به گناه به سرزمین کربلا آمد تا حصین ابن نمر که با دریافت سکه های طلا برای تامین دنیای خود آب را بروی کاروان امام حسین ع بست وهمراه هزاران نفر جنگجو با وعده ووعید قدم کثیف شان را در این سرزمین پاک گذاشتند. ونهایتا به نفرین امام  هرکدام به عذابی دچار شدند مثلا به نفرین ایشان عمر بن سعد نه گندم ری را خوردند ونه در دنیا خیری دیدند و همچون حصین ابن نمر دچار بیمار استشقاء شد تشنه کام  ماند و ناکام از این دنیا رفتند.

3-کسی که نخست با هدف نبرد با آقا ابا عبدالله با گروه دوم یعنی گروه کفر به نینوا آمد وسپس با توبه وانابه خودش مورد لطف پروردگار قرار گرفت و در نهایت به گروه اول پیوست و در واقع با  دعای امام حسین ع عاقبت بخیر شد .ایشان گناهانش بخشیده شد وبا شهدای کربلا محشور شد.کسی نبو دجز حر ابن یزید ریاحی .

وجوه  مشترکی بین همه افرادی که ذر واقعه عاشورا حضور داشتند وجود داشت   منتها عملا عاقبت افرادی که  در آن سرزمین  حضور داشتند زمین تا آسمان متفاوت شد و در واقع در حال حاضر هم نشانه هایی از کربلا  همانگونه که در اول مطالب خود بدین گونه عرض کردم (  دنیا همیشه دارد از کربلا نشانی    ای دل خدا کند تو بر عهد خود بمانی.    )در وجود ادمهایی که به خاطر امام  حسین ع در مجالس ایشان شرکت می کنند هست که به تفصیل حضورتان عرض می کنم:



 اولا اینکه دین شان هم مشترکا مسلمان بودند. دوما:آنه همه به خاطر امام حسین به کربلا آمدن .پوشش انها به طبع جنگی  که در پیش رو داشتند زره بود و کلاه خود  حتی بعضا با نامها ونشانهای مشترک .بروز احساسات که روایت شده در آن روز دوست ودشمن هم برای حسین ناله سر دادند واشک از چشمانشان جاری شد حتی اشتران هم بر این واقعه اسفناک اشک از چشمشان جاری شد.

نکته بسیار مهم از ارائه این مطالب این بوده که :

اگر ما عزادارن حسینی تنها به این  عقاید وپوشش بسنده کنیم که ما دین مان اسلام است و مسلمانیم دشمنان امام هم از بین مسلمان بودند پس به مسلمانی خودمان بسنده نکنیم . واگر فکر کنیم که  با لباس مشکی که لباس عزای حسین ع است  در عزای حسین شرکت کنیم و حتی بر مصیبت امام حسین ویارانش اشک بریزیم به هیچ عنوان کافی نیست چون همانگونه که عرض کردم لشگر کفر که روبروی آقا ایستادند وحتی در نماز ظهر عاشورا دست از حمله به امام حسین ویاران اندکش بر نداشتند وتیر بر گلوی طفل شیر خواره اش زدند آنها هم از مسلمانان بودند .لباسشان هم همچون لباس یاران حسین بود وبر علی اصغر هم اشک ریختند .ولی آن کجا واین کجا ما باید در عمل حسینی باشیم .

اگر میگوییم رفتن به کربلا ویا حرکت در دسته های عزا داری و حضور در تکایا وحسینیه ها کافی نیست به این دلیل است که کفار سنگ دل هم همچون یاران اقا در کربلا بودند ولی ان کجا واین کجا ما با عمل مان باید در صف یاران امام قرار گیریم

اگر میگوییم حسینی بودن تنها به لباس مشکی پوشیدن نیست دلیل آن اینست که کفار هم لباس وپوشش انها همچون لباس رزم یاران سیدالشهداء بود وحسینی بودن حتی تنها به گریه بر مصیبتی که بر آقا ابا عبدالله وارد شد نیست چون روایت هست به هنگامی که گلوی طفل شیر خوار امام حسین به جای نوشیدن قطره ایی آب تیر فولادین بر گلویش نشست در این هنگام  دوست ودشمن هم بر مظلومیت اقا از چشمشان نا خود آگاه اشک ریختند .

علاوه بر موارد فوق که می توانیم خود را پیرو خط سید الشهدا بدانیم و مورد لطف پروردگار و عنایت ودعای خیر امام حسین قرار داد ه این است که  در دستگاه  وجلسات سید الشهداءفکر به گناه نکنیم  واز فکر وافکاری که مورد وسوسه شیطان قرار گرفته دوری کنیم   به خواهران توصیه می شود با حجابی  یکه عَقیلةُ النِساء  و  ملکیه الدنیا  حضرت زینب ع که الگوی شماست در مجالس امام حسین حاضر شوید برادران چشمها را از نامحرمان بپوشانید که نگاه مقدمه گناه است از گفتار نا بجا مثل غیبت که همانا خوردن گوشت مردار   برادر خود است دوری کرده دیگران را هم امر به معروف ونهی از منکر کنیم که این خود از والاترین اهداف قیام عاشوراست ونهایتا رفتارمان با سمت وسوی امام حسین ع ویاران با وفایش یکی باشد  یعنی پیروی از ولایت فقیه برای جلوگیری از دودستگی ونفاق . همچون امام حسین  ع ویارانش  نماز اول وقت  را در زیر تیر باران دشمن ترک نکردند .ما نیز نماز اول وقت بخوانیم.



 شیعان مرتضی علی ع اگر در این مبحث پیشنهادی سازنده به ذهن مبارک شما می رسد بیان فرمائید تا مورد استفاده عموم قرار گیرد با تشکر


این مطلب ادامه دارد وانشالله مورد تائید حق قرار گیرد ثواب آن هدیه به روح پاک مادرم خادمه الحسین  فاطمه قلعه بیگی ریزی


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 94/8/5:: 1:32 صبح     |     () نظر