سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خرد، ریشه دانش و انگیزه فهم آن است . [امام علی علیه السلام]
کربلا

شفقنا زندگی- دانشکده ادبیات دانشگاه علامه در یک حرکت متفاوت، مراسم عزاداری شب های محرم را به همراه مسابقه کتابخوانی برگزار می‌کند.

به گزارش شفقنا از روابط عمومی موسسه امام موسی صدر، مراسم عزاداری حضرت امام حسین(ع) به همراه مسابقه کتابخوانی از کتاب های امام موسی صدر و شهید مطهری در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه برگزار می‌شود.

در ابتدای این مراسم به شرکت کنندگان برگه‌های مسابقه کتابخوانی داده خواهد شد و در انتهای مراسم این برگه‌ها جمع آوری می شود.سوالات این مسابقه از کتاب «سفرشهادت» امام موسی صدر و کتاب «حماسه حسینی» آیت الله مرتضی مطهری انتخاب می‌شود.

کتاب «سفرشهادت» شامل گفتارهای امام موسی صدر درباره قیام عاشورا و ابعاد و نتایج و پیامدهای این نهضت است. امام صدر در این گفتار‌ها تلاش می‌کند تا پیش‌زمینه‌های این واقعه و اهداف امام حسین را از این حرکت روشن کند. در این مسابقه که به همت معاونت فرهنگی دانشگاه علامه برگزار می‌شود؛ به برندگان جوایزی اهدا خواهد شد.

دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی در بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، خیابان علامه جنوبی واقع است. شرکت در این مراسم عزاداری که 10 شب محرم از ساعت 6 تا 8 شب برگزار می شود، برای عموم آزاد است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/6:: 8:57 عصر     |     () نظر

 

عزاداری در عصر قاجار؛ از تعزیه تا قفل‌زدن بر بدن+ تصاویر

شفقنا زندگی- عزاداری در محرم یکی از آئین های مورد توجه شاهان قاجار به شمار می رفت و آنها از این فرصت برای نشان داد پایبندی خود به شرع و ارادتشان به اهل بیت(ع) استفاده می کردند.

به گزارش شفقنا از فرارو، در عصر قاجار با شروع ماه محرم خیابان ها و کوچه و شهر به پرچم های سیاه مزین می شد و در تهران در نزدیک به دویست هیات مراسم عزاداری بر قرار بود؛ در این میان شاهان نیز همراه با مردمی که رسوم و آداب عزاداری محرم را به جا می آوردند مراسم سوگواری برگزار می کردند.

ناصرالدین شاه قاجار که سخت خود را شیفته معصومین و بویژه امام حسین(ع) نشان می داد شاید بیش از دیگر شاهان قاجار خود را پایبند به عزاداری عاشورا می دانست. او در طول دوران سلطنت خود با ساخت تکیه دولت که گفته می شود بر اساس ساختمان "رویال البرت هال" در لندن طراحی شده بود هر شب مراسم روضه خوانی و سوگواری برگزار می کرد. در این میان مورخان علاقه زیاد شاه به اجرای نمایش تعزیه را دلیلی بر بنای تکیه دولت در دوره او می دانند.

گفته می شود مراسم ویژه عزاداری در تکیه دولت از روز اول محرم و با حضور ده‌ها روضه‌خوان که برای گرم کردن مجلس یکی پس از دیگری به منبر می‌رفتند آغاز می شد و آنان اشعاری در رثای سیدالشهدا(ع) با صدایی خوش قرائت می کردند؛ در ادامه با حضور ناصرالدین شاه مراسم تعزیه خوانی آغاز می شد و تعزیه خوان ها در سکوی مرکزی تکیه به نقل و اجرای مصیبت عاشورا می‌پرداختند.

در کنار مراسم رسمی ای که شاه هر ساله برگزار می کرد آئین ها و سنت های ویژه دیگری نیز وجود داشت که مردم پایبند به انجام آن بودند که نذر کردن از مهمترین آنها بود. نقل است در آن روزها کسانی که توانایی اطعام نداشتند هم با ریختن مشتی برنج در پلوی نذری یا تکه گوشتی در خورش، در نذر شریک می‌شدند. حتی پخش لباس سیاه بین فقرایی که توانایی تهیه لباس عزا را نداشتند نیز یکی دیگر نذرهای رایج در تهران قدیم بود که بین فقرا تقسیم می‌شد.

از رسوم دیگر عاشورا مراسم قمه زنی بود که در روز عاشورا انجام می گرفت و عزاداران کفن پوش در دسته جات چند نفره اقدام به قمه زنی می کردند؛ در این میان رسومی مانند زخم زنی، سنگ زنی قفل آجین و شمع آجین کردن بدن وجود داشت که اکنون منسوخ شده است. عزادارن برای قفل آجین کردن بدن خود را سوراخ کرده و به آن قفل می زدند که عملی بسیار دردناک بوده و گاه به عفونت و بیماری فرد منجر می شد.

در آن روزها عکاسان دربار و غیر دربار نیز بی کار نبوده و مراسم عزاداری و آئین های عزاداری را به ثبت تصویر می رساندند. عکس هایی که کسانی چون محمد حسن میرز، آنتوان سوریوگین، عبدالله قاجار و تنی چند از دیگر عکاسان قاجار از آئین ها عزاداری عصر قاجار گرفته‌اند امروز خود یکی از منابع مستند فرهنگ عزاداری در یکصد سال گذشته است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/6:: 8:55 عصر     |     () نظر

چرا این ماه را ماه محرم گویند؟ اعمال ماه محرم چیست؟

چرا این ماه را ماه محرم گویند؟ اعمال ماه محرم چیست؟

شفقنا- چرا محرم؟!

پیش از اسلام عرب، جنگ در این ماه را حرام می‌دانست و ترک مخاصمه می‌کرد؛ لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد.(1) و روز اول محرم را اول سال قمری قرار دادند.(2) در توضیح این که چرا ماه‌های دیگر که جنگ در آنها حرام است، محرم نامیده نمی‌شود می‌توان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع می‌شد به آن محرم گفتند.



این ماه در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا و حماسه‌ جاودان کربلاست.



این ماه، یادآور دلاورمردی‌های یاران با وفای اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، فداکاری‌های زینب کبری(سلام الله علیها)، حضرت سجاد(علیه السلام)، و همه‌ اسرای کاروان امام حسین(علیه السلام)، است. این ماه، یادآور خطبه‌ها و شعارهای آگاهی‌بخش سالار شهیدان، نطق آتشین حضرت زینب(سلام الله علیها) و خطابه‌ غرّای زین العابدین(علیه السلام)، است.

این ماه، یادآور استقامت حبیب بن مظاهر و شهادت عون و جعفر است.

آری این ماه، ماه پیروزی حق بر باطل است.

محرم از منظر ائمه(علیهم السلام)

شیعیان از امام رضا(علیه السلام)، چنین نقل شده است:

«وقتی محرم فرا می‌رسید، پدرم خندان دیده نمی‌شد، حزن و اندوه تا پایان دهه‌ اول بر او غالب بود و روز عاشورا، روز حزن و مصیبت و گریه ایشان بود.»(3)

همچنین حضرت امام رضا(علیه السلام) درباره‌ عاشورا می‌فرماید:

«کسی که عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه‌اش باشد، خداوند قیامت را روز شادمانی و سرور او قرار خواهد داد.»(4)



اعمال شب اول ماه محرم

1ـ نماز: این شب چند نماز دارد که یکی از آنها به شرح ذیل است:

دو رکعت، که در هر رکعت بعد از حمد یازده مرتبه سوره‌ توحید خوانده شود.



در فضیلت این نماز چنین آمده است:

«خواندن این نماز و روزه داشتن روزش موجب امنیّت است و کسی که این عمل را انجام دهد، گویا تمام سال بر کار نیک مداومت داشته است.»(5)



2ـ احیای این شب.(6)



3ـ نیایش و دعا.(7)



روز اول محرم

اول محرم هر سال اولین روز سال قمری است. از امام محمدباقر(علیه السلام) روایت شده است: «آن کس که این روز را روزه بدارد، خداوند دعایش را اجابت می‌کند، همانگونه که دعای زکریا(علیه السلام) را اجابت کرد.»(8)

دو رکعت نماز خوانده شود و پس از آن سه بار دعای زیر قرائت گردد:

«اللّهم انت الاله القدیم و هذه سنةٌ جدیدةٌ فاسئلک فیها العصمة من الشیطان و القوَّة علی هذه النّفس الامّارة بالسُّوء»(9)؛ بارالها! تو خدای قدیم و جاودانی و این سال، سال نو است، از تو می‌خواهم که مرا در این سال از شیطان حفظ کنی و بر نفس اماره (راهنمایی کننده) به بدی پیروز سازی.



روز دوم محرم

در چنین روزی کاروان امام حسین(علیه السلام) در سال 61 ه‍ .ق وارد سرزمین کربلا شد و با ممانعت لشکر حرّ مجبور به توقّف در آنجا گردید.(10)



روز سوم محرم

از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است:

«هر کس در این روز روزه بگیرد، خداوند دعایش را اجابت کند.»(11)

در آن روز سپاه عمر بن سعد وارد کربلا شد.



روز چهارم محرم

بی‌نتیجه بودن مذاکره حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)، با عمر بن سعد برای وادار کردن لشکر وی به ترک جنگ و دعوت او و لشکرش جهت ملحق شدن به سپاه اسلام.



روز هفتم محرم

روزه گرفتن مستحب است.



روز نهم محرم

تاسوعای حسینی، روز محاصره‌ امام حسین(علیه السلام) و اصحابش در سرزمین کربلا توسط سپاه شمر.(12)



اعمال شب عاشورا

1ـ چند نماز برای این شب در روایات آمده است که یکی از آنها چنین است:

چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره‌ حمد، 50 بار سوره‌ توحید خوانده می‌شود. پس از پایان نماز، 70 بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اکبر ولا حول ولا قوة الاّ بالله العلیّ العظیم» خوانده شود.(13)



2ـ احیای این شب کنار قبر امام حسین(علیه السلام).(14)



3ـ دعا و نیایش. (15)



روز عاشورا


1ـ عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلا، در این مورد از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است:



هر کس کار و کوشش را در این روز، رها کند، خداوند خواسته‌هایش را برآورد و هر کس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد. (16)



2ـ زیارت امام حسین(علیه السلام).(17)



3ـ روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود. (18)



4ـ آب دادن به زائران امام حسین(علیه السلام).(19)



5ـ خواندن سوره توحید هزار مرتبه.(20)



6ـ خواندن زیارت عاشورا. (21)



7ـ گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتلة الحسین(علیه السلام).»(22)



روز دوازدهم محرم

ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه و شهادت حضرت سجاد(علیه السلام) در سال 94 ه‍ .ق.



روز بیست و یکم محرم

1ـ روزه‌ این روز مطلوب است. (23)



پی‌نوشت‌ها:

1- مصباح کفعمی، ص 509.

2- فرهنگ عاشورا، ص 405، جواد محدثی.

3- وسائل الشیعه، ج 5، ص 394، حدیث 8.

4- همان، حدیث 7.

5- بحارالانوار، ج 98، ص 333؛ وسائل الشیعه، ج 5، ص 294، حدیث 1؛ مفاتیح الجنان، ص 286.

6- مصباح المتهجد، ص 783.

7- بحارالانوار، ج 98، ص 324.

8- عروة الوثقی، ج 2، ص 243؛ وسائل الشیعه، ج 7، ص 347، حدیث 3.

9- بحارالانوار، ج 98، ص 334.

10- فرهنگ عاشورا، ص 406.

11- عروة الوثقی، ج 2، ص 242؛ وسائل الشیعه، ج 7، ص 348.

12- وسائل الشیعه، ج 7، ص 339، حدیث 1.

13- همان، ص 295، حدیث 4 و 5.

14- بحارالانوار، ج 98، ص 340.

15- همان، ص 338.

16- بحارالانوار، ج 98، ص 43، حدیث 5.

17- کامل الزیارات، ص 174، حدیث 5 و 6.

18- وسائل الشیعه، ج 7، ص 338، حدیث 7.

19- کامل الزیارات، ص 174، حدیث 5.

20- وسائل الشیعه، ج 7، ص 339، حدیث 8.

21- کامل الزیارات، ص 174.

22- مفاتیح الجنان، ص 298.

23- بحارالانوار، ج 98، ص 345، حدیث 1.

"سید عباس رفیعی پور"

انتهای پیام

www.afghanistan.shafaqna.com


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/3:: 1:38 عصر     |     () نظر

آدرس:

alkafeel.net/persian/zyara/serch.php 

یااز طریق پخش زنده وارد سایت الکفیل شده و قسمت زیارت را انتخاب کنید.

 

بازدیدکنندگان و زائران محترم .... 
این صفحه برای تمامی محبان و مشتاقان زیارت اهل بیت در سراسر جهان ، که بعد مسافت مانع رسیدن ایشان به کربلای معلی و زیارت بارگاه منور حضرت عباس(ع) جهت تجدید میثاق با آن حضرت و یا طلب حوائج دنیوی و یا اخروی میگردد تهیه گردیده است .



   پخش زنده
پخش زنده
از حرم مطهر
در اینجا شما می توانید بارگاه ملکوتی قمر بنی هاشم علیه السلام را به صورت زنده و در تمام ساعات شبانه روز مشاهده کنید
   نماز جمعه
 

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/1:: 1:49 صبح     |     () نظر

 

به آدرس:

alkafeel.net/persian/zyara/serch.php         مراجعه فرماییدالتماس دعا

 

  نائب الزیاره
 
 
  بازدیدکنندگان و زائران محترم .... 
این صفحه برای تمامی محبان و مشتاقان زیارت اهل بیت در سراسر جهان ، که بعد مسافت مانع رسیدن ایشان به کربلای معلی و زیارت بارگاه منور حضرت عباس(ع) جهت تجدید میثاق با آن حضرت و یا طلب حوائج دنیوی و یا اخروی میگردد تهیه گردیده است . شما می توانید با ثبت نام در این صفحه ، به خدام این بارگاه ملکوتی نیابت داده تا از جانب خود ویا بستگانتان (چه آنان که در قید حیاتند و چه آنانکه به رحمت ایزدی پیوسته اند) زیارت نموده و دو رکعت نماز زیارت بجای آورند . 
   زیارت ائمه اطهار علیهم السلام
 
 

ثبت نام زیارت حضرت ابا الفضل العباس علیه السلام، نایب الزیاره از طرف شما


 
   ثبت نام
 
 
 
   شماره زائر    نام زائر    کشور-شهر    وضعیت زیارت


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/1:: 1:34 صبح     |     () نظر

 

آقا ابا عبدالله الحسین ع  فرزند پیامبر خدا حضرت محمد ص در سرزمین کربلا پس از رشادتها وجانبازی حضرت ویاران با وفایش که در روز دهم محرم به دست گروهی از خدا بی خبر به شهادت رسیدند  اوج قله ووفاداری ها وجانفشانی و ایثار را در کره خاکی به نمایش گذاردند که هم اکنون پس از هزاروچهارصد سال هنوز زبانزد عام وخاص است چه آنهایی که مسلمان هستند وچه انهایی که غیر مسلمان هستند  وهمین افتخار برای بچه شیعه بس که دینمان دین پیامبر و مذهب ما شیعه می باشد.

 

در روز  تاسوعا وعاشورا به همراه اقا ابا عبدالله ع برادر ایشان حضرت اباالفظل العباس ع الگوی ادب وشجاعت وهمچنین 72 تن از یاران با وفایش به شهدت رسیدند  و اجساد قطعه قطعه شده انها  به دست مبارک حضرت سجاد درسرزمین کربلا به خاک سپرده شدند وبرای خاک این سرزمین چه توفیقی از این بهتر که بدن مقدس آقا ویاران ایشان را به امانت در دامان خود به امانت دارد.

از جمله شهدای کربلا حبیب ابن مظاهر است که در کربلا دارای درجه ورتبه بالایی است لذا

هرگاه توفیق زیارت اقا ابا عبدالله  الحسین ع نصیب  وقسمتتان شد  واداب زیارت را بجا آورده 

 

و سپس مقبر مبارک 72  تن شهدای کربلابه فاصله حدود ده متر  در سمت راست ضریح مقدس سالار شهیدان  قرارداردخوب است که پس از اینکه سلامی خدمت 72 تن شهدای کربلا  دادی وعرض ادب دادی قبل از اینکه به زیارت حضرت سید الشهدا برویبه   سمت چپ  ضریح مقدس اقا  رفته که در انجا قبر حبیب ابن مظاهر دوست دیرین و فدایی حضرت  قرارگرفته -  به پابوس ایشان مشرف می شوی و اذن دخول که همان اجازه زیارت است  را از  حبیب ابن مظاهرخواهی گرفت . ونشانه تائید اذن دخول تو همان اشکی است که از وجود تو سرچشمه می گیرد.حبیب نزد امام حسین ع والا مقام است وتو باید این را درک کنی چون حبیب تنها کسی بود که دوبار جان خود را به عشق اقا امام حسین  ع نثار کرد ومطمئنا ایشان نزد اقا خیلی عزیز هستند. باور داشته باشید حبیب دوست نزدیک به آقا هستند و خواسته شما را به سمع حضرت خواهد رسانید .وحضرت  خواسته حبیب که خواسته شما باشد به لطف الهی ادا خواهد نمود . وپس از اینکه اجازه زیارت را از یار نزدیک وهمیشگی امام گرفتی  به پابوس حضرت مشرف خواهی شد .حبیب انقد عزیز است که زائران  در هر نوبت که مشرف میشوند برای زیارت قبر مبارک حضرت سید الشهداء2بار قبرحبیب ابن مظاهر را زیارت میکنند و1 مرتبه  قبر مبارک امام حسین ع را.

التماس دعا اکبری

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/1:: 1:22 صبح     |     () نظر
<      1   2