سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، دوست دارد که بنده اش را درجستجوی مال حلال، خسته ببیند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کربلا

اصل دین شریف اسلام مبارزه با جهل و نادانی و آگاهی دادن به مردم است .چنانچه تمامی زندگی اهل بیت(علیهم السلام ) و همینطور وجود شخص نازنین پیامبر گرامی اسلام (ص) را که همه عمر مبارکشان صرف آگاهی همه مردمان بشریت کرده اند اما متاسفانه امروزه با وجود اینهمه ابزار رسانه ای و دنیای تکنولوژی ؛هنوز که هنوز است در برخی مواقع صحبتهایی عجیبی در مورد مقدسات اسلام شنیده میشود که دل انسان به درد می آورد.

سرویس مذهبی خبرنو-محمدعلی جبرئیلی؛

در هر دین و آیینی در جهان, همیشه کسانی هستند که آنرا مورد دستبرد و جسارت قرار میدهند. این توهین ها و جسارت ها یا بصورت علنی و مخالفت آشکارا به مقدسات است و یا به صورت گرگی در لباس میش که با نفوذ در جمع پیروان آن مذهب و رواج مسایلی که هیچ حجت عقلی و نقلی ندارد باعث زدن ضربات محکم به اصل دین و آخرت مردمی است که دل هایی پاک دارند ولی بخاطر آگاه نبودن و جهل دینی مورد سواستفاده قرار گرفته است که این امر باعث اثرات مخرب فراوانی است که حتی میتواند ریشه دیگر عقاید و اصول اصلی دین را براحتی هدف بگیرد و آن را بخشکاند.


خرافه گرایی که امروزه توسط گروهی از افراد دشمن دین و مذهب در جامعه مطرح و توسط گروهی دیگر هرچند کوچک از دیندارن نادان و ابله تبلیغ میشود و توسط رسانه های دشمنان بر روی آن مانور داده میشود تا ریشه مذهب را بخشکانند.شاید اصطلاح دوستان نادان و دشمنان آگاه برای این طیف وصفی مناسب باشد که هردو همچون لبه تیز یک قیچی میخواهند اصل مذهب و خدا پرستی را در جامعه تکه تکه کنند.


اصولا امر خرافه پرستی توسط افرادی مطرح میشود که تحصیلات بالایی ندارند.اگر دقت کرده باشید این مباحث را بیشتر در مناطق روستایی دور افتاده که قطعا از نظر فرهنگ عمومی و سواد و آگاهی در کمترین سطح هستد مطرح و یا توسط افراد بسیار مسن که آنها هم طبیعتا سواد آنچنانی نداشته و اکثر عمر خود را در مکان و یا گروهی گذرانده است که همچون خود سواد بالایی نداشته اند میشنویم.


خرافه پرستی فقط به مردم ایران ختم نمیشود.در تمام جهان موضوع خرافه جایگاهی خاص خود را دارد. مثلا در اروپا که به قول خودشان مهد تمدن پیشرفته است خرافات عجیبی دیده و شنیده میشود. برای نمونه مردم انگلستان معتقدند سه بار گفتن عبارت “خرگوش های سفید” در اولین روز ماه به عنوان ذکر خاص آن روز! باعث خوشبختی و اقبال نیک خواهد شد. علاوه بر این، نعل اسب که برخی در ایران نیز نادانسته از آن به عنوان ضمانت خوش شانسی استفاده می کنند، ریشه در فرهنگ انگلستان دارد. به اعتقاد بریتانیایی ها، نعل اسب به سمت بالا موجب خوش اقبالی دارنده آن می شود، و در صورتی که نعل به سمت پایین قرار گیرد، اقبال را از صاحب خود دور خواهد نمود و یا اعتقاد عجیب دیگری نیز وجود دارد که شکستن آینه، هفت سال بد اقبالی و بدبختی را برای صاحب آن به همراه می آورد.


و یا ایتالیایی ها علاقه خاصی به شنیدن صدای عطسه گربه دارند! زیرا بر اساس یک باور قدیمی شنیدن عطسه گربه پیام آور شانس و اقبال خوش است.و در اسپانیا خرافه بر این است که در هنگام غذا خوردن نمکدان را نباید دست به دست کرد، بلکه باید آن را روی میز قرار داد تا هر کس خودش آن را بردارد. و یا یکی از عجیب ترین اعتقادات مردم فرانسه، خوش یمن بودن مدفوع است. بر اساس این باور فرانسوی ها، قدم گذاردن بر روی مدفوع با پای چپ، موجب برکت و خوش بختی و روی آوردن شانس و اقبال خواهد بود.و صد ها مورد دیگر در جهان هم هست.


در ایران نیز خرافات عجیبی دهان به دهان گشته است و حتی باعث باور برخی از مردم نیز هست. مثلا خوردن ته دیگ باعث باران آمدن در شب عروسی است و یا قیچی بهم زدن باعث ایجاد دعوا میشود و یا خارش کف دست نشان از پول بدست آوردن است و ده ها نمونه دیگر که در هر شهر و فرهنگ خاص خود خرافات مربوط به آن دیار را دارد.


اما آنچه که انسان را بسیار ناراحت و دل آدمی را به درد میآورد ورود برخی خرافات نسبت به دین و دیانت مردم و مسلمین است.بیان کردن مسایلی که به هیچ عنوان با دین مبین و شفا بخش اسلام همخوانی ندارد و بلکه با صراحت آیات قران کریم در تضاد است.


اصل دین شریف اسلام مبارزه با جهل و نادانی مردم است .چنانچه تمامی زندگی اهل بیت(علیهم السلام ) و همینطور وجود شخص نازنین و رحمت بخش پیامبر (ص) همه عمر مبارکشان صرف آگاهی همه مردمان بشریت کرده اند اما متاسفانه امروز با وجود اینهمه ابزار رسانه ای و دنیای تکنولوژی ؛هنوز که هنوز است در برخی مواقع صحبتهایی احمقانه ای در مورد مقدسات اسلام شنیده میشود که دل انسان به درد می آورد.


متأسفانه برخی به اصطلاح روشنفکران، دین را عامل رواج خرافه می‌دانند؛ این در حالی است که سراسر زندگی پیشوایان دینی ما مملو از مبارزه با خرافه و خرافه‌پرستی است. دلیل این سخن، مبارزه سرسختانه دین اسلام و پیامبر اعظم(ص) با اوهام و خرافات است. در تاریخ آمده است، هنگامی که ابراهیم، فرزند پیامبر اسلام (ص) از دنیا رفتند، آفتاب گرفت. مردم پیش خود پنداشتند این خورشید گرفتگی به سبب مرگ فرزند پیامبر(ص) بوده است اما پیامبر به شدت با این پندار به مخالفت برخاستند و فرمودند: ای مردم، ماه و خورشید، دو آیه از آیات الهی‌اند که به امر او در جریان هستند و هیچ‌گاه به سبب مرگ یا زندگی کسی، کسوف و خسوف پدید نمی‌آید. پس هنگامی که کسوف یا خسوف رخ داد، نماز بخوانید، سپس همراه مردم نماز خواندند.هرچند فکر گرفتن خورشید به واسطه مرگ فرزند پیامبر، باعث عظمت پیامبر در دین مردم می‌شد، اما پیامبر نمی‌خواست با اوهام و خرافات، کار خود را پیش ببرد، لذا با این فکر مخالفت کرد.


ولیکن هنوز در برخی موارد موضوعاتی مطرح میشود که باعث تمسخر اسلام و به خصوص مذهب تشییع میشود. سوء استفاده از مظلومیت مراجع عظام تقلید من جمله عارف واصل مرحوم آیت الله بهجت که نشان از دشمنی اشکارا عده ای با روحانیت شیعه هست و استفاده ابزاری از عده ای مذهبیون ساده لوح که همچون خوارج باعث پر وب ال دادن به شایعه ها و خرافات میشود که باعث وارد آمدن ضرباتی سهمگین بر پیکره شیعه میشوند. برای نمونه چند مورد از خرافات که از سوی برخی دشمنان و مذهبیون نادان و جاهل مطرح و روی آن مانور تبلیغاتی داد شده است را در زیر با هم میخوانیم.مطالبی که قلب هر انسان مومنی را به درد می آورد و مایه تمسخر مقدسات اسلام توسط افراد بی دین میشود.


نمونه اول: مرحوم آیت ا... بهجت و تولد قاتل امام زمان(عج)
در زمان حیات مرحوم ایت ا.. بهجت , تعدادی از موسسات فرهنگی با چاپ مطالبی در مورد علائم ظهور امام زمان این چنین نقل قول کرده اند که چندی قبل ایت الله بهجت درحین وضو گرفتن بیهوش می شوند که پس از بهوش آمدن علت را جویا می شوند که در جواب می فرمایند در همین لحظه قاتل امام زمان در اصفهان متولد شده است.!!!


نمونه دوم: سگ گریان در حرم امام رضا(ع)
اگر خاطرتان باشدچند سال گذشته قضیه ورود سگی گریان(!) به حرم امام رضا در مشهد که عکس‌العمل‌های بسیاری برانگیخت از آن موضوعات جالب توجه است. بعد از خبر ورود سگی به حرم و عارض شدن در آنجا فیلم و خبر و کپی گزارش آن دست به دست می‌گشت و به فروش می‌رسید و مطبوعات نیز با کشیدن ‌هاله‌ای از تقدس دور این موضوع امکان هر گونه تشکیک یا نقد موضوع را از همه گرفتند. سایت های اینترنتی نیز با آب و تاب و قطعاتی از فیلم ویدیویی سگ مذکور به این قضیه بیشتر دامن می‌زد. سرانجام روزنامه جمهوری اسلامی بعد از چند روز واکنش نشان داد و نوشت:
توطئه وارد ساختن یک سگ به حرم مقدس رضا و مطرح کردن خبر آن در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی که طی دو هفته اخیر شایعات زیادی را بر سر زبان‌ها به جریان انداخت، با کشف یک باند سودجو و دستگیری عوامل این باند، خنثی شد اعضای این باند، یک شیاد و دو نفر از خادمان حرم بودند که با همدستی همدیگر توانستند یک سگ را از قسمت مربوط به بانوان وارد حرم نمایند و تا نزدیکی ضریح مطهر ببرند و با فیلم ‌برداری و انتشار خبر آن و تهیه سی دی اقدام به سودجویی نمایند


نمونه سوم:ضریح قبر امام زمان در مسجدجمکران
چند سال پیش در محراب مسجد جمکران شیشه‌ای نصب شد و چند لامپ سبز رنگ نیز به آن آویزان شد. کم‌کم این قسمت از مسجد به شکل یک جاذبه‌ی درآمد و به تدریج برای آن داستان‌ها و افسانه‌های شاخداری هم ساختند. زوار در پشت شیشه صف کشیده و آن محل را زیارت می‌کردند. تا جایی کهآیت‌الله مکارم شیرازی در اعتراض به این عمل گفت: «اخیراْ در محراب مسجد جمکران یک تشکیلات شیشه‌اى سبزرنگ و چراغ درست کرده‌اند که کم‌کم به صورت امامزاده‌اى درآمده است. مردم براى بوسیدن این شیشه صف می‌کشند، کسانی هم هنگام دور شدن عقب عقب می‌روند مثل کارى که در حرم امامان و امامزاده‌ها می‌کنند. بعضی‌ها هم فاتحه می‌خوانند، عده‌اى تعظیم می‌کنند، بعضی از عوام هم می‌گویند اینجا قبر حضرت ولیعصر(عج) است. حتما چند سال دیگر هم فردى پیدا می‌شود و کتابی می‌نویسد که 70 نفر از اوتاد در اینجا دفن شده‌اند. هرکس مرتکب این کار شده اشتباه کرده است، این ضربه‌اى به مسجد جمکران است.


نمونه چهارم:گوسفند امام علی(ع)
در ماه محرم چند سال گذشته در یک شهر کوچک یکی از استان های جنوبی ایران گوسفندی پیدا می‌شود که می‌گویند روی شاخ سمت چپ او شمشیر امام علی نقش بسته است.!!! بلافاصله این موضوع دهان به دهان گشته و به یک افسانه‌ی مذهبی در منطقه مبدل شده و کم‌کم به رسانه‌های سراسری نیز کشیده می‌شود. مردم دسته دسته برای تماشای گوسفند مقدس به سمت شیبان هجوم می‌برند و به تدریج شایعات عجیب و قوی‌تری در مورد این گوسفند زبان بسته و از همه‌جا بی‌خبر پدید آمد مثلاً این که هیچ چاقوی گلویی او را نمی‌برد!!1 و با بعضی از خواص به طور خصوصی صحبت می‌کند و احتمالاً پشکل و ادرارش هم شفاست!!


از این قضیه مدت‌ها گذشت و ظاهراً تقدس گوسفند هم کمرنگ‌تر شد. برخی آن را شایعه‌‌ای ساخته‌ی صاحب گوسفند می‌دانند که به هر صورت درآمد خوبی از طریق نذورات مردم خرافی به پای این «گوساله‌ی سامری» به جیب زد


نمونه پنجم: دیگ سمنوی مقدس در قم
تقریبا چهار سال پیش در یکی از روستاهای نزدیک قم ,دیگی که در آن سمنو می‌پخته‌اند جای پایی ظاهر شده وشایعه شد که احتمالاً جای پای یکی از ائمه است! این خبر نیز مانند هر خبر خرافه‌آمیز دیگر به سرعت منتشر شده و دسته دسته مردم عقل باخته برای تماشای دیگ سمنوی مقدس به آن روستا می‌روند و حتی هیأت‌های مذهبی در کنار آن به اجرای مراسم پرداختند و مبلغ هنگفتی برای ساخت جایگاهی ویژه برای آن جمع آوری می‌شود!!!


و اخیرا هم هیات متوسلین به اسب امام حسین شنیده شده است.خرافاتی که باعث ناراحتی به قلب مبارک حضرت حجت (عج) و بازی با عقاید پاک مردم است که اثرات سوء بسیاری از قبیل فرهنگی مذهبی و اجتماعی را در پی خواهد داشت.


آنچه مبرهن و هویدا است ، خرافه هیچ ارتباطی به دین ندارد و ساحت دین منزه از خرافات است. اصولاً قرآن کریم یکی از اهداف مهم پیامبر اعظم(ص) را مبارزه با خرافه و خرافه‌پرستی می‌داند. قرآن کریم درباره پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «وَیضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیهِمْ» پیامبر بارهای سنگین و زنجیرهایی را که بر آنان بسته شده بود، بر می‌دارد. (سوره اعراف، آیه 157). مراد از غل و زنجیر در این آیه، غل و زنجیرهای آهنی نیست، بلکه اوهام و خرافاتی بوده که بر فکر و اندیشه اعراب جاهلی سنگینی می‌کرده و جلوی هرگونه فکر، اندیشه و رشد و تعالی را از آنان سلب کرده بود که مهم‌ترین این خرافات، بت‌پرستی بود. امری که هیچ دلیل عقلی و نقلی آن را تأیید نمی‌کرد.


اهداف خرافه پرستان
اگر دین را مایه نگرانی دشمنان بدانیم، خرافه، نقطه مقابل آن است که دقیقاً در مسیر خواست مخالفان یک دین و آیین، بال و پر پیدا می کند. هر دینی که به انحراف کشیده شد، به خاطر از بین بردن تأثیرات آن بوده است، اما درجه تأثیر خرافات در دین متفاوت است. برخی از باورها به کلی در اصل دین رخنه ایجاد می کند و زیان هایی برای پذیرندگان وجود دارد و موجب گریز از مذهب نیز هست. چنین مواردی به صورت جعل قانون، از طریق حدیث و روایت و شرح سیره اتفاق می افتد که حاصل تلاش هایی است که در دوره ای از تاریخ اسلامی توسط برخی از بدعت گذاری هایشان معروف است انجام گرفت.


جدا سازی این موارد از احادیث درست، کاری دشوار و مخصوص اهل فن است. برخی از این جعلیات، علاوه بر ترویج امور بی اساس، موجب مسخره ساختن دین نیز می گردد. برخی از دستورهای دینی که در کتب حدیث نوشته شده اند، نه با عقل جور در می آیند، نه با مذهب و نه با احادیث دیگر هماهنگی دارند. گاهی جنبه طنز نیز پیدا کرده، موجب مسخرگی می شود، مانند این مورد که:
«از حضرت صادق منقول است و هر کس ریش خود را هفتاد نوبت شانه کند و یکی یکی بشمارد، شیطان تا چهل روز نزدیک او نمی آید».


و یا تعبیر خواب که یکی از علوم غریبه است و هر کسی نمی تواند ادعای آن را داشته باشد در حال حاضر، به صورت شغلی در آمده که حتی در سایت های اینترنتی هم تبلیغ می شود، انواع فال های ورق و قوه و فال انبیا، فال قرآنی و... ابداع شده که طرفداران فراوانی دارد و در بیشتر مجلات خانوادگی، صفحاتی به این امر اختصاص داده اند. سایت های فرهنگی تفریحی، پر است از این مطالب خرافی که هیچ پایه و اساسی ندارند و به راهی برای شیادی و کلاه برداری تبدیل شده اند. اگر در گذشته، خرافه، معلول جهل به امور طبیعی بود، امروز فقر فرهنگی و دینی است که موجب گسترش آن است.میباست بدان توجه نمود بخصوص در این ایام مبارک محرم و مجالس روضه و نوحه سرایی که بر پا است .حضور در هیاتی بهم رسانیم که هم سخنران و هم مداح و هم مسئولین هیات انسانهای مدتین باهوش و اهل فکر باشند.و آنچه موجب گسترش چنین خرافاتی شده است مشورت نکردن با علمای آگاه دین و روحانیت معظم است.انشاا... بتوانیم با تاسی از اهداف قیام حضرت امام حسین(ع) در فهم دین و شناخت صحیح آن هیچ گونه کوتاهی صورت ندهیم


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/8/26:: 4:12 عصر     |     () نظر