سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با تحقّق اخلاص، دیدگان نور می گیرند . [امام علی علیه السلام]
کربلا

مساجد مشهور نجف

18:49 - 1392/6/5کد خبر: 113
نجف اشرف مساجد زیادی دارد که مساجد بزرگ آن بالغ بر 100 مسجد می باشد.

کوی محبت: در محله «عِماره» 25 مسجد، در محله «حُوَیش» 21 مسجد، در محله «بُراق» 14 مسجد، در محله «مِشراق» 18 مسجد و در محله «جُدَیده» 8 مسجد و در محلات دیگر نیز تعدادی مسجد وجود دارد.

قبل از این و در زمان مرحوم کاشف الغطاء، نماز جماعت در حرم مطهّر برگزار نمی گردید بلکه در مساجد برپا می شد. زیرا کاشف الغطاء عقیده داشت که اقامه نماز جماعت در حرم باعث آزار زائرین می گردد؛ همین مسأله موجب شد مساجد نجف آبادتر شود. برخی از مساجد مشهور و مهم شهر نجف عبارتند از:

-        مسجد حنانه: هنگام انتقال سر مبارک امام حسین (ع) از کربلا به کوفه، آن  را در محلی که هم اکنون مسجد حنانه قرار دارد، بر زمین نهادند، لذا این مکان به موضع « رأس الحسین ع» نیز مشهور است. شرحش قبلاً ذکر شد.

-        مسجد عمران بن شاهین: از قدیمی ترین و مشهورترین مساجد نجف می باشد که عمران بن شاهین آن را در اواسط قرن چهارم بنا نهاده است. شرحش قبلاً ذکر شد.

-        مسجد شیخ طوسی: این مسجد در کنار مرقد شیخ طوسی واقع  است، و همچنان محل تدریس استادان حوزه نجف است. بعد از هجرت شیخ طوسی از بغداد به نجف، اینجا منزل و محل سکونت ایشان بود که جلسات درس و مذاکرات علمی شیخ در این جا برگزار می شد و پس از وفات شیخ طبق وصیتش، به مسجد تبدیل شد. این مسجد، یکی از مشهورترین مساجد نجف است که در محله مشراق قرار دارد و تا به حال چندین بار بازسازی، مرمّت و تعمیرات اساسی شده است.

-        مسجد جواهری: که به علت دفن مرحوم صاحب جواهر (ق) در آن بدین نام مشهور است.

-        مسجد هندی: این مسجد که در ابتدای شارع الرّسول واقع شده و از مساجد بزرگ و مشهور نجف و یکی از مراکز تدریس حوزه علمیه نجف است، در اوائل قرن 13 ق به دست حاج خان محمد هندی ساخته شد. در کنار آن کتابخانه آیه الله العظمی حکیم و آرامگاه وی قرار دارد.

-        مسجد خضراء: که در شمال شرقی حرم مطهّر و هم جوار آن واقع شده و یک درب هم از داخل صحن مطهّر به آن باز می شود. سالها محل تدریس آیه الله خوئی بوده است.

-        مسجد شیخ انصاری: مشهور به مسجد ترک ها که در محله «حُوَیش» واقع است و با مساعدت و تحت نظارت شیخ مرتضی انصاری بنا شده است. این مسجد محل برگزاری جلسات درس بزرگان حوزه نجف از جمله سیّد محمّد کاظم یزدی بوده است. امام خمینی (ق) سالهای تبعید و اقامتش در نجف ، در این مسجد به اقامه نماز جماعت و تدریس می پرداخت.

-        مسجد شیخ جعفر شوشتری: در محله مشراق قرار دارد و واعظ مشهور، شیخ جعفر شوشتری، سال ها در آن به موعظه و ایراد سخن اشتغال داشت.

-        مسجد علامه میرزای شیرازی: از مساجدی است که در بیشتر اوقات مملو از نمازگزاران می باشد.

-        مسجد صفه الصّفا: از مساجد قدیمی نجف است که در محله «شیلان» قرار دارد و تاریخ بنای آن به قرن هشتم هجری می رسد.

-        مسجد شیخ طریحی: از مساجد بزرگ و مشهور نجف است که به محقق کرکی نسبت داده می شود. در سال 1376 ه ق. مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.

-        مسجد و مدرسه کاشف الغطاء: که مدفن مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء و عده ای از خاندانش نیز هست. 

انتهای پیام/


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/11/17:: 4:27 عصر     |     () نظر