نذری به معنای این است که آنچه رایگان به عنوان نذر در راه خدا دهند که در این مبحث برسی نذورات خوراکی ومصرفی مد نظراست که در برپایی مراسم های سوگواری آقا ابا عبدالله الحسین ادا کنیم.
این نذری هاعبارتند از پذیرایی با انواع نوشیدنیهای گرم وسرد ویا انواع آشهاوانواع غذاها و یا دادن مواد اولیه تهیه نذورات یا حتی پرداخت وجوه نقد جهت کمک به محافل ومکانهای مذهبی که این حرکت نشات گرفته از یک حس درونی وقلبی است که در وجود ما نهادینه شده.
بنده در طول ایام سال شاهد وناظر تهیه وپخت وپخش انواع نذورات در ماه محرم به ویژه دهه اول بوده ام وتا آنجا که یادم هست یه نفر از صدها نفری بوده ام که جهت پخش نذورات تا حدود پنج وشش هزار نفر در یک نوبت توفیق همکاری داشته ام .
سال گذشته در مسیر خود به سمت منزل در روزهای تا سوعا وعاشورا شاهد پخش انواع نذورات در بین عزاداران حسینی بودم که این عمل با شور و حال خاصی درسراسر کشور عزیزمان انجام میشه. مطلبی به نظر بنده حقیر رسید که دوست دارم خدمت شما سروران مطرح کنم:
1- آیا شما فکر نمیکنید غالب این نذورات در این روزهای خاص بیشتر اسراف میشه تا مصرف؟
2-به نظر شما مردم ما در عصر کنونی بیشتر تشنه معرفت حسینی هستند یا غذای حسینی ؟
3- دلیل اینکه بعضا دختران و خواهران هموطن ما در اوج روزهای عزاداری در برخی از نقاط کشور اسلامی مان به ویژه در آن روز با پوششهای آنچنانی ومانور انواع آرایشهای صورت نه تنها حرمت آنروز را شکسته بلکه دل حضرت زینب که در چنین روزی شاهد آنهمه مصیبت بود به درد می اورده و مردانمان که جهت عزاداری و عرض ارادت به سرور وسالار شهیدان به خیابانها آمده بیشتر نظاره گر مانکنهای آنچنانی می شوند تا عزاداری!؟.
4 به نظر شما به غیر اینکه معرفت دینی وشناخت حسینی ما بسیار اندک بوده که به راحتی مرتکب این رفتار میشویم دلیل دیگری دارد؟آیا شما در این شرایط جای خالی نذورات معرفتی را احساس نمی کنید؟
5-به غیر از این که بعضاامام حسین (ع)را فقط وفقط در دهه محرم وسینه زنی وزنجیر زنی و دهل طلب حاجات میشناسیم چیز دیگری از امام شهید مان می دانیم ومعرفت مان نسبت به این امام عزیز بسیارناچیز است
6-نتیجتا اینکه اگر بخشی (نه همه آن)از این نذورات صرف شناخت وهدف امام حسین (ع)هزینه بشه موثر تر نخواهد بود مثلا با پخش کتابهای در قالب قیام امام حسین (ع) ویاران با وفایش ماندگار تر از غذاهای نذری نخواهد بود.تا معرفت حسینی ما بالاتر برود؟
7-چه اشکالی هست ما هم در کنار دیگهای پخش نذری همت کنیم وبا غذای معرفت وحب الحسین (ع) نذرمانرا از طریق نشریه بروشورو CD وکتابهای حسینی ارزشمند وغیره کام این مردم را سیراب نموده که تا آخر عمر حب حسینی داشته وزندگی امام حسین سرلوح رفتارمان باشد وهرگاه نیاز پیدا کردیم با مرور آن سیراب شده ونه تنها خودمان استفاده کنیم بلکه میتوانیم از یک مطلب مکتوب هزاران نفر دیگر را نیز سیراب کنیم.
مگر نه اینکه در دعای زیارتمان میگوییم:.. (.، وَیَسْمَعُونَ کَلامی، وَیَرُدُّونَ سَلامی، وَأَنَّکَ حَجَبْتَ عَنْ سَمْعی کَلامَهُمْ، ..)
یعنی اینکه حضور امامان شریف را بالطف الهی باور داریم ومی دانیم که جایگاه ما را می بینند وسخن مارا می شنوند وسلام ما را پاسخ می دهند با کدام مورد فوق موافق است؟
این مطلب ادامه دارد
انشالله مورد تائید حق قرار گیرد ثواب آن هدیه به روح پاک مادرم خادمه الحسین فاطمه قلعه بیگی ریزی
کلمات کلیدی:
خدا توفیق داد هفته گذشته در چنین شبی من نائب الزیاره شما بوده حرم امام حسین (ع)
خاطره هایی بیاد موندنی برام اتفاق افتاد که برای شما تعریف میکنم0
شب چهارشنبه هفته گذشته 14/8/92 برابر با اول محرم امسال(1435) پس از زیارت ونماز به هتل محل اقامت رفتم وانگار به دنبال یه چیزی می گشتم تو خودم نبودم مجدد به حرم بازگشتم پس از نماز وزیارت آقا که تقریبا شب از نیمه گذشته بود تصمیم گرفتم به هتل بروم واستراحت کنم باز یه نیرویی منو از حرکت باز میداشت بروی سکویی روبروی ضریح نشستم .وحرم آقارو نظاره گر بودم یکدفعه یادم آمد تعدادی از پادشاهان ایرانی در حرم مطهر به خاک سپرده شده اند که همین بهانه ایی شد تا مستقیم و بدونه فوت وقت سراغ نزدیکترین خادم حرم که مردی خوشرو ومیانه سال بود رفتم ایشون دقیقا درب ورودی سمت راست راهرویی بودند که در فاصله حدود 5متری مدفن 72تن و مشرف به ضریح مقدس آقا ابا عبدالله بودند..
پس از سلام واحوال پرسی از ایشام با کلماتی فارسی وعربی سوالم را پرسیدم .که ایشان هم پاسخم را داد
با توجه به این که ساعاتی از شب گذشته بود وتردد کمتر بود بهتر میشد با خادمین حرم گپ وگفتی داشت.اول که او اظهار بی اطلاعی کرد(شاید هم من سوال مو درست مطرح نکردم) وپس از اینکه تاکید داشتم او به من گفت که درب شرقی است که اکنون محل ورود خانمها به حرم است به هر حال گپ وگفت ادامه داشت البته ایشان فارسی را خوب می فهمید وبیان فارسی او نسبتا خوب بود. ازایشون اسمشو پرسیدم گفت من محمد علی هستم به ایشون گفتم آیا شما سیدی گفت نه من خادم حیسنم
از ایشان پرسیدم که آیا در مدتی که مشغول خدمت بوده ای آیا کراماتی را خود شخصا شاهد بوده ای؟
آقای محمد علی نفسی عمیق از ته سینه کشید وشروع به صحبت کرد :
کرامات آقا اباعبدالله بسیار زیاده که من فقط چند تا شو برات تعریف مکنم .
ایشون اینطور شروع کرد که در بستگان ما فردی بود که پس از سالها زندگی مشترک صاحب اولاد نمی شد وپس از ناامید شدن از دکترهای مختلف پیشم آمد واز من خواست پیش سرور شهیدان برای او طلب فرزند کنم به او گفتم که بیا خودت برو پیش آقا وهر چه می خواهی خودت از آقا بگیر.اون فرد به من گفت محمد علی این خواهش را تو برامون از آقا بکن هر چی باشه تو به آقا نزدیکتری بااصرار ایشون من قبول کردم .
سپس محمد علی باز نفسی عمیق با تمام وجود کشید وبا ارامش خاصی ادامه داد آنشب من در نزدیکی ضریح آقا نشستم وبا دلی شکسته به آقا اینطور گفتم ای سید من میدانم من پیش تو روسیاه وپیش مردم به جهت خدمت به شما روسفیدم .از تو تمنا میکنم وروی مارا زمین مگذار وپیش مردم ما را خوار مکن وحاجت ایشون را ادا کن .
آقا که دست رد به سینه کسی نمی گذارد ما را در پیش بستگان رو سفید کرد وپس از چند ماه خبری خوش به من رسید.
که پدر ومادر کودک به سراغ من آمدند واز من تشکر کردند من به آنها گفتم تشکر از من لازم نیست هر چه شده لطف خدا و عنایت اقا بوده.....
وشما بایداز آقا باید تشکر کنید
من که انگار گمشده خود را پیدا کردم دیگه اینکه کدام وچه پادشاهی کجای حرم خاک شده را فراموش کردم وبه فکر پیداکردن قطره ای از حب الحسین جهت نوشیدن افتادم .التماس دعا دارم
صحن صغیر ( کوچک )
در جوار صحن اصلی و سمت شرقی آن صحن کوچکی قرار داشت که به وسیله راهرویی به هم وصل می شد. این صحن را صحن صغیر می نامیدند. مساحت آن 48 متر مربع و داخل آن با کاشی های زیبا تزیین شده بود. تاریخ بنای آن به دوران عضد الدوله دیلمی (قرن چهارم هجری) می رسید و چند تن از پادشاهان آل بویه در آن به خاک سپرده شدند. اما این صحن در تعمیرات بعدی از میان رفت و به صحن اصلی پیوست
کلمات کلیدی:
کلمات کلیدی:
در روز عاشورا چند گروه به خاطر امام حسین ع به کربلا آمدند؟ودر چه مواردی با هم مشترک بودندو این وجه مشترک چه ارتباطی باعصر حاضر دارد؟
دنیا همیشه دارد از کربلا نشانی ای دل خدا کند تو بر عهد خود بمانی
با نام ویاد خدای مهربان
نگارش ذیل با هدف اینکه واقعه عاشورا را پس از تجزیه وتحلیل خلاصه واربه صورت ساده وقابل فهم خدمت شماارائه نموده تا با تفکر به قیام عاشورا حرکت امام حسین ع ویاران با وفایش را انشالله ویژه ایام سوگواری سید الشهداء راسرلوحه رفتار خود در طول سال قرار داده وبا عمل وحرکت خود مورد عنایت خدا قرار گرفته ودعای امام حسین ع را شامل حال خود کرده وباعث شادشدن دل آقا امام زمان ع و در دنیا وآخرت وعاقبت بخیرشویم .ونه اینکه خدای ناکرده با عمل ناقص خود ناخواسته در جبهه مقابل امام باشیم ومورد لعن سید اشهداء قرار گیریم.
سه گروه افراد در واقعه عاشورا به خاطر شخص امام آمدند و در سرزمین کربلاحضور داشتند:
1-افراد وانسانهای پاک سرشت و شریفی که سمت وسو فکر وعملشان الهی وحسینی بودباهدف قربت الی الله در راه امام گام برداشته وبرسر عقیده خود تا آخر ایستادند وصد البته همانگونه که استحضار دارید اگر بخواهیم از فضایل این گروه که از پاکترین انسانها ومعصومین واهل بیت پیامبر بودند بیان کنیم وقت بسیار زیاد میطلبد.اینان با حضورشان در قیام اعظیم عاشورابادعای آقا ابا عبدالله در حق آنها مورد رحمت خدا ولطف خدا قرار گرفته وعاقبت بخیر در دو جهان گردیدند.
2-آن گرو ه چه بسیار افرادی که در روز عاشورا به حقانیت امام حسین علیهالسلام ایمان داشتندولی به دلایل مختلف از قاتلان ایشان شدند. اما این افراد، هم نگاه و مبانی سالم داشتند، و هم عمل صالح. این اشخاص از لشگریان کفر که از عمر ابن سعد گرفته که با هدف تصرف ملک ری خوابهای خوش در راه ارضای امیال دنیوی وشیطانی درفکر آلوده به گناه به سرزمین کربلا آمد تا حصین ابن نمر که با دریافت سکه های طلا برای تامین دنیای خود آب را بروی کاروان امام حسین ع بست وهمراه هزاران نفر جنگجو با وعده ووعید قدم کثیف شان را در این سرزمین پاک گذاشتند. ونهایتا به نفرین امام هرکدام به عذابی دچار شدند مثلا به نفرین ایشان عمر بن سعد نه گندم ری را خوردند ونه در دنیا خیری دیدند و همچون حصین ابن نمر دچار بیمار استشقاء شد تشنه کام ماند و ناکام از این دنیا رفتند.
3-کسی که نخست با هدف نبرد با آقا ابا عبدالله با گروه دوم یعنی گروه کفر به نینوا آمد وسپس با توبه وانابه خودش مورد لطف پروردگار قرار گرفت و در نهایت به گروه اول پیوست و در واقع با دعای امام حسین ع عاقبت بخیر شد .ایشان گناهانش بخشیده شد وبا شهدای کربلا محشور شد.کسی نبو دجز حر ابن یزید ریاحی .
وجوه مشترکی بین همه افرادی که ذر واقعه عاشورا حضور داشتند وجود داشت منتها عملا عاقبت افرادی که در آن سرزمین حضور داشتند زمین تا آسمان متفاوت شد و در واقع در حال حاضر هم نشانه هایی از کربلا همانگونه که در اول مطالب خود بدین گونه عرض کردم ( دنیا همیشه دارد از کربلا نشانی ای دل خدا کند تو بر عهد خود بمانی. )در وجود ادمهایی که به خاطر امام حسین ع در مجالس ایشان شرکت می کنند هست که به تفصیل حضورتان عرض می کنم:
اولا اینکه دین شان هم مشترکا مسلمان بودند. دوما:آنه همه به خاطر امام حسین به کربلا آمدن .پوشش انها به طبع جنگی که در پیش رو داشتند زره بود و کلاه خود حتی بعضا با نامها ونشانهای مشترک .بروز احساسات که روایت شده در آن روز دوست ودشمن هم برای حسین ناله سر دادند واشک از چشمانشان جاری شد حتی اشتران هم بر این واقعه اسفناک اشک از چشمشان جاری شد.
نکته بسیار مهم از ارائه این مطالب این بوده که :
اگر ما عزادارن حسینی تنها به این عقاید وپوشش بسنده کنیم که ما دین مان اسلام است و مسلمانیم دشمنان امام هم از بین مسلمان بودند پس به مسلمانی خودمان بسنده نکنیم . واگر فکر کنیم که با لباس مشکی که لباس عزای حسین ع است در عزای حسین شرکت کنیم و حتی بر مصیبت امام حسین ویارانش اشک بریزیم به هیچ عنوان کافی نیست چون همانگونه که عرض کردم لشگر کفر که روبروی آقا ایستادند وحتی در نماز ظهر عاشورا دست از حمله به امام حسین ویاران اندکش بر نداشتند وتیر بر گلوی طفل شیر خواره اش زدند آنها هم از مسلمانان بودند .لباسشان هم همچون لباس یاران حسین بود وبر علی اصغر هم اشک ریختند .ولی آن کجا واین کجا ما باید در عمل حسینی باشیم .
اگر میگوییم رفتن به کربلا ویا حرکت در دسته های عزا داری و حضور در تکایا وحسینیه ها کافی نیست به این دلیل است که کفار سنگ دل هم همچون یاران اقا در کربلا بودند ولی ان کجا واین کجا ما با عمل مان باید در صف یاران امام قرار گیریم
اگر میگوییم حسینی بودن تنها به لباس مشکی پوشیدن نیست دلیل آن اینست که کفار هم لباس وپوشش انها همچون لباس رزم یاران سیدالشهداء بود وحسینی بودن حتی تنها به گریه بر مصیبتی که بر آقا ابا عبدالله وارد شد نیست چون روایت هست به هنگامی که گلوی طفل شیر خوار امام حسین به جای نوشیدن قطره ایی آب تیر فولادین بر گلویش نشست در این هنگام دوست ودشمن هم بر مظلومیت اقا از چشمشان نا خود آگاه اشک ریختند .
علاوه بر موارد فوق که می توانیم خود را پیرو خط سید الشهدا بدانیم و مورد لطف پروردگار و عنایت ودعای خیر امام حسین قرار داد ه این است که در دستگاه وجلسات سید الشهداءفکر به گناه نکنیم واز فکر وافکاری که مورد وسوسه شیطان قرار گرفته دوری کنیم به خواهران توصیه می شود با حجابی یکه عَقیلةُ النِساء و ملکیه الدنیا حضرت زینب ع که الگوی شماست در مجالس امام حسین حاضر شوید برادران چشمها را از نامحرمان بپوشانید که نگاه مقدمه گناه است از گفتار نا بجا مثل غیبت که همانا خوردن گوشت مردار برادر خود است دوری کرده دیگران را هم امر به معروف ونهی از منکر کنیم که این خود از والاترین اهداف قیام عاشوراست ونهایتا رفتارمان با سمت وسوی امام حسین ع ویاران با وفایش یکی باشد یعنی پیروی از ولایت فقیه برای جلوگیری از دودستگی ونفاق . همچون امام حسین ع ویارانش نماز اول وقت را در زیر تیر باران دشمن ترک نکردند .ما نیز نماز اول وقت بخوانیم.
شیعان مرتضی علی ع اگر در این مبحث پیشنهادی سازنده به ذهن مبارک شما می رسد بیان فرمائید تا مورد استفاده عموم قرار گیرد با تشکر
این مطلب ادامه دارد وانشالله مورد تائید حق قرار گیرد ثواب آن هدیه به روح پاک مادرم خادمه الحسین فاطمه قلعه بیگی ریزی
کلمات کلیدی:
Zaker, [27.10.17 22:57]
ا ر بعین منتظر ماست بیا تا بر ویم
دعوت حضرت زهراست بیاتابرویم
ازعلی اذن بگیریم برویم کرببلا
از نجف پای. پیاده. بیا تا برویم
به ندای پسرفاطمه لبیک بگو
دعوت یوسف زهراست بیاتابرویم
اربعین منتظرماست......
دست وپای تواگر خسته شده می دانم
دست و پا میزند اکبر.بیا تا برو یم
گرچه تنها زده ای دل بتمنای سفر
همسفر مهدی زهراست .بیا تا برویم
اربعین منتظرماست.......
گرچه ازبعدسفرخسته وبیتاب شدی
بهر بی تابی اصغر بیا تا برو یم
تاول پاوعطش گرچه تراخسته کند
مرهم پای رقیه است بیا تا برویم
اربعین منتظرماست.......
گرچه ازغصه جاماندمان میسوزیم
تا نسوزد دل زینب.بیا. تا بر ویم
جاده عشق پراز ول وله وشور ونوا
میزبان حضرت سقاست بیاتابرویم
اربعین منتظرماست.......
درسفرخسته شدی وبدنت دردگرفت
پس بیادغل وزنجیر .بیا. تا برویم
غصهِ قصهِ سرهای به نی پیرم کرد
تاکه سردربدن ماست .بیا. تا برویم
اربعین منتظرماست....
شاکرحضرت حق درسفرکرببلا
همره خیل ملائک .بیا. تا برو یم
انکه پادرره یاری حرم بردارد
ذاکرحضرت مولاست .بیا. تا برویم
اربعین منتظرماست....
سراینده :ملتمس دعا.عبدالغفارذاکر
کلمات کلیدی:
به یاد اولین اربعین شهادت سرور وسالار شهیدان حسین ابن علی (ع)لباس احرام برتن مشتاقم کرده آخرین مسیر و منزلگاه حرکت کاروان اهل البیت ع از شام به سمت سرزمین نینوا رابا پای دل همنوابا سوگ دل حضرت زینب کبری س طی خواهم نمود.
واین ره را حضرت زینب س نشانمان داد این راه بین الحرمین پدر وفرزند ازحرم مولا علی ع شروع وبه سفینه نجات ختم خواهد شد .
راه درمان درد مرا سالها پیش برایم روشن نموده واین همان راه است که از باب الساعت نجف شروع وپس از طی پانزده فرسخ به باب السدر حرم امام حسین ع ختم می شود شاید دلیل آن این باشد که هیچ گاه هدف گم نشود .
در راهی قدم خواهیم گذارد که بوی عطر سیب در فضای آن پیچیده وتربتش سرمه چشم عاشقان است .
در راهی معنوی که کهنه زنگار چندین ساله را از جسم و جان روح بیمارم پاک خواهم نمود راهی که در هر قدم آن هزار حسنه وثواب حج هدیه شده ودر آن درسهای عبرت آموز نهفته .
دل و جان را به هوای کوی دوست ومیعاد گاه عاشقان جهان وبه گنبد طلایی گره خواهیم زد آنجایی که پنج پیامبر اولو العظیم رخصت زیارت را از خداوند میگیرند.
به یادکاروانی گام خواهیم برداشت که امام کاروان حضرت سجاد (ع) بهمراه عمه اش زینب (ع) کوله باری از غم و حزن واندوه را بر دوش ودرد خنجر عدو را برسینه دارد. ودر عین حال سرمست از ایثار ورشادت ومردانگی از خود گذشتگی امام حسین (ع) ویاران با وفایش هستند وهمین به جسم خسته اسیران کربلا انژی وتوان مضاعف داده تا راه بس طولانی برایشان هموار گردد.
کاروانی که تنها دلیل اسارت وشهادتشان مظلومیتشان بود مظلومانی که قانون آزادی در عالم بشریت را با خون هفتاد ودو تن از برترین انسانهای عالم خاکی واسارت عزیز ترین کسانشان امضاء نمودند ودعوت حق را لبیک گفتند انها این حال وشور واحساس وعاشقی را تا قیام قیامت بر دل ودیده پیروان خود به امانت گذاردند . که یاد ونام وخاطرشان چراغ هدایت برای عالم بشریت باشد.بشریتی که امروز ره راگم کرده ودچار روزمرگی شده که خود منشاء تمام دردها ست.
گویی قیام عاشورا دو صحنه ماندگار بر چهره تاریخ بشریت حکاکی نمودند از ایثار انسانهایی با ذاتی قدسی و ملکوتی که یک صحنه در کربلا و مکمل آن در شام توسط حضرت زینب (س ) مقابل انحراف های بنیادی و اساسی در جامعه اسلامی با خطبه های آتشین و برنده وشیوای خود دست به روشنگری زد.
در مسیر پیاده روی زائران عمود 72 وچند عمود دیگر را برای گمشدگان در نظر گرفته اند در آن مکانها با روی سیاه وچشمانی گنهکار به دنبال گمشده ام می گردم یقینا او هم اربعین به زیارت جدش حسین (ع) آمده و شاید آن خورشید عالم تاب روزی در آنجا بتابد وعالم را منوربه نور خود کند.
پذیرایی زائران اربعین که گویی معجزه ایی رخ داده که باشور و اشتیاق تمام از سوی خرد و کلان کوچک و بزرگ بر سرطولانی ترین سفره عالم هستی انجام می شود کودکانی که ملتمسانه میخواهند که از نذر آنها اطعام کنی هرکس با هر امکاناتی مشغول خدمت به زائران مقدس ترین سرزمین عالم است .جوانی برای پاک کردن غبار به پای زائران افتاده و آنطرف بانویی کهنسال با قامتی خمیده عاجزانه از تو می خواهد که بر سر سفره کرمش بنشینی. آنها این روزها را غنیمت دانسته و اندوخته یک سال خود را نثار زائران میکنند که این هم خود حدیثی مفصل دارد.
اگه خدا قسمتمان کند امسال اربعین با پای پیاده زائر کربلا باشیم..به لطف الهی گام در راهی خواهم گذارد که ذوق واشتیاق زایران هرساله در اتصال به مقدس ترین سرزمین جهان در این راه دوصد چندان می شود سرزمینی که اکنون پس از هزاروسیصد وچند سال هنوز تربتش بوی اشکهای حضرت سجاد ع وزینب کبری رامی دهد وسنگینی وداغ اشکهای خواهر را در سوگ برادر بر تن خود احساس میکند.
از تعلقات دنیا دل کنده به قصد قربت راه راخواهیم پیمود .ازخدای خود سپاسگذاریم که دینمان را دین اسلام قرار داد و با او عهد خواهیم بست که شباب اهل جنتش را الگوی خود قرار دهیم .
از اومی خواهیم که در این راه قطره ای از حب ومعرفت حسین ( ع )را در وجودمان جاری کند .که همان یک قطره از حب حسین (ع)برای عالمیان تا قیام قیامت کافیست.
ثواب هدیه به روح پاک مادرم فاطمه قلعه بیگی ----اسماعیل اکبری
#پیاده#اربعین#کربلا
کلمات کلیدی:
حضرت ابو عبد اللَّه علیه السّلام فرمودند:
هنگامى که روز قیامت شود منادى نداء مى کند:
کجا هستند زوّار حسین بن على علیهما السّلام؟
گردنهاى تعدادى از مردم کشیده مى شود که عدد آنها را غیر از خداوند متعال کس دیگرى نمى داند پس به ایشان گفته مى شود قصد شما از زیارت قبر حضرت حسین بن على علیهما السّلام چه بود؟
مى گویند: پروردگارا آن حضرت را زیارت کردیم به جهت محبّتى که به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و حضرت على و فاطمه علیهما السّلام داشته و به منظور طلب رحمت براى صاحب قبر به ازاء آنچه از آن حضرت صادر گردید.
پس به آنها گفته مى شود:
ایشان محمّد و على و فاطمه و حسن و حسین سلام اللَّه علیهم بوده، ملحق به آنها شوید شما با ایشان و در درجه و مرتبه آنها هستید، به لواء و پرچم رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ملحق گردید پس به طرف لواء آن حضرت رهسپار شده و در سایه آن قرار مى گیرند در حالى که لواء به دست امیر المؤمنین على علیه السّلام مى باشد و بدین ترتیب به بهشت وارد مى شوند ایشان جلو پرچم و سمت راست و جانب چپ و پشت آن بوده و چهار طرف لواء را گرفته اند.
ابى بصیر، مى گوید:
از امام صادق علیه السّلام یا امام باقر علیه السّلام شنیدم که مى فرمود:
کسى که دوست دارد مسکن و جایگاهش در بهشت باشد نباید زیارت مظلوم را ترک کند.
عرض کردم: مظلوم کیست؟
حضرت فرمودند:
مظلوم حضرت حسین بن على علیهما السّلام بوده که صاحب کربلاء مى باشد، کسى که از روى شوق به آن حضرت و به جهت محبّت به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و به امیر المؤمنین علیه السّلام و به فاطمه زهراء علیها السّلام به زیارت آن حضرت برود خداوند متعال او را بر سر سفره هاى بهشتى مى نشاند که با رسول خدا و امیر المؤمنین و فاطمه زهرا علیهم السّلام هم غذا بوده در حالى که مردم در حال حساب مى باشند.
حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام فرمودند:
کسى که خداوند خیر را براى او اراده کرده باشد در قلبش محبّت امام حسین علیه السّلام را قرار داده و در دلش محبت زیارت آن جناب را مى اندازد و کسى که خداوند سوء و بدى را برایش بخواهد در قلبش بغض امام حسین علیه السّلام قرار داده و در دلش بغض زیارت آن حضرت را مى اندازد.
منبع:کامل الزیارات / ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 463.
کلمات کلیدی:
کلمات کلیدی:
کلمات کلیدی: